mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Peugeot 308: Kompaktowy lew

Peugeot 308: Kompaktowy lew

Jego poprzednik pomimo problemów z niezawodnością był jednym z najbardziej udanych aut kompaktowych ostatnich lat, pochodzących z Francji. Peugeot 308 ma za zadanie zatrzeć przykre wspomnienia po swoim starszym bracie. Jest ładniejszy, lepiej wykończony i pod względem właściwości jezdnych nawiązuje do czołówki segmentu C. Czy swoim stylem jest w stanie przekonać polskich klientów?

Peugeot 308: Kompaktowy lew

Peugeot 307, który był sprzedawany aż przez sześć lat zdołał przekonać do siebie przeszło 3 miliony kierowców. Zatem zadanie, które postawiono przed jego następcą jest dość poważne. Pomimo tego, że samochód zadebiutował dopiero podczas targów we Frankfurcie w 2007 roku, to inżynierowie pieczołowicie pracowali nad nim co najmniej cztery lata.

Można mieć zatem pewność, że nic nie było wykańczane w pośpiechu, a wszystkie poprawki zostały odpowiednio wcześnie zaaplikowane. Francuski przedstawiciel segmentu C swoją nowoczesną stylistyką zbliżył się trochę do mniejszego modelu 207, ale to tylko złudzenie optyczne. Peugeot 308 to pełnowymiarowy kompakt.

Stylistyka: Bardziej zadziorny
Peugeot 308 zachowuje wszystkie charakterystyczne znaki szczególne dla aut spod znaku lwa. Z przodu swoją stylistyką potrafią zauroczyć rozciągnięte reflektory. W 308 pojawił się charakterystyczny "nos", którym wcześniej został przyozdobiony model 207. Poniżej pojawił się duży wlot powietrza z chromowaną kratownicą, który z daleka nadaje mu uśmiechniętego wyglądu. Nowy model ma też coś w Peugeota 407, mianowicie lampy przeciwmgielne, które umieszczono po skrajnych stronach zderzaka w specjalnie wyprofilowanych wgłębieniach.

 

Patrząc na przód samochodu widać, że został on zaprojektowany bardzo agresywnie. Z profilu bryła samochodu niczym nie odbiega od innych przedstawicieli klasy kompakt. Linia dachu jest poprowadzona prosto, zatem w imię designu nie ucierpią pasażerowie siedzący na tylnym fotelu. Tył samochodu emanuje spokojem i w stosunku do poprzednika wygląda bardziej jak po face-liftingu niż jak w nowej generacji.

Zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami nowy model trochę nam urósł. Rozstaw osi co prawda pozostał bez zmian, ale długość nadwozia zwiększyła się o 7,4 cm, natomiast szerokość o 5,3 cm. Auto powstało na tej samej płycie podłogowej (nr2), co Citroen C4 i Peugeot 307.

Wnętrze: Wygoda przede wszystkim
Komfort i jakość wykończenia to słowa kluczowe projektantów, którzy pracowali nad Peugeotem 308. Widać to już przy pierwszych wrażeniach po zajęciu miejsca za kierownicą. Miejsca też jest zauważalnie więcej.

Co do plastików wykańczających wnętrze można mieć tylko jeden zarzut. Dość monotonnie wyglądają w wersji jednotonowej. Dużo ładniej wnętrze prezentuje się w wersji dwukolorowej. Jeśli chodzi o jakość wykończenia czy spasowanie materiałów widać, że Peugeot zamierzał dać pstryczek w nos przedstawicielom segmentu premium. Ergonomia i czytelność wskaźników jest również mocną stroną tego samochodu. Wszystko znajduje się dokładnie tam gdzie być powinno. Sterowanie klimatyzacją zostało prawdopododbnie zainspirowane przełącznikami jakie znajdziemy w samochodach marki Alfa Romeo, ale w tym wypadku steruje się nimi dużo łatwiej.

Duży plus dla Francuzów za wygodne i dobrze trzymające fotele. Można przejechać na nich bez uszczerbku na komforcie czy zdrowiu nawet paręset kilometrów. Miejsca w przednim rzędzie foteli jest dużo, nawet dla wysokich osób. Przyzwyczajenia wymaga jednak dość wysoka pozycja fotela kierowcy. Trochę gorzej sprawa wygląda na tylnej kanapie. Co prawda usadowimy tam dwoje dorosłych pasażerów, pod warunkiem że Ci z przodu nie będą zajmować zbyt dużo miejsca.

Bagażnik o pojemności 348 litrów wystarczy żeby we dwójkę zapakować się na dłuższy wyjazd. W razie czego po złożeniu tylnej kanapy do dyspozycji mamy 1.201 litrów przestrzeni. Zastrzeżenia można mieć do wysokiego progu załadunkowego, który utrudnia pakowanie cięższych bagaży.

Jazda: Żwawy klekot
Zarówno jak we wnętrzu auta tak i pod maską znajdziemy najnowsze technologie. Testowany przez nas egzemplarz Peugeota 308 był wyposażony w silnik diesla zasilany za pomocą szyny Common Rail. Silnik o pojemności 1,6 litra w mocniejszej odmianie dysponował mocą rzędu 109 koni mechanicznych. W połączeniu z maksymalnym momentem obrotowym o wartości 240Nm ważący 1,2 tony kompakt mógł narzekać na brak dynamiki.

Turbodoładowany diesel pracował bardzo kulturalnie. Inżynierowie zadbali o odpowiednie wyciszenie jednostki, także komfort jego działania może być porównywalny z jednostkami benzynowymi. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu samochód ochoczo rwał do przodu. Sportowa jazdę studzi jednak pięciostopniowa skrzynia biegów, która rozczarowuje brakiem precyzji. Pamiętać trzeba, że przekładnie manualne zawsze były bolączką w tej serii francuskich modeli. Na szczęście mimo pięciu biegów, przełożenia zostały dobrane w taki sposób, że podczas wyprzedzania rzadko kiedy musimy sięgać po lewarek.

Peugeot 308 nigdy nie będzie aspirował do miana sportowego hatchbacka. Dużo bliżej mu do rodzinnego kompakta, dlatego jego zawieszenie zostało zestrojone w sposób komfortowy. Nie jest ono jednak przesadnie miękkie, dzięki czemu kierowca cały czas ma poczucie wpływu na to co dzieje się między nim, a asfaltem.

Peugeot 308 wyposażony w silnik 1,6 HDI zapewnia nie tylko przyzwoite osiągi, ale przede wszystkim pozwoli oszczędzić na tankowaniu. Przy spokojnym podróżowaniu w trasie poza miastem samochód potrafi spalić niecałe 6l/100km. Jazda miejska może w najgorszym przypadku kosztować nas 7,5l/100km. Na pełnym zbiorniku w najlepszym wypadku pokonamy nawet tysiąc kilometrów.

Podsumowanie: Wysokie aspiracje
Przedstawiciel segmentu kompakt to nie limuzyna, SUV czy sportowe coupe. Peugeot 308 posiada w sobie szczyptę każdego z tych gatunków. Jest to bardzo komfortowy samochód, który pomimo swoich niedużych wymiarów oferuje sporą przestrzeń we wnętrzu, a wysokoprężny silnik diesla prócz oszczędności zachwyci nas swoimi osiągami.

Za tą cenę dobrego kawałka francuskiej motoryzacji przyjdzie nam jednak trochę zapłacić. Testowana przez nas wersja Premium z dodatkowymi opcjami to wydatek prawie 87 tysięcy złotych. Na pocieszenie dla fanów modelu 308 w cenniku znajdziemy wersje z nieco gorszym wyposażeniem i słabszym silnikiem już za cenę 52 tysięcy złotych.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 308
Peugeot 308
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~Marek 2010-09-10

Jestem szczesliwym posiadaczem tego modelu juz 2 lata i wciaz jestem pod jego urokiem.Komfort , wspaniala praca silnika, zadnych usterek, elegancja, ekonomiczny i wyglad oraz kolor , wszystko jest super.Pokonuje nieraz 1200 km na jednym baku i wysiadam bez bolu, ergonomiczne siedzenia, po prostu nowa era samochodowa.

~Marco 2009-04-28

W danych technicznych podajecie masę ponad 1300 kg, w artykule 1200 kg. Trzeba się zdecydować na jedną wersję.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport