mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Mazda 5: Minivan na piątkę

Mazda 5: Minivan na piątkę

Ten samochód pojawił się na polskim rynku w 2010 roku. Mimo tego, że od tamtego czasu upłynęło sporo wody w Wiśle, to jest on bardzo rzadkim okazem na naszych drogach. A szkoda.

Mazda 5: Minivan na piątkę

Mazda 5, którą przedstawiamy to druga generacja tego modelu. Samochód pod względem stylistyki przedniej części nadwozia przypomina trochę Mazdę 3 do której doklejono pudełkowate, aczkolwiek zgrabne kształty. Producent opisuje całą swoją filozofię designu jako motyw Nagare, co z języka japońskiego oznacza "przepływ". Są to linie w kształcie fal, które imitują powietrze lub wodę opływającą nadwozie. Trochę za dużo w tym poezji, ale w zasadzie samochód prezentuje się ciekawie pośród konkurencji. Do tego jak podaje producent ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,3.

Długość nadwozia wynosząca prawie 4,6 metra i szerokość 1,75m sprawia, że samochód wygląda kompaktowo. Jego dużym plusem są rozsuwane z obu stron drzwi. Na ciasnych parkingach ułatwiają dostęp do wnętrza oraz trzeciego rzędu siedzeń.

Jeśli mowa o wnętrzu to Mazda 5 pod tym względem spisuje sie na piątkę, biorąc pod uwagę że auto zbudowano na płycie podłogowej Mazdy 3. Wewnątrz mamy układ siedzeń 2+3+2. Gdy trzeci rząd foteli jest złożony do dyspozycji mamy 426 litrów pojemności bagażnika. W momencie kiedy na pokładzie pojawi sie siedem osób za plecami ostatnich pasażerów zostaje jeszcze 112 litrów pojemnosci. Z kolei gdy złożymy na płasko drugi i trzeci rząd foteli to z Mazdy 5 wychodzi niezła bagażówka o łącznej pojemności 1.485 litrów. Dzięki systemowi Karakuri możemy w bardzo łatwy sposób aranzować przestrzeń wewnątrz.

Miejsca w każdym rzędzie foteli jest całkiem sporo patrząc na niewielkie gabaryty tego samochodu. Nie można mieć zastrzeżeń do jakości materiałów zastosowanych w środku, ale osoby mające do czynienia z francuskimi vanami będą narzekać na monotonne wnętrze w odcieniach szarości. Brakuje też dużego, kolorowego wyświetlacza z nawigacją satelitarną w miejsce radia i umieszczonego w górnej części deski małego wyświetlacza. Z pewnością ożywiłoby to wnętrze auta.

 

Pod maską testowanej przez nas Mazdy pracował silnik wysokoprężny w technologii common-rail. Jednostka czterocylindrowa o pojemności 1,6 litra dysponowała mocą 115KM. Nie jest to wartość porażająca w dodatku gdy do dyspozycji mamy jeszcze maksymalny moment o wartości 270Nm. Na szczęście jest on dostępny już przy 1.750 obr./min. Niedobór mocy objawia się dopiero gdy na pokładzie pojawia się więcej niż dwóch pasażerów. Podczas jazdy w trasie przed zabraniem się za wyprzedzanie trzeba dobrze skalkulować czy elastyczność silnika pozwoli nam skutecznie wykonać ten manewr. Przyspieszenie do setki według danych katalogowych wynosi 13,7 sekundy. Prędkość maksymalna to "tylko" 180km/h.

Mimo wysoko umieszczonego środka ciężkości zawieszenie zostało tak zestrojone, że kompensuje ten mankament. Auto ma dość bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego. Skok zawieszenia jest twardy i krótki, czyli podobnie jak w europejskich kompaktach.

Pozytywnie zaskakuje apetyt na paliwo. W trasie Mazda 5 zużywa około 6l/100km. W mieście wynik może podskoczyć do 8,5l/100km. Jednak ja dobrze się postaramy na pełnym baku przejedziemy około tysiąca kilometrów.

Cennik Mazdy 5 startuje od 80.700 złotych. Jednak żeby cieszyć się oszczędnym, ale niekoniecznie dynamicznym dieslem trzeba zapłacić co najmniej 98.700 złotych. Cena przetestowanego przez nas egzemplarza wynosiła około 120 tysięcy złotych. To dość sporo jak na kompaktowego vana, mimo że jest on rodem z Japonii.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Mazda 5 Wszystko o Mazda
Tematy w artykule: Mazda Mazda 5

Podobne wiadomości:

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Premiery 2016-11-16

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Aktualności 2016-11-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport