mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Opel Meriva 1.6 CDTi (fl): Przyzwoicie przeciętny

Opel Meriva 1.6 CDTi (fl): Przyzwoicie przeciętny

Poddany kilka miesięcy temu faceliftingowi, Opel Meriva jest drugim po Zafirze Tourer modelem niemieckiej marki napędzanym silnikiem wysokoprężnym 1.6 CDTi o mocy 136 KM. Jednak czy najmocniejszy Diesel w klasie, to jedyny argument przemawiający za zakupem Merivy?

Opel Meriva 1.6 CDTi (fl): Przyzwoicie przeciętny
Składana od 2010 roku w hiszpańskiej Saragossie Meriva okazała się w Europie całkiem popularnym modelem. Do tej pory mury fabryki przekroczyło ponad 350 tys. egzemplarzy. Ale w ostatnim czasie rywali w klasie MPV Oplowi przybyło. Takie auta jak Ford B-Max czy Fiat 500L zmusiły niemieckiego producenta do zakasania rękawów i wprowadzenia ulepszeń dla Merivy. W Russelsheim, głównej kwaterze Opla, wyciągnięto następujące wnioski: w wyglądzie zmieniamy niewiele (dodano chromowany grill, nowy przedni zderzak oraz diody w przednich i tylnych lampach), za to koncentrujemy się na tym co pod maską.

Nowy silnik 1.6 CDTi zajął miejsce przestarzałego Diesla o pojemności 1.7 l. Powód? Tak naprawdę jest ich kilka - niższy poziom emisji CO2 oznacza dla Opla tańszą produkcję, motor w całości wykonany jest z aluminium, co automatycznie redukuje masę, większa moc z kolei poprawia dynamikę i osiągi. Na papierze wygląda to następująco. Nowa jednostka jest o 20% bardziej wydajna. W porównaniu z 1.7 CDTi rozwija większą moc (130 do 136 KM) i ma wyższy maksymalny moment obrotowy (300 do 320 Nm).

Różnice przekładają się na odczucia zza kierownicy. Przymiotnik "szybka" być może nie jest odpowiedni dla Merivy, ale poprawa przyspieszenia od 0 do 100 km/h z 9,9 do 9,1 s. przy zastosowaniu mniejszego silnika robi z wejścia dobre wrażenie. Charakter pracy nowego silnika może się podobać. Co prawda przy rozpędzaniu trzeba poczekać do 1800 obr./min., zanim turbina zacznie łapać wystarczającą porcję powietrza, jednak gdy już osiągniesz prędkości przelotowe, docenisz niezłą dynamikę i elastyczność tej jednostki. Do tego okazuje się małoinwazyjna dla ośrodka słuchu. Trochę hałasu dostaje się do kabiny, kiedy motor pracuje na niższych obrotach, jednak powyżej 100 km/h Meriva okazuje się jednym z najcichszych MPV w segmencie.

Silnik 1.6 CDTi ma być też mniej zachłanny na olej napędowy. Z uzyskania deklarowanego przez producenta średniego spalania (4,4 l./100 km) nici. Wynik z testu na poziomie 5,8 l. też jednak nie nastraja pesymistycznie. Tym bardziej, że bez problemu można go zbić o te kilka dziesiątych litra stosując się do zasad eko-jazdy.

Sześciostopniowa skrzynia manualna, która współpracuje z nową jednostką, mogłaby działać z kolei odrobinę precyzyjnej. Ale i tak jej gumowaty charakter jest łatwiejszy do zaakceptowania, niż plastikowy kij wbity w podłogę Opla Adama. Druga sprawa to krótkie zestrojenie niższych przełożeń. Tutaj sprawdza się stara zasada - krótsze biegi = lepsza dynamika = częstsze wachlowanie drążkiem.

Zawieszenie Merivy zestrojono z myślą o komforcie, co bez wątpienia odczujesz, pokonując "śpiących policjantów". Jest tak miękkie, że na poprzecznych nierównościach masz wrażenie, iż przy prędkości 5 km/h za chwilę przodem auta zaliczysz tzw. "liszaja asfaltowego". Zupełnie inaczej Meriva zachowuje się na nierównej drodze, bardzo dobrze tłumiąc nierówności. Układ kierowniczy podczas manewrowania po mieście działa trochę za ciężko, z kolei przy wyższych prędkościach jest mało czytelny.
Oczywiście w odmłodzonej wersji Merivy nie zrezygnowano z szeroko otwieranych drzwi portalowych (system FlexDoor). Nadal otwierają się pod kątem 84 stopni i zapewniają łatwiejsze zajęcie miejsc w tylnym rzędzie. Skoro już o tym mowa. Kolejny z systemów (FlexSpace) pozwala na rozbudowaną aranżację tylnej strefy pasażerskiej. Trzy oddzielne siedzenia można niezależnie składać, przesuwać i dzielić. Miejsca jest tam wystarczająco, by swobodnie podróżowała dwójka dorosłych. Teraz mają więcej miejsca na nogi za sprawą nieco przeprojektowanej deski rozdzielczej. Z przodu miejsca kierowcy i pasażera również oferują sporo przestrzeni.

Meriva to ogólnie bardzo praktyczny samochód. Posiada szereg schowków, w tym jeden przepastny pomiędzy siedzeniami wchodzący w skład systemu FlexRail (przesuwany podłokietnik na szynie). Nadal w wyposażeniu opcjonalnym zamówić można zintegrowany bagażnik do przewozu rowerów (FlexFix). Bagażnik o regularnych kształtach ma pojemność od 400 do 1500 l. Więcej od Forda B-Max ale za to mniej niż Citroen C3 Picasso.

Opel, mimo coraz szerszej krytyki, pozostał wierny swojej koncepcji deski rozdzielczej. Tak więc nadal jest ponuro, dużo twardego plastiku i przycisków tyle co w wahadłowcu kosmicznym. Odrobinę świeżości przynosi pakiet wyposażeniowy "Enjoy", w którym konsola może być zaprojektowana w dwóch odcieniach. Jedną z nowości jest system multimedialny IntelliLink obsługujący nawigację i smartfona. Działa sprawnie.

Opel Meriva był zawsze przyzwoitym samochodem. Tak samo jest z edycją po liftingu, choć nie udało mu się ciągle poskromić wad we wnętrzu i pod karoserią. W ogólnym rozrachunku minivan robi większość rzeczy dobrze i jedno jest pewne. Mocniejszego, wysokoprężnego reprezentanta klasy MPV niż Opel Meriva nie kupisz. Najbliżej do niemieckiego modelu ma Fiat 500L (1.6 JTD 120 KM). Pytanie tylko, czy kwota 78 250 zł (1.6 CDTi Enjoy) nie wypacza sensu inwestowania tylu pieniędzy w samochód tyle przyzwoity, co przeciętny.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Opel Meriva
Opel Meriva
Cena podstawowa już od: 55 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Opel Meriva Wszystko o Opel
Tematy w artykule: Opel Opel Meriva ceny test

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź kompaktowego crossovera

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź...

Aktualności 2016-11-18

Komentuj:

~czesiek_ze 2016-04-11

Miałem w swoim żuciu 9 aut nowych używanych i powiem wam że Meriva B jest autem szytym na moją miarę tak fajnych rozwiązań nie miałem w żadnym aucie np.bagażnik na rowery w zderzaku , doświetlanie zakrętów no i te drzwi kto nie wkładał fotelika dla dziecka do tyłu ten nie wie jaka to wygoda . pozdro.

~Kubas 2014-12-17

Dużo siana, mało treści. Nie mam Opla, więc mi to w zasadzie jest obojętne, ale gdzie bym nie czytał o Oplach, to wszystkich kolą w oczy przyciski - to jakaś choroba czy coś? Mnie się deska w Merivie i Astrze podoba, więc to jest rzecz gustu pismaku jeden z drugim. Jeśli chodzi o treść, to zero konkretów, lepiej wróćcie do opisywania Skody bo to wam najlepiej wychodzi, no i w końcu za to dostajecie kasę. Widać to na każdej podstronie reklamującej Skodę Yeti jako SUV-a, śmiech na sali. Toż to dostawczak, wolałbym już Partnera lub Berlingo.

~blus 2014-07-06

Z tą deską rozdzielcza to recenzenci sporo przesadzają wszyscy po kolei . Ktoś to wymyślił a cała reszta przy różnych okazjach opisywania nowych Opli to powtarza jak papuga. Jeżdżę od 2 lat astrą ST 1,4, z "kosmicznym" pulpitem i powiem wam jedno - wreszcie ktoś podjął się uporządkowania masy przycisków , które ma przecież każdy samochód porozrzucanych po całej desce rozdzielczej i zrobił z tym porządek logicznie i estetycznie układając je w jednym miejscu. Obsługa jest prosta i intuicyjna i wreszcie nie trzeba szukać przycisków w różnych dziwnych miejscach. Jeżeli ktoś lubi bałagan i ciągłe szukanie tego co powinno być w odpowiednim miejscu , a nie ma nic sensownego do powiedzenia to się czepia przycisków. Zajmijcie się lepiej awaryjnymi TSI 1,,4 VV, i napiszcie prawdę o tym szrocie , a nie straszcie przyciskami opla, bo są dobre i na miejscu.

~sqanel 2014-06-25

Mi się bardziej podoba Verso, pewnie dlatego że jezdze nimi od lat (różnymi modelami) i wszystkie bardzo dobrze się sprawują. Verso ma 7 miejsc ;-)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport