mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Peugeot 3008: Trójpak znad Sekwany

Peugeot 3008: Trójpak znad Sekwany

Ponieważ jakoś dawno do moich rąk nie trafił żaden przedstawiciel francuskiej motoryzacji, stąd z tym większą ochotą oczekiwałem przyjazdu Peugeota 3008. Auto nie jest nowe na rynku, jednak na polskich drogach raczej rzadko spotykane. A szkoda, bo kilkoma swoimi talentami zasługuje na bardziej życzliwe przyjęcie.

Peugeot 3008: Trójpak znad Sekwany
Peugeot 3008, jeśli spróbujemy rozwikłać rebus w postaci nazwy modelu, pochodzi niemalże wprost od kompaktowego 308, z którym dzieli płytę podłogową. To definiuje nam oględnie wielkość tego auta. Typowym kompaktem jednak nie jest, o czym przekonują dwa zera w środku. To taka mieszanka segmentów, od hatchbacka, po minivana, a nawet SUV-a. Oczywiście wszystko w rozmiarze kompakt. Peugeota 3008 można także zdefiniować jako francuską odpowiedź na Nissana Qashqai, pierwszego crossovera i do dziś lidera w tym nietypowym segmencie rynkowym.

Będąc jeszcze przez chwilę przy kompaktowym 308, z długością 4.365 mm nasz tytułowy bohater z jednym zerem więcej jest dłuższy od hatchbacka o 9 cm i ma minimalnie większy rozstaw osi (5mm), przegrywa jednocześnie walkę na centymetry z odmianą kombi, od której jest krótszy o 13,5 cm. Tę porażkę w pewnym stopniu rekompensuje sobie w drugim wymiarze - od obu wersji nadwoziowych jest szerszy o 2 cm.

Oryginalny - to z pewnością. Ale czy ładny - tu już pojawiają się spore wątpliwości. Z całą pewnością 3008 zapamiętamy dzięki potężnej kracie grilla czy tylnym światłom o nietypowym kształcie. Gdyby jednak usunąć te detale stylistyczne, wówczas nadwozie tego crossovera mocno by spowszedniało.

Znacznie bardziej przyjemne doznania pozostają po zlustrowaniu kabiny Peugeota 3008. Nowoczesne i ciekawe kształty zostały przyozdobione srebrnymi wstawkami, dzięki czemu do skromnego, acz eleganckiego stylu, wdarło się trochę ożywczego tchnienia. Użyte materiały są przyjemne w dotyku, czym francuski koncern potwierdza po raz kolejny, że przywiązuje dużą wagę także do takich szczegółów. Interesująco prezentują się ponadto, stylizowane na lotnicze, przełączniki w górnej części centralnej konsoli. Każdy ma inne zadanie, dzięki czemu rzadziej jesteśmy zmuszani do zagłębiania się w menu ustawień. Konsola środkowa od pasażera odgrodzona została masywnym uchwytem. Jego przydatność jest dyskusyjna, no chyba że chodziło o to, by nie próbował na własną rękę zmieniać ustawień radia bądź klimatyzacji.

Kierowca siedzi nieznacznie wyżej niż w typowych kompaktach, dzięki czemu ma jednak lepszą widoczność. Przy manewrowaniu, zwłaszcza cofaniu, z pomocną ręką przychodzą czujniki parkowania. Panoramiczny dach z przesuwaną zasłoną powoduje, że kabina wydaje się bardziej przestronna niż jest w rzeczywistości. Gabarytów auta nie da się jednak oszukać i jeśli myślimy w kategoriach choć odrobiny komfortu, to na tylną kanapę nie powinniśmy wpuszczać jednocześnie więcej niż dwóch dorosłych pasażerów i to najlepiej nie większych niż 190 cm. Przednie fotele nie przeszkadzają przy dłuższych podróżach, choć sporych rozmiarów tunel środkowy może nieco ograniczać ruchy. Z drugiej jednak strony świetnie nadaje się jako podłokietnik, sprawia, że odległość do lewarka zmiany biegów jest dużo mniejsza i wreszcie skrywa w sobie przepastny schowek. Spokojnie zmieścimy w nim nawet półtoralitrową butelkę. Co innego schowek przed pasażerem, niewielkich rozmiarów i o nieregularnych kształtach, chyba rzeczywiście został pomyślany tylko jako miejsce na rękawiczki pasażera.

Aspirowanie do miana auta rodzinnego wymusza odpowiednie właściwości transportowe. Pod tym względem Peugeot 3008 nie szokuje, 432 l jak na segment kompaktów ujmy nie przynosi, ale czasami przydaje się odrobinę więcej miejsca za tylną kanapą. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość regulacji podwójnej podłogi bagażnika, dzięki czemu część naszych rzeczy możemy ukryć, by nie walały się bezwładnie po całym bagażniku. Kolejne nietypowe rozwiązanie, to opuszczany próg załadunkowy, który jednak niskim osobom utrudni sięganie w głąb bagażnika. Jest jeszcze możliwość składania oparć tylnej kanapy od wnętrza bagażnika za pomocą małych dźwigienek. Po ich złożeniu uzyskujemy płaską podłogę i 1241 litrów. Więcej, ale wciąż nie jest to oszałamiająca pojemność.

Po przekręceniu kluczyka do życia budzi się nie tylko dwulitrowa jednostka wysokoprężna wraz z zestawem zegarów. Jakby na komendę "baczność" podnoszą się także wyświetlacz HUD (informacje nie są projektowane na przedniej szybie, ale na osobnej płytce poliwęglanowej) oraz ekran nawigacji. Na tym pierwszym możemy, bez odrywania wzroku od drogi, obserwować naszą aktualną prędkość, wskazania tempomatu bądź ewentualne ostrzeżenie przed najechaniem na auto jadące przed nami. Za pomocą wspomnianych już "lotniczych" przełączników możemy ustawić sobie miejsce rzutowania tych informacji (góra-dół, dzięki temu będą one widoczne dla osób o różnym wzroście), zmienić intensywność ich wyświetlania i wreszcie schować ową płytkę. Regulację położenia (tylko dwie pozycje) oraz możliwość ukrycia posiada również ekranik nawigacji.

150-konny diesel nie jest najmocniejszym w ofercie, choć topowa jednostka wysokoprężna jest mocniejsza o zaledwie 13 koni mechanicznych. Jak na półtorej tony masy własnej, to 2-litrowy motor sprawuje się więcej niż poprawnie. Niecałe dziesięć sekund do setki przyjmujemy z zadowoleniem i takie też odczucia powinny nam towarzyszyć podczas codziennej jazdy. Odczuwalna dynamika jest bowiem dobra przy różnych prędkościach, a 340 Nm maksymalnego momentu jest gotowe wspomóc nas przy każdorazowym mocniejszym wciśnięciu pedału przyspieszenia. Szeroki zakres obrotowy sprawia, że rzadko kiedy motor dostaje zadyszki, choć okolice od 2000 do 4000 obr/min wydają się być dla tego auta optymalne.

Samo prowadzenie 3008 może być także przyjemne. Niewielki rozstaw osi zapewnia mu niezłą zwrotność, a nieznaczne gabaryty zewnętrzne nie utrudniają jakoś znacząco poruszania się po wąskich osiedlowych uliczkach. Do tego wysoka pozycja za kierownicą daje nam dobry ogląd sytuacji, a zawieszenie z gracją pokonuje większość nierówności. Do tego do kabiny dochodzi umiarkowany tylko hałas.

Nie oznacza to jednak, iż nasz Peugeot po ominięciu tabliczki "teren zabudowany" traci swoje walory. Mimo wyższego nadwozia szybsza jazda po łuku nie musi wiązać się z odczuwalnymi przechyłami nadwozia, choć mocniejsze podmuchy wiatru mogą nam czasami dokuczać. Niezła wartość maksymalnego momentu obrotowego nie będzie nas zmuszać do częstego sięgania do lewarka zmiany biegów. Swoją precyzją nie oczaruje nas za to układ kierowniczy, ale przyzwoity poziom został zachowany.

Jeden z pierwszych tegorocznych ataków zimy spowodował, że nasz testowy Peugeot miał utrudnioną jazdę po wrocławskich ulicach. "Szarpana" jazda spowodowała, że spalanie wahało się od 9,3 do 9,7 l/100 km. Lepsze warunki drogowo-atmosferyczne z pewnością pozwoliłyby na uzyskanie korzystniejszego rezultatu. Jednocześnie, wymuszona warunkami zewnętrznymi, spokojniejsza i przede wszystkim płynniejsza jazda poza miastem zakończyła się niezłym wynikiem, zaledwie 5,3 l/100 km.

W salonach Peugeota 3008 możemy już dostać od 72,5 tys. zł. I byłaby to rozsądna cena za to, co oferuje ten model, gdybyśmy dostali w tej kwocie wersję z testowanym silnikiem i z niezłym wyposażeniem. Wybór tychże zamknie się jednak kwotą powyżej 100 tys. zł i choć taka cena może wydawać się wygórowana, to jednak pod tym względem 3008 nie odbiega od swych konkurentów.

Peugeot 3008 to auto, które ma potencjał, w końcu skrywa w sobie zalety hatchbacka, minivana oraz małego SUV-a. No ale segment crossoverów rozwija się w takim tempie przecież nieprzypadkowo. Niezłe właściwości jezdne, wysoki poziom komfortu oraz wykończenia wnętrza, szereg pomysłowych rozwiązań powinny znaleźć swoich amatorów. Powinny... choć na polskich drogach model ten nie należy do częstych widoków. Czyżby nieco zbyt kontrowersyjny design skutecznie odstraszył potencjalnych nabywców?

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 3008
Peugeot 3008
Cena podstawowa już od: 89 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. suv-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Peugeot 3008 Wszystko o Peugeot
Tematy w artykule: Peugeot Peugeot 3008

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport