mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Peugeot 508SW: Aspirant

Peugeot 508SW: Aspirant

Peugeot mając w swej stawce dwa dość ciekawe modele postanowił zrobić jeden. Jeden był za duży, drugi zbyt mały dlatego francuski producent wypośrodkował oba i stworzył 508, wspólnego następcę 607 i 407. Auto oferowane jest w dwóch wariantach, a my mieliśmy okazję sprawdzić ten pojemniejszy.

Peugeot 508SW: Aspirant

Francuskie samochody mają wpisane w swój rodowód większą lub mniejszą dozę awangardy. Tak jak wcześniej wspomniałem Peugeot 508 jest dzieckiem szalonego pomysłu dowództwa francuskiej marki. Firma postanowiła zrezygnować z bardzo popularnego modelu 407, a przy okazji uśmierciła pierwszą limuzynę Francji, czyli 607.

Z tego miksu powstał model 508, który jest wypadkową wspomnianych wyżej. Mimo, ze nieco większy (ale chudszy średnio o 45kg!) to jednak nadal uplasował się w segmencie D, gdzie od lat standardy wyznaczają takie modele jak Ford Mondeo, Volkswagen Passat czy Opel Insignia. Do tej ekipy dołączą od kilku dobrych lat Skoda Superb, która ma bardzo ambitne aspiracje i dużo miejsca w środku. Od niedawna francuską alternatywą jest właśnie 508.

Auto jest dostępne w sprzedaży w dwóch wersjach nadwoziowych. Do naszej redakcji trafiła wersja SW, czyli kombi. I tutaj od razu duży plus na początek. W moim prywatnym rankingu aut o linii kombi nadal króluje Alfa Romeo 159 Sportwagon, a następnie CLS Shooting Brake. Tuż za nimi plasuje się nowy Peugeot 508 SW.

Wystarczy zobaczyć ten samochód na żywo by szybko przekonać się, że to jedyna słuszna wersja nadwoziowa. Nadwozie Peugeota 508 jest dość atletyczne z przodu, tylna część nadwozia została narysowana dynamicznie opadającą kreską, dzięki której auto może aspirować do miana "shooting brake". Nie jestem też fanatykiem białych samochodów, ale ten perłowo biały lakier (kosztujący w opcji "jedyne" 2600 złotych) prezentuje się bosko. Jednak w naszych warunkach pogodowych warto zaopatrzyć się w nielimitowany karnet na myjnię. Na tak jasnym nadwoziu bardzo szybko widać brud.

Po bardzo pozytywnych doznaniach estetycznych w kwestii wyglądu zewnętrznego warto przekonać się czy środek ma równie poważne aspiracje. Francuskie samochody od lat mają jeden wspólny mianownik. Bardzo dobrze wykończone (i pachnące) wnętrza, gdzie można komfortowo spędzać setki kilometrów.

W 508 jest dość ładnie, ale trochę smutno. Spodziewaliśmy się jasnej deski rozdzielczej oraz skór w tym samym odcieniu. Na szczęście można takie zamówić za dopłatą. Po tym jak wygodnie rozsiądziemy się za kółkiem dostaniemy lekkiego oczopląsu od liczby przycisków znajdujących się na kierownicy. Jednak wystarczy poświęcić kilka chwil by przekonać się, że nie taki diabeł straszny.

Wszystko znajduje się pod ręką, ale jest kilka rzeczy które irytują. Pierwsza sprawa to przycisk uruchamiania silnika znajdujący się po lewej stronie. Jesteśmy ortodoksami i takich rzeczy oczekujemy tylko w Porsche. Druga sprawa to elektryczny hamulec ręczny. Przez cały okres testu ciężko było nam nawiązać współpracę. Na osłodę warto pochwalić zamykany schowek z przyciskami i przełącznikami, które są używane bardzo rzadko.

Kolejny, bardzo mocny atut Peugeota 508 to jego fotele. W tej kwestii francuski producent wybija się ponad niemiecką konkurencję. Z przodu znajdzie się miejsce dla wysokich pasażerów i co najlepsze nie ucierpią na tym siedzący z tyłu. Fotele są miękkie i zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne. Równie wysoki (choć kto wie, czy nie lepszy) komfort podróżowania zapewnia tylna kanapa. Naprawdę warto sprawdzić jak wygląda świat z perspektywy drugiego rzędu siedzeń. Szczególnie gdy auto jest wyposażone w wielki, panoramiczny dach z hartowanego szkła.

Po co kupować kombi jeśli nie zwracamy uwagi na ilość przestrzeni jaką oferuje bagażnik? W przypadku "francuza" mamy do dyspozycji 518 litrów pojemności ładunkowej. Gdy zrezygnujemy z koła zapasowego ilość miejsca wzrasta do 560 litrów. Niestety, dynamicznie opadająca linia dachu sprawia, że miejsca jest mniej niż u konkurencji.

 

Kilka dobrych lat temu kupno samochodu francuskiego wyposażonego w diesla z automatyczną skrzynią biegów było obarczone dość sporym ryzykiem jeśli chodzi o eksploatację.  Przez ostatnie lata duża część motoryzacyjnego społeczeństwa na szczęście zdołała się wyzbyć tych uprzedzeń.

Pod maską perłowo-białego 508 SW pracuje jednostka wysokoprężna o pojemności dwóch litrów. Z czterech cylindrów ułożonych rzędowo, a wspomaganych przez turbodoładowanie udało się wydobyć 163KM maksymalnej mocy.  Do dyspozycji kierowcy zostaje oddane 340Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całość jest przekazywana na przednią oś za pomocą sześciobiegowego automatu. Do jego pracy nie mieliśmy zastrzeżeń podczas całego przebiegu testu. Bez zastanowienia zrzucał na mniejszy/wyższy bieg gdy zaszła taka potrzeba, mając przy tym na uwadze by kierowca miał pod nogą maksymalny moment (dostępny w bardzo wąskim zakresie od 2.000 do 3.000Nm). Manetki umieszczone przy kierownicy w ogóle nie są potrzebne.

Najbardziej zdziwiło nas spalanie. Podczas spokojnego podróżowania poza miastem komputer nie wskazywał więcej jak 6l/100km. Ostrożna jazda w mieście pozwalała zmieścić się w 8l/100km.

Inżynierowie strojący zawieszenie we francuskich samochodach mają od jakiegoś czasu „niemiecki kompleks”. Za wszelką cenę starają się usztywniać cały układ, co niezbyt dobrze wpływa na komfort podróżowania. Auto na poprzecznych nierównościach podskakuje w dość nerwowy sposób, a na zakrętach ma tendencje do przechylania się na boki.  Na szczęście nie jest ono dominujące.  Dziwne jest jednak to, że układ kierowniczy jest nadal mocno wspomagany.

Ostatnia rzecz, kolejna in plus, to cena. Peugeot 508 SW w podstawowej wersji to wydatek co najmniej 83.100 złotych. Testowana przez nas wersja (bardzo bogato wyposażona) kosztowała nieco ponad 140 tysięcy złotych. Niniejszym zaświadczam, że auto jest warte nawet takich pieniędzy.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 508
Peugeot 508
Cena podstawowa już od: 98 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Peugeot 508 Wszystko o Peugeot
Tematy w artykule: Peugeot Peugeot 508

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~Obiektywny 2013-04-04

Przepraszam za błąd "polskim" jakoś szybko na klawiaturze .... z shiftem

~Obiektywny 2013-04-04

W Chinach ... Autorowi chodziło o model 407. Co za pozytywna opinia o francuskim aucie w Polskim magazynie - to jakiś wyjątek - BRAWO!!! Co do tekstu mam dwie uwagi: kolor biały, a właściwie wszystkie jasne są idealne właśnie na nasze warunki pogodowe, bo brudu nie widać, tak jak na czarnym, granatowym, gdzie każdy pyłek jest widoczny. Uwaga druga, a właściwie pytanie do Autora - o jakich problemach diesli PSA myśli, bo ja je znam od lat 90-tych i nie ma jakiegokolwiek problemu z awaryjnością. Kilkaset tysięcy kilometrów zrobione - modele 405, 406, 407 i brak problemów, no ale zawsze coś trzeba napisać negatywnego.

~lech2011 2013-04-04

gdzie można kupić peugeota 408 ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport