mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Peugeot 208 GTI: Bez wścieklizny

Peugeot 208 GTI: Bez wścieklizny

Siedemnaście lat temu małe i mocne samochody, takie jak Peugeot 205 GTI czy Renault 5 Turbo budowano według prostego przepisu: głośno, twardo, niewygodnie. Nowa "208-ka" GTI pokazuje jak wiele rzeczy może zmienić się w klasie hot-hatch przez taki czas. Najważniejsze pytanie jednak pozostaje. Czy młody lew jest w stanie zagwarantować podobne emocje za kierownicą jak ten stary?

Peugeot 208 GTI: Bez wścieklizny
Jeśli chodzi o atuty wizerunkowe to z pewnością. Podczas projektowania wersji GTI jego twórcy mieli sporo miejsca na zabawę. Do bez problemu wpadającej w oko, zwykłej odmiany Peugeota 208  
dorzucili więcej chromu, wydatniejsze nadkola, spojlery, podwójną końcówkę wydechu i kilka rajdowych naklejek. We wnętrzu podobnie - spłaszczona u dołu kierownica, czerwone lamówki zegarów , czerwone przeszycia skórzanej tapicerki, czerwone poręcze w drzwiach. Barwy prawdziwej rewolucji.

Rewolucji, której synonimem przy okazji debiutu modelu 208 stało się budzące kontrowersje wywindowanie zegarów nad szczyt kierownicy i oryginalny projekt całej deski rozdzielczej. Jedni uważają, że to pomysłowe i ergonomiczne rozwiązania. Inni, których zdanie podzielam, twierdzą, że w rzeczywistości po właściwym wkomponowaniu się w fotel górny wieniec wolantu zasłania wskazania małego prędkościomierza, a kształt konsoli nadaje się bardziej do vana niż auta sportowego. Irytująca jest też grubość słupków A, która ogranicza widoczność na boki. Jeśli więc masz zamiar wybrać się 208 GTI na kręte, alpejskie szlaki wokół Nicei, zabierz ze sobą pasażera. Jest jednak coś, co może się podobać. To odsunięcie na sporą odległość kolumny kierowniczej od przedniej szyby, która sprawia, że w Peugeot siedzi się niemal na środku kabiny. Jak w wyczynowej rajdówce, po to by efektywniej rozdzielić masę 1265 kg pomiędzy osiami.

Po ruszeniu z miejsca trzeba być na bieżąco z tym, co dzieje się przed przednią szybą. Panorama potrafi zmieniać się całkiem szybko. To zasługa silnika 1.6 Turbo o mocy okrągłych 200 koni mechanicznych. Agregat, który znajdziesz też w modelach MINI, ze względu na kooperację koncernów PSA i BMW, ma 275 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spala średnio około 8 litrów w cyklu mieszanym. Do pierwszej setki wyciąga Peugeot w czasie 6,8 s., a maksymalnie rozpędzi go do 230 km/h. Zacnie. Szkoda tylko, że tym wynikom nie są w stanie dorównać odczucia zza kierownicy. Trochę wygląda to tak, jakby ten czterocylindrowiec przed wyciśnięciem soków z turbiny, po każdym wrzuceniu wyższego biegu musiał wziąć głęboki oddech. Stopień sprężenia turbiny wynosi 1,9 bar.
208 GTI może za to pochwalić się bardzo dobrym komfortem jazdy. Resoruje czysto, bez hałasu, bez efektu piłeczki ping-pongowej na poprzecznych nierównościach. Na torze wyścigowym nie będzie tak stabilne jak konkurencyjne Renault Clio RS czy Volkswagen Polo GTI, za to zdecydowanie bardziej wyrozumiały w codziennym użytkowaniu. Nie oznacza to jednak, że Peugeot ma kiepską trakcję i jego prowadzenie przypomina okiełznanie taczki wyładowanej cegłami. Po prostu nie jest aż tak wyostrzony jak mógłby być. Dotyczy to i wspomnianego układu zawieszenia i nie do końca dobrze wyczulonego, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Dostarcza za mało informacji zwrotnych przy niższych prędkościach, zaś w trakcie jazdy po autostradzie działa zbyt ostro. Trudno w tym elemencie o udany kompromis.

W ogólnym odbiorze kompromis udało się Francuzom jednak osiągnąć. Co prawda na szali Peugeot 208 GTI jest bliżej "hatch" niż "hot", ale najważniejsze, że posiada właściwy faktor. Wścieklizny, charakterystycznej dla GTI w nim nie ma, ale "fun" z jazdy jest więcej niż akceptowalny. To wszystko w cenie od 82 800 zł. Patrząc na oferty rywali w tym aspekcie wypada również kompromisowo.

DANE TECHNICZNE PEUGEOT 208 GTI >>>

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 208
Peugeot 208
Cena podstawowa już od: 41 700 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

Aktualności 2016-11-18

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

~linmot.pl 2014-01-24

ciekawy samochód [pkt. 5 regulaminu forum. admin]

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport