mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Opel Vectra kombi: Elegancik w adidasach

Opel Vectra kombi: Elegancik w adidasach

Kto powiedział, że do garniturowego wizerunku bogacza pasuje tylko samochód za co najmniej 250 tys. złotych może teraz ugryźć się w język. Mocno. W naszym najnowszym teście przedstawimy Państwu auto, które mimo że jest od tych samochodów znacznie tańsze zgrabnie łączy cechy limuzyny i auta sportowego.

Opel Vectra kombi: Elegancik w adidasach

Mowa o modelu Opel Vectra Kombi w wersji 2.0 Turbo Sport, który zawitał na testy do naszej redakcji. Historia trzeciej generacji tego samochodu jest stosunkowo krótka. Najmłodsza saga ukazała się światu po raz pierwszy w 2001 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Po niespełna roku auto trafiło do sprzedaży w Polsce, zaś w 2005 zostało poddane liftingowi. W przeciągu całej 18-letniej historii modelu, Vectra zmieniała swój wizerunek w kierunku auta bardziej dostojniejszego i luksusowego. Począwszy od wersji A, która zastąpiła kultową Asconę, poprzez charakterystyczną dla klasy średniej wersję B, kończąc na obecnej generacji C, która pod względem tego co ma do zaoferowania ociera się już nawet o klasę wyższą.

Stylistyka: Tylko nie mów do mnie "mały"
To nawiązanie do klasy aut z wyższej półki widać w szczególności w testowanej wersji Kombi. Na pierwszy rzut oka Vectra sprawia wrażenie bardzo dużego samochodu. Wymiary, wynoszące odpowiednio 4839 mm długości, 1798 szerokości, 1500 mm wysokości i rozstaw osi 2830 mm pokazują jednak, że produkt Opla wcale nie należy do „wielkoludów” i mieści się w rozmiarówce kombiaków klasy średniej. Co więc decyduje o jego masywności? Właśnie stylistyka, poparta długą maską, dużymi reflektorami i napompowanym zderzakiem, rozciągnięta, dość wąska linia szyb (auto dzięki temu ma duże drzwi) oraz sporych rozmiarów kokon – a więc przestrzeń ładunkowa od słupków C do klapy bagażnika. Charyzmy nowej Vectrze Kombi dodają liczne aplikacje z chromu na grillu, szybach i klamkach. W porównaniu z wersją przedliftingową, nowa Vectra pozbyła się typowo oplowskiej toporności, auto prezentuje się znacznie agresywniej, bardziej sportowo, a jednocześnie luksusowo. Po prostu lepiej.

Wnętrze: Nie na sztywno
Co ważne dla Opla i osób decydujących się na kupno tego samochodu, sztywniactwo udało się wyeliminować także wewnątrz. Po zajęciu miejsca za kierownicą co prawda na pierwszy plan wysuwa się surowa centralna konsola przypominająca szufladę, jednak dzięki kilku zabiegom stylistycznym polegających na wprowadzeniu do wnętrza posrebrzanych detali i skórzanej tapicerki Vectra nie musi się siebie wstydzić.

Druga myśl, która się nasuwa to duża przestrzeń. Podobnie jak w sedanie zarówno kierowca jak i pasażerowie nie muszą się zastanawiać co zrobić z nogami i głową, żeby odpowiednio dopasować się do wnętrza samochodu. W tym aucie każdy powinien znaleźć dla siebie tyle miejsca ile potrzebuje. Plus za pojemne i praktyczne schowki.

Duży zakres regulacji fotela pozwala kierowcy na zajęcie odpowiedniego miejsca za sportową, małą i dobrze wyprofilowaną kierownicą. Wszystkie przyciski, przełączniki i instrumenty do obsługi auta są tam gdzie jest ich miejsce, zegary mimo że nie powalają wyglądem są czytelne. Trochę nerwów może kosztować jedynie zapoznanie się ze sterowaniem radia, klimatyzacji czy komputera pokładowego, które wskazywane są na centralnie zamontowanym w konsoli wyświetlaczu.

Bagażnik: 1850 l.
Bagażnik Opla Vectry Kombi w standardzie oferuje 530 litrów. Krótko mówiąc jest to dobry wynik, porównywalny z innymi modelami w tej klasie. Przewagę Vectra zyskuje po złożeniu tylnej kanapy. Przy załadunku po linię dachu mamy do dyspozycji już 1850 litrów.  Testowana przez nas wersja wyposażona była dodatkowo w hak holowniczy, który poprzez pociągnięcie dźwigni ukrytej w bagażniku można wyciągnąć lub schować. Niestety za takie udogodnienie trzeba zapłacić aż 2350 zł.

Jazda: Sprinter z gracją
Mocno sportowa ale nie pozbawiona komfortu. To połączenie dotąd zarezerwowane raczej tylko dla aut z bardzo wysokiego przedziału cenowego bez trudu można odnaleźć w nowym Opla Vectra Kombi Turbo Sport, który wyposażony został w benzynowy, dwulitrowy silnik o mocy 175 koni mechanicznych pobudzanych przez znakomicie zasysającą powietrze turbosprężarkę. Moment obrotowy tej jednostki to 265 Nm osiąganych w przedziale od 2500 do 3800 obr./min. Tak spora elastyczność pozwala bądź co bądź prawie półtoratonowej Vectrze dynamicznie się rozpędzać i reagować nawet na najdrobniejsze naciśnięcie pedału gazu. Potwierdza to sprint od zera do setki, w którym niemiecki kombiak z czasem 9,2 s. wypada znakomicie.

Z racji tego, że do testów otrzymaliśmy usportowioną wersję Vectry spodziewaliśmy się, że opcjonalnie montowane zawieszenie korzystające z rozwiązań autorskiego systemu Opla, IDS – po wciśnięciu na centralnej konsoli przycisku Sport, zawieszenie Vectry dodatkowo się usztywnia, układ kierowniczy jest zwarty, przez co bardziej precyzyjny, a silnik szybciej wkręca się na obroty zwiększając dynamikę jazdy – będzie niewiarygodnie twarde, a samochód straci na komforcie. Po kilkuset metrach okazało się, że diabeł faktycznie nie jest tak straszny jak go malują. Samochód na dziurawych, polskich drogach trochę się męczył jednak mimo wszystko komfort jazdy udało się inżynierom niemieckiej marki zachować na przyzwoitym poziomie. Z racji tego, że większość dróg w Europie jest jednak w znacznie lepszym stanie, nie należy się dziwić, że Opel tworząc zawieszenie do Vectry miał na uwadze właśnie takie trakty. A na tego typu nawierzchni auto radzi sobie wręcz perfekcyjnie. System ESP nie komplikuje przyspieszania, a ABS ingeruje tylko wtedy gdy trzeba.

Duża masa pojazdu i optymalnie zestrojony układ jezdny zapewniają stabilność nawet podczas pokonywania ciasnych zakrętów. Podobnie jak w przypadku sedana również wersja kombi nie ma tendencji do niekontrolowanych uślizgów, co pozwala wyczuć granicę powyżej której kierowca nie powinien przesadzać z wciskaniem gazu. Gdyby nie charakterystyczny na kierownicy znak poziomego pioruna w kółku przypominającego o marce samochodu można odnieść wrażenie, że prowadzimy jeden z modeli BMW, które słyną z bezkompromisowych układów kierowniczych - w przypadku testowanej Vectry jest on pozbawiony elektronicznego wspomagania. 

Popisy dwulitrowej Vectry Kombi kończą się jednak na spalaniu. Nawet przy spokojnej jeździe trudno jest uzyskać wynik spalania, który podaje producent – 6,6 l. w cyklu pozamiejskim, 8.9 l. w cyklu mieszanym i 12,8 l. w jeździe miejskiej. Do każdej z tych wartości według naszych wyliczeń trzeba dodać około od 2 l. benzyny.

Podsumowanie: Elegancik w adidasach
Bez wątpienia Opel Vectra należy do ścisłej czołówki samochodów segmentu aut średnich. Dzięki bardzo dobrym właściwościom jezdnym, silnikowi i wyposażeniu może pokusić się o przekonanie do siebie klientów szukających samochodów także w wyższych klasach.

W podstawowej wersji wyposażeniowej SPORT, która kosztuje 115 350 zł otrzymamy między innymi komplet poduszek powietrznych, ABS z ESP, kontrolę trakcji TC, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio CD z MP3, tempomat, komputer pokładowy i czujnik deszczu. Jeśli do tego zostanie dokupiony system zawieszenia IDS – 2500 zł oraz pakiet BUSINESS zawierający reflektory bi-ksenonowe AFL i skórzaną tapicerkę – 7500 zł, wówczas do dyspozycji zostanie nam oddany prawdziwie sportowy, a zarazem luksusowy samochód w którym bez żadnych kompleksów można podjechać pod czerwony dywan.

Zobacz galerię zdjęć testowanego modelu Opel Vectra Kombi

Zobacz specyfikację techniczną i pełne wyposażenie testowanego modelu

Dowiedz się więcej o modelu Opel Vectra

Zobacz test mojeauto.pl modelu Opel Vectra GTS

Czytaj także:

Zamiast Vectry będzie Insignia 2006-08-01

Opel Vectra kombi do USA 2006-07-31

Możliwy pożar silników w Oplu 2006-06-02

Nowa Vectra już popularna 2005-09-29


Podobne wiadomości:

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź kompaktowego crossovera

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź...

Aktualności 2016-11-18

Opel Meriva - znamy następce

Opel Meriva - znamy następce

Aktualności 2016-11-07

Komentuj:

~piter 2008-04-05

Od roku posiadam vectre c 2.0 dti i 101km i jestem z niej bardzo zadowolony niskie spalanie sporadyczne usterki i jak dla mnie bardzo praktyczny samochód dużo jezdze za granice w trasie jest naprawdę ekonomiczna i wygodna nie zamieniłbym na passata choć zastanowiłbym się nad nowym b6 2.0 tdi 170km nie jeździłem ale podobno są rewelka i zrobione z lepszej jakości materiałów od wersji z słabszymi jednostkami napędowymi. W najbliższym czasie planuje zmienić na nową vectre 1.9 tdci 150km. Mam nadzieje że będę z niej równie zadowolony jak z tej pozdrawiam.

~Krzysztof 2006-11-06

fajnie sie prezentuje ta vectra kombi - stylowo i elegancko, jezdze roznymi oplami od kilkunastu juz lat i gdybym potrzebowal z roznych wzgledow auto typu kombi to bez wahania wybralbym to autko. pozdrawiam wszystkich milosnikow tej niemieckiej marki

~do JArka 2006-10-26

wybieraj vectre, nie volkswagena

~opelfan 2006-10-22

Prawie wszystko prawda. Nie wiem coprawda, gdzie autor artykułu znalazł pojemne i praktyczne schowki. W mojej Vectrze takich nie znalazłem.. Schowek główny jest mniejszy niż w Astrze, schowek w konsoli również, schowki w drzwiach poza mapą nie pomieszczą nic więcej, dwa schowki na okulary niepraktyczne i małe. Jest jeszcze schowek pod podłokietnikiem, ale raczej w czasie jazdy nie do korzystania. Nie ma uchwytów na butelki, co w upał strasznie przeszkadza. Zawieszenie i komfort - zgadza sie w 100 procentach. ja mam silnik diesla 1,9 CDTi (150 KM), a nie benzynę. Niestety, ma wyczuwalna dziure turbinową. Turbina teoretycznie powinna załączać sie przy 2000 obr, załącza sie ok. 2300. Ze spalaniem raczej dobrze, choć danych fabrycznych nie udało mi sie nigdy osiagnąć. Ale Vectra C to fajne i wygodne auto. Jeździłem też VW Passatem Combi. Jest mniejszy w srodku, ale silnik TDI ma lepszy. Spalanie podobne, jest żywszy, choć głośniejszy, ale w środku nieźle wyci

~Daniel 2006-10-20

Ja bym wybrał HONDE ACCORD 2,4L

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport