mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Nissan Juke Nismo RS: Dakar na co dzień

Nissan Juke Nismo RS: Dakar na co dzień

Malutki SUV o dziwacznych kształtach plus mocny silnik, napęd na przód i wyzywające ospojlerowanie - na pozór Nissan Juke Nismo RS jest abstrakcyjną kompozycją. Ma jednak niezaprzeczalny dar przekonywania.

Nissan Juke Nismo RS: Dakar na co dzień
Siedzisz wysoko, w masywnie zabudowanym nadwoziu, a czerwony punkt w kierownicy obszytej Alcantarą mierzy prosto w linię startową. Głośno warczący sportowy wydech sygnalizuje gotowość mocnego silnika do walki o ułamki sekund na mecie... czyli parkingu pod supermarketem. Wystarczy odrobina wyobraźni, a Nissan Juke Nismo RS przeniesie Cię w świat Rajdu Dakar.
 
Sportowa wersja japońskiego crossovera bezbłędnie przykuwa wzrok przechodniów. Co prawda do dziwacznych kształtów wersji podstawowej już nieco przywykliśmy (w czym zasługa dużej popularności Juke'a), ale wersja Nismo RS ma wiele unikalnych atrybutów. Wyróżnia się m.in. wielkimi zderzakami z czerwonym paskiem, dużym spojlerem nad tylną klapą, czarnymi felgami o średnicy 18 cali skrywającymi czerwone zaciski hamulcowe i wyjątkowo szerokimi nakładkami na progi. Do tego połysk białego lakieru metalicznego i blask diodowych lamp - ten samochód nie ma zamiaru zgubić się w tłumie srebrnych hatchbacków.

Po otwarciu drzwi efekt nie pryska, bo Juke Nismo RS także w kabinie został mocno zmodyfikowany. Pierwszy bodziec, niekoniecznie przyjemny, to opcjonalne "kubły" firmy Recaro za 6300zł. Ich siedziska są tak wyprofilowane, że potrzeba kilku dni na naukę bezbolesnego wsiadania i wysiadania, ale gdy już się z nimi dogadamy, to docenimy perfekcyjne trzymanie w zakrętach. Drugi gwóźdź programu to obszyta skórą i Alcantarą kierownica z czerwonym paskiem wskazującym godzinę dwunastą. Jest co prawda ciut za duża i dość śliska (bez wyścigowych rękawiczek), ale podkręca klimat terenowej rajdówki.

O wyjątkową atmosferę dba też zamszowy daszek nad czerwonym obrotomierzem i prędkościomierzem, aluminiowe nakładki pedałów, zamsz na boczkach drzwi i czerwona nić na kierownicy oraz dźwigni zmiany biegów. Wszystko wygląda ciekawie, miejsca dla kierowcy jest sporo, zmieścimy tu też kubki, butelki a telefon znajdzie swoje miejsce na antypoślizgowej macie, która sprawdza się fantastycznie. W Nismo RS dostajemy też dotykowy ekran systemu multimedialnego NissanConnect, który jest chyba jedynym elementem tego auta narysowanym od linijki. Wbudowana nawigacja działa szybko i sprawnie, a niezłe głośniki grają nam muzykę z cyfrowego radia lub wejścia USB...

Wszystko świetnie, ale tak naprawdę po kilku sekundach spędzonych na fotelu kierowcy interesuje nas już tylko przycisk startera. Budzi on do życia turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra oraz mocy 218KM (w wersji z napędem 4x4 214KM). Po uruchomieniu rozlega się basowy pomruk, który przyciąga spojrzenia tych osób, które jakimś cudem pozostały obojętne na wygląd Nismo RS. To układ wydechowy z chromowaną końcówką o średnicy 10cm zachęcająco burczy, gotowy do odprowadzania spalin bezołowiówki.

Pierwsze metry w trybie Sport potrafią zaskoczyć - duży moment obrotowy chce wyrwać kierownicę z rąk, silnik błyskawicznie wkręca się na wysokie obroty, auto szarpie przy zmianie biegów, a nawet po lekkim hamowaniu nosem zbliżamy się do przedniej szyby. Jednak z Juke'm Nismo RS szybko idzie się dogadać - wtedy jazda staje się płynna i zupełnie bezpieczna, choć silnik nadal kipi energią. Krótkimi ruchami lewarka zmieniamy biegi 6-stopniowej skrzyni, która nawet na ostatnim przełożeniu zostawia zapas mocy wystarczający do łatwego wyprzedzania. Minusem takiej konfiguracji są dość wysokie obroty przy prędkościach autostradowych i wynikający z nich duży (i niezbyt sportowy) hałas. Nissan Juke Nismo RS zaskakuje za to zużyciem paliwa - przy 140km/h spala go zaledwie 8-9 litrów, a delikatna jazda zgodnie z sugestiami wskaźnika optymalnej zmiany biegów może zaowocować wynikami z magiczną szóstką na początku (poza miastem). To dobrze, bo zbiornik paliwa jest skandalicznie mały - 46 litrów.

W parze z potencjałem silnika 1,6 DIG-T idą możliwości układu jezdnego. Owszem, auto się przechyla, a tylne koła łączy dość prymitywna belka skrętna, ale stabilność jazdy i komfort kompensacji dziur są mimo wszystko bardzo dobre. Przy tej wysokości nadwozia i stosunkowo małym rozstawie osi układ jezdny pozytywnie zaskakuje. Hamulce (cztery wentylowane tarcze) także nie rozczarowują, choć trzeba przywyknąć do szybko "chwytającego" ABS-u. W każdym razie całokształt sprawia, że jazda Nismo RS jest frajdą na każdej drodze - autostradzie, serpentynie pozamiejskich szos i w mieście. A ponadto, dzięki stosunkowo dużemu prześwitowi (+5cm w porównaniu z np. Volkswagenem Golfem GTI) nie musimy hamować do zera przed "śpiącymi policjantami", krawężnikami i niedoskonałościami polskiego asfaltu. Wręcz przeciwnie - Nismo RS czuje się świetnie także (a może zwłaszcza) na zapomnianych drogach wiejskich o fatalnej nawierzchni.

Nissan Juke Nismo RS z czysto racjonalnego punktu widzenia przegrywa z klasycznymi hot-hatchami: przy podobnej cenie ma gorsze osiągi i ciaśniejszą kabinę niż np. Volkswagen Golf GTI. Ale w klasyfikacji "przyciągnięte spojrzenia za złotówkę" nie ma sobie równych wśród nowych aut. A do tego naprawdę świetnie jeździ, ma bogate wyposażenie i uzależniający klimat namiastki dakarowej rajdówki. Kto jednak nie szuka tego unikalnego charakteru w spektakularnej formie, ten zaoszczędzi 20 tys. złotych wybierając choćby Peugeota 208GTi czy Forda Fiestę ST - klasyczne hot-hatche o podobnych osiągach.
 
Nissan Juke Nismo RS
dług./szer./wys. (mm)4165/1765/1565
rozstaw osi (mm) 2530
poj. silnika (ccm)
1618
moc (KM)
218 przy 6000 obr./min.
moment obrotowy (Nm)
280 od 3600 do 4800 obr./min.
0-100 km/h (sek.)7,0
prędkość maksymalna (km/h)
220
spalanie trasa/miasto (l/100km)
5,7/9,6
średnie spalanie - test (l/100km)
8,1
poj. zbiornika paliwa (l)
46
poj. bagażnika (l)
354/1189
dopuszczalna ładowność (kg)
 445
cena testowanego egz. (zł)
114 400
 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Nissan Juke
Nissan Juke
Cena podstawowa już od: 55 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Nissan Juke Wszystko o Nissan
Tematy w artykule: Nissan NISMO Nissan Juke

Podobne wiadomości:

Nissan Juke RS Nismo pobił rekord Guinnessa w jeździe na dwóch kołach

Nissan Juke RS Nismo pobił rekord Guinnessa w...

Aktualności 2015-06-28

Nissan Juke-R - mały szatan prosto z Goodwood

Nissan Juke-R - mały szatan prosto z Goodwood

Premiery 2015-06-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport