mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Peugeot 308 1,2 PureTech – Trzy cylindry na tak

Peugeot 308 1,2 PureTech – Trzy cylindry na tak

Jeśli masz problem z wyborem samochodu z segmentu C, to mamy dla Ciebie podpowiedź w postaci Peugeota 308 z benzynowym silnikiem 1,2 PureTech. Francuzi stworzyli samochód z bardzo ciekawym wnętrzem i niezłym silnikiem trzycylindrowym turbo. Sprawdź czy ten samochód ma jakieś wady.

Peugeot 308 1,2 PureTech – Trzy cylindry na tak
Ze stylistycznego punktu widzenia Peugeot 308 już dawno nam się opatrzył. Jednak nadal, gdy wsiadamy do tego samochodu to pojawiają się mieszane uczucia. Z jednej strony ciekawie i oryginalnie zaprojektowany kokpit – przez naszego rodaka Adama Bazydło, z drugiej dość odważne rozwiązanie. Mowa o zegarach umieszczonych nad kierownicą. 

Nim przejdziemy do zegarów, to warto zwrócić uwagę na projekt centralnej części deski rozdzielczej. Wszystko spójne i stworzone ze smakiem. Ekran dotykowy dość czytelny. Jego sposób działania bardziej wynika z nacisku, niż dotyku palcem, co pozwala na obsługę nawet w rękawiczkach. Trzeba się jednak przyzwyczaić do całego układu menu i pokładowych instrumentów. Kilka wersji Peugeota 308 odwiedziło już naszą redakcję, podobnie jak i innych modeli z tak rozwiązanym kokpitem. Niestety wciąż będziemy stać przy swoim – klimatyzację powinniśmy obsługiwać niezależenie, poprzez osobne przyciski. Tu odwołujemy się do „pamięci mięśniowej", na co zwracali już uwagę nasi koledzy z redakcji auto motor i sport w teście długodystansowym „308”. 

Nasze początki z zegarami umieszczonymi w górnej części deski rozdzielczej i mniejszą kierownicą były bardzo oporne. Zwłaszcza w małym Peugeocie 208 trudność sprawiało wygodne zajęcie pozycji w fotelu. Mówią, że tylko krowa nie zmienia zdania i w odniesieniu do Peugeota 308 ciężko się z tym nie zgodzić. W większym aucie, jakim jest francuski przedstawiciel segmentu C znaleźć dogodną pozycję za kółkiem jest łatwiej. I co więcej, kilka dni z tym autem sprawia, że do dość radykalnego rozwiązania – kierownica plus zegary można się przyzwyczaić i je polubić. Gdy dodamy do tego obrotomierz umieszczony z lewej strony, którego wskazówka po skali podróżuje w odwrotną stronę niż normalnie, chcemy chwalić się tym znajomymi. 
Fotele w 308 należą do tych z półki opisanej „wygodne". Nie męczą w trasie choć brakuje im dobrego trzymania bocznego w zakrętach.  O ile z przodu miejsca wystarczy dla dwóch dorosłych osób, tak z tyłu trzy postacie nie będą siedzieć wygodnie.  Nie potrafimy pojąć co autor miał na myśli z umiejscowieniem lewarka hamulca ręcznego. Gdy go zaciągniemy i mamy rozsunięty podłokietnik to zasłania on nam dźwignię i jej zwalnianie jest niewygodne.

Niecierpliwych uspokajamy, teraz będzie o silniku. Pojemność skokowa to 1199 cm3. Trzycylindrowy motor zasilany benzyną, wsparty turbosprężarką dostarcza 110 KM mocy oraz maksymalny moment obrotowy równy 205 Nm. Na drodze przekłada się to na bardzo dobre właściwości w sprincie spod świateł. Jak na trzycylindrową jednostkę, motor z masą auta (1270 kg) radzi sobie bardzo dobrze. I do tego masz wrażenie, że sprint do setki, podany w danych technicznych (11,1 s) jest zawyżony o jakieś 1,5 sekundy. Tak, już słyszymy ten raban, że auto pewnie pali dużo. I tu zamierzamy Was zaskoczyć, otóż w mieście udało nam się osiągnąć spalanie na poziomie 7,5 l/100 km, zaś wynik z trasy to blisko 6 litrów. A do tego wszystkiego motor 1,2 PureTech charakteryzuje się cichą pracą i nie słychać odgłosów kosiarki dobiegających spod maski. 

Do silnika trzycylindrowego dopasowano 5-biegową skrzynię mechaniczną, która ma długi skok lewarka. Do tego trzeba się przyzwyczaić. Szósty bieg jest zbędny, gdyż wbrew pozorom 5 przełożeń wystarcza, dostrzeżemy to zwłaszcza na autostradzie. Z kolei w zakrętach świetnie sprawdza się mała kierownica, dzięki której manewrowanie autem jest bajecznie łatwe. Wiemy co dzieje się z kołami podczas skrętu i mamy pewność, że panujemy nad autem. Zawieszenie zostało tak skalibrowane, iż dobrze wyłapuje nierówności i tłumi je. 

Za Peugeota 308 1,2 PureTech w wersji Active francuski producent woła od polskiego klienta minimum 71 500 złotych. Dokładając do tego takie rzeczy jak lakier, alarm, czujniki parkowania i nawigację satelitarną spokojnie zbliżymy się do 80 tys. złotych. Peugeot 308 1,2 Pure Tech w wersji 110-konnej to propozycja dla tych, którzy nie sympatyzują z silnikami wysokoprężnymi, ale zazdroszczą im niższego apetytu na paliwo. Do tego auto oferuje niezłe osiągi, co nie zawsze idzie w parze z niskim spalaniem. Zwłaszcza w silnikach benzynowych. 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 308
Peugeot 308
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~kuba234 2015-12-07

Włąśnie przez ten 3-cylindrowy silnik kupiłem Megane. Niby podobne parametry, a silnik wzbudza większe zaufanie swoja pracą. Jednak 3 cylindry to dziwny dźwięk.

~Majster 2015-11-08

Dlaczego nikt nie pisze,że peugeot daje rabaty i to spore. Za 308 1,5 roku temu zapłaciłem 13.000 zl mniej niz cena katalogowa.za takie autko jak w tescie nie zaplacicie wiecej niz 63 - 65 tys zl a to jest bardzo dobra cena jak za takie autko.narzekania na kokpit tego auta sa nudne, nie jestem fanem nnowoczesnych rozwiązań ale nie mam zadnych problemów z obsluga.

~kurader 2015-10-30

Znając Puga to szczyt sprzedaży w Polsce ma dopiero przed sobą. Ruszą promocje po 10-15-20tys zł i pójdą jak ciepłe bułki. A na dzisiaj to drogo, kiepsko i niestety po francusku - czyli spory spadek wartości przy odsprzedaży. Czyli poczekamy zobaczymy.

~bolo 2015-10-29

Dla mnie porażka cenowa za 3 cylindrowy silnik. Wolę już opla w tej cenie mam prawie full wypas z silnikiem 1,4 turbo 140 km. Opel nie do przebicia. Czytałem test kaktusa z tym silnikiem i spalał do 11 litrów przy ostrzejszym potraktowaniu , więc to ściema, poniżej 9 litrów ciężko było zejść. .

~Krzycho 2015-10-29

80 tyś zł???? Nie dziękuję! i jeszcze ten obrotomierz, który "się cofa" !!! Kto wymyśla takie nonsensy, po co takie kombinacje???

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Minister Finansów poinformował o pracach nad zmianami w zasadach płatności akcyzy. W niedalekiej przyszłości podatek będzie zależeć nie tylko od pojemności silnika, ale również od wieku samochodu.