mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Mercedes klasa B: kompaktowy, sportowy, turystyczny...

Mercedes klasa B: kompaktowy, sportowy, turystyczny...

Pomieszanie z poplątaniem. Tak można pokrótce scharakteryzować obecne tendencje w motoryzacji. Bo jak inaczej nazwać to, że Mercedes, który jeszcze niedawno utożsamiany był z dużymi bądź nieco mniejszymi limuzynami, teraz oferuje także takie auta jak klasę A czy B.

Mercedes klasa B: kompaktowy, sportowy, turystyczny...

Po pewnych perturbacjach z wejściem na rynek (sławetny test łosia) najmniejsza w gamie Mercedesa A-klasa przyjęła się dość dobrze. Nawet na naszych, polskich drogach, gdzie aut z wyższej półki cenowej jest stosunkowo niewiele, klasa A jest zauważalna. W nieco gorszej sytuacji znalazła się za to większa klasa B. Bardzo duża konkurencja w segmencie minivanów sprawia bowiem, że debiutującemu przed ponad dwoma laty autu trudno o jakiś bardziej oszałamiający sukces.

Poza tym, że Mercedes klasa B jest mniejszy od C-klasy i większy od A-klasy, to model ten trudno jakoś jednoznacznie sklasyfikować. Blisko mu bowiem i do segmentu minivanów, jak i do aut kompaktowych. W jakimś stopniu dobrze charakteryzuje go określenie "Compact Sports Tourer". Czy jednak B klasa faktycznie jest i kompaktowa, i sportowa, i turystyczna?

Stylistyka - sportowo
Zbudowana na wydłużonym podwoziu klasy A, klasa B jest od niej dłuższa o 43 cm i mierzy łącznie 4277 mm, co sprawia jednak, że wśród minavanów jest jednym z najkrótszych modeli. Ma ten sam typ "sandwiczowej" podłogi co A klasa. Bardzo podobny do najmniejszego modelu Mercedesa jest tylko przód klasy B (światła, grill, przetłoczenia na masce). Reszta została zmieniona już dość wyraźnie.

Ogólnie sylwetka klasy B jest dość typowa jak dla kompaktowych minivanów. Tylko że w tym przypadku Mercedes postarał się, i to skutecznie, o dodanie kilku cech podkreślających dynamiczny charakter auta. Przede wszystkim wznosząca i zwężająca się ku górze linia bocznych okien, przetłoczenia na masce czy bocznych drzwiach. Dodatkowo testowana przez nas wersja wyposażona była w opcjonalny pakiet sportowy (koszt 5,8 tys. zł), który zawiera m.in. więcej chromu, owalną końcówkę rury wydechowej, 17-calowe felgi, zderzak tylny z ozdobnym paskiem czy też przyciemniane klosze tylnych świateł. Całość nie jest jakoś przesadzona, a wygląda wyraźnie lepiej niż w standardowej wersji.


Wnętrze - komfortowo
Choć rozmiarami zewnętrznymi klasa B specjalnie nie rozpieszcza, to jednak miejsca wewnątrz nie powinno nikomu zabraknąć. Nawet podróżując w piątkę, mamy pełen zapas miejsca wokół nóg czy głów. I to zarówno z tyłu, jak i z przodu. Tu nawet można pokusić się o stwierdzenie, że jeśli na tylnej kanapie siądzie jedna albo maksymalnie dwie osoby, będą podróżować wygodniej niż z przodu. Jedna uwaga do przednich foteli. Jeśli miało być również sportowo, to zdecydowanie za słabe jest ich trzymanie boczne.

Wystrój i urządzenie wnętrza jest schludne, ładne i przede wszystkim eleganckie. Choć zdecydowanie brakuje tu jakiegoś polotu, który ożywiłby całość. A tak to jest raczej dość ciemnawo. Do ergonomii nie można się przyczepić, podobnie jak i do samego wykończenia i spasowania materiałów.

Jak przystało na przedstawiciela segmentu minivanów (jeśli już tu przypiszemy B-klasę) wnętrze jest pakowne i ustawne. Podróżując w piątkę lub czwórkę, bez składania tylnej kanapy, mamy do dyspozycji 458 litrów bagażnika. W razie potrzeby możemy uzyskać maksymalnie 1.530 l. Co ważne, po złożeniu tylnych siedzeń podłoga bagażnika jest płaska, pod którą znajduje się dodatkowo schowek na płaskie przedmioty. Niski jest także próg załadunkowy.

Jazda - turystycznie
Pod maską Mercedesa klasa B w wersji 180 CDI pracuje dwulitrowa jednostka wysokoprężna, która dysponuje mocą 109 koni mechanicznych. To zdecydowanie za mało, by mówić o dynamicznym charakterze auta, czy to w ruchu miejskim, czy też w trasie. Zdecydowanie bardziej docenimy Mercedesa podczas spokojnej jazdy. Wówczas autem nie buja, nie przechyla się na zakrętach, prowadzi się je pewnie i precyzyjnie, a dodatkowow hałas dobiegający do kabiny jest co najwyżej umiarkowany.

Podczas nieco szybszej jazdy możemy odczuć już brak stabilności, który dodatkowo może zostać spotęgowany na skutek bocznych powiewów wiatru. Dodatkowo wówczas bardziej odczuwalne stają się wszelkie nierówności, zwłaszcza te poziome. Nie za bardzo precyzyjny jest również układ kierowniczy. Za to na pochwały zasługuje skrzynia biegów (6-biegowa manualna), poza może niezbyt fortunnym umiejscowieniem dźwigni, którą nieco źle się operuje, jeśli chcemy jednocześnie trzymać rękę na podłokietniku. No i nie można nie wspomnieć o świetnym układzie hamulcowym, który potrafi zatrzymać B-klasę dużo szybciej od większości konkurentów.

Podsumowanie - Compact Sports Tourer
Jaki w końcu jest Mercedes klasa B? Z pewnością ma pewne cechy i auta kompaktowego, i sportowego (tych chyba jednak najmniej) i turystycznego. Jednak, jak to zwykle bywa, jeśli chce się osiągnąć kilka rzeczy na raz, czasami nie osiąga się żadnej w pełni.

Ponad 102 tys. zł za testowaną wersję (ok. 126 tys. z wszystkimi opcjami) sprawia, że Mercedes może się wydawać mało konkurencyjny wśród innych potencjalnych rywali. Ale w tej cenie otrzymamy jeszcze coś, czego nie zaoferuje nam niemal nikt - prestiż, jakość wykonania, komfort typowe dla wszystkich aut z gwiazdą na masce.

+ przestronne wnętrze i bagażnik
+ układ hamulcowy
+ jakość wykonania

- mało stabilny
- układ kierowniczy
- mało dynamiczny silnik

Zobacz szczegółowe dane techniczne i wyposażenie testowanej wersji

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Klasa B
Mercedes Klasa B
Cena podstawowa już od: 105 000 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

~kajtek 2015-09-22

Od roku jestem właścicielem Mercedesa B 200 W246, 1600 cm ,156 KM , w automacie. Jestem w nim zakochany,to bardzo wygodny i szybki samochód,a automat to bajka,spalanie w mieście około 8,5 l/100km. Mam nadzieje,że jak dotychczas będzie niezawodny.

~Bęc-wałom ten tekst... 2012-08-22

Gryzipiór, który spłodził ten artykuł przez moment nie pomyślał, że Mercedes to kobieta. Napisał więc o niej jak o facecie. Podobnie jak piszą o Skodzie, że jest ładna - nie zastanawiając się że Skoda to był facet.

~tomek_śląsk 2012-08-17

Testowałem to auto po polskich drogach na odcinku 1500 km. 4 dorosłe osoby + pełen kufer. Wersja 180 CDI / 109 KM w 7 biegowym automacie. Miejsca w środku sporo, bagażnik też niczego sobie (460 litrów). My go trochę powiększyliśmy ładując rzeczy pod sam dach (zasłona została w domu:)) Auto prowadzi się bardzo przyjemnie, silnik ładnie ciągnie, 140-150 nie robi na nim żadnego wrażenia. Dynamika jak dla mnie OK choć oczywiście nie taka jak w Chrysler 300M, którym poruszam się na co dzień. Naprawdę zaskoczyła mnie na plus neutralna charakterystyka układu kierowniczego i zawieszenia i to pomimo pełnego obciążenia i dość wysokiego w tym aucie środka ciężkości. Za to należy się uznanie dla inżynierów. Co mnie zaskoczyło na minus? Nieergonomiczna pozycja nogi na gazie. Po kilku godzinach jazdy musiałem ratować się tempomatem bo chyba by mi odpadła :) Mam 187 cm wzrostu i może to zbyt dużo na to auto? Chociaż w komentarzach na temat R klasy spotkałem się z podobnymi wątpliwościami wśród wysokich kierowców a tamto auto to ponad 5 metrowy kolos. Zużycie paliwa średnio 5,8 litra / 100 km. Zarówno na komputerze jak i w rzeczywistości. Pozdrawiam

~piotr 2011-11-28

Najpierw przerabiałem Forda c-max ale czekałem na nową b-klasę . Kiedy zobaczyłem na żywo jestem rozczarowany wystrojem środka , jakiś taki odpustowy , myślałem że Mercedes to jakiś prestiż że to jakaś klasa . Rozczarowałem się , przecież ten ford c-max wystrojem wnętrza przewyższa nową b-klasę właśnie o tą klasę . No i mam dylemat .

igema 2011-06-24

od jesieni do dziś ( koniec gwarancji 100.000.) -mam zużycie 6,1 , w tym sporo w ruchu ulicznym , na trasie nigdy mniej niż 5,2 l . Ciekawy jestem ,jak to u innych użytkowników wygląda ? Silnik 180 CDI , automat .\ Ustawienie na tryb C , z S tylko przy wyprzedaniu kożystam Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport