mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Peugeot 508 RXH: Na bogato i oszczędnie

Peugeot 508 RXH: Na bogato i oszczędnie

W prospekcie reklamowym kombi Peugeot jawi się jako idealny samochód rodzinny, świetnie nadający się na wakacyjne wojaże. Sprawdzamy czy tak jest w rzeczywistości.

Peugeot 508 RXH: Na bogato i oszczędnie
Pewne jest to, że bardziej luksusowego modelu spod znaku lwa na pewno nie kupisz. Na pokładzie ma niemal wszystkie potrzebne gadżety. Łącznie ze skórzaną tapicerką, szklanym dachem, nawigacją (działającą trochę topornie) i wszędobylską elektroniką, poprawiającą komfort jazdy. Bogaty poziom wyposażenia plus technologia skrywająca się pod nadwoziem, mają być odpowiedzą na cenę tego samochodu. Za dieslowsko-hybrydową wersję 508 trzeba zapłacić minimum 161 500 zł.

Peugeot 508 RXH to podwyższone kombi, przez Francuzów określane jako SW. Ma dołączany elektronicznie napęd 4x4, silnik wysokoprężny napędzający przednią oś oraz elektryczny agregat wspomagający tylne koła. Identyczny patent można spotkać w crossoverze 3008.

Na drodze, o ile będziesz miał szczęście, nie przegapisz tego samochodu. Za sprawą poszerzonych nadkoli oraz plastikowych osłon, mających delikatnie podkreślić offroadowy charakter, 508 RXH jest szerszy o 40 mm w porównaniu z normalną wersją 508 SW. Ma oprócz tego zwiększony o 50 mm prześwit i światła LED do jazdy dziennej. Pod względem stylistycznym potrafi cieszyć oko tak samo jak Audi A4 Allroad czy Volvo XC70.

Do wykonania wnętrza użyte zostały materiały wysokiej jakości. Całość prezentuje się bardzo estetycznie, choć nie do końca ergonomicznie. Dotyczy to przede wszystkim przycisków odpowiedzialnych za rozruch silnika oraz "zaciąganie" hamulca ręcznego. Oba nie wiedzieć czemu ulokowano po lewej stronie od kierownicy. W tunelu środkowym brakuje też jakiegokolwiek schowka na drobiazgi (jedyny to ten umieszczony pomiędzy siedzeniami), a kieszenie w drzwiach wcale nie rekompensują tych braków. Zamiast tego pomiędzy kierowcą i pasażerem znajdziesz centrum dowodzenia skrzyni biegów, różnych trybów napędu (4WD, Sport, Auto, EV - bezemisyjny) oraz systemu multimedialnego.

Przestrzeni dla pasażerów jest wystarczająco, choć po zewnętrznych rozmiarach może wydawać się, że jest go dużo więcej. Największym mankamentem jest przestrzeń bagażowa, która ze względu na obecność baterii silnika elektrycznego, skurczyła się o blisko 200 l. do ostatecznych 423 l. Po złożeniu tylnej kanapy możliwości transportowe wzrastają do 1439 l.
Na tarczy obrotomierza poza tradycyjnymi wskazaniami umieszczone zostały także pola informujące o aktualnym zużyciu energii elektrycznej oraz stopniu jej odzyskiwania podczas hamowania. To właściwy moment by przybliżyć działanie systemu HYbrid4. Silnik elektryczny generuje 37 KM. Dzięki energii nagromadzonej w bateriach możesz pokonać do 4 kilometrów w trybie bezemisyjnym, z całkowitym pominięciem pracy dwulitrowego Diesla o mocy 163 KM. Poza tym przy mocniejszym naciśnięciu gazu wspiera jednostkę spalinową, zapewniając wyższy moment obrotowy i wykorzystanie pełnej mocy RXH. W trybie 4WD oba silniki działają jednocześnie, rozdzielając moment obrotowy w stosunku 60:40 (przód/tył), zaś po przestawieniu pokrętła na tryb Auto, komputer sam decyduje o pracy obu jednostek w taki sposób, by maksymalnie zwiększyć wydajność i ekonomikę układu napędowego. Podczas wolnej jazdy po mieście bazuje głównie na silniku elektrycznym, a gdy tylko zorientuje się, że chcesz się gwałtowniej rozpędzić, załącza konwencjonalną jednostkę. Najwięcej wigoru samochód uzyskuje naturalnie w trybie Sport, gdzie połączone wartości maksymalnych momentów obrotowych obu silników, dają łączny rezultat w postaci 450 Nm. Dzięki temu od zero do setki Peugeot 508 RXH jest w stanie przyspieszyć w 8,5 s.

Sama akcja przełączania pomiędzy silnikami jest płynna z punktu widzenia kultury, ale dołączaniu Diesla towarzyszy dość spory hałas. Ale jest coś bardziej denerwującego. To skrzynia biegów, która w każdym trybie pracy działa ospale. Spóźnia się przy przełączeniu każdego przełożenia. Kiedy już do tego dojdzie, robi to bez należytej gracji przeciągając obroty. Zatem jeśli chcesz pojechać jednocześnie płynnie i dynamicznie, musisz biegi zmieniać sam, korzystając z łopatek umieszczonych przy kierownicy.

Sama jazda 508 RXH jest przyjemnym zajęciem. Zawieszenie zestrojone zostało tutaj sztywniej niż w zwykłych odmianach tego modelu, jednak na nierównych drogach przeszkadza to w małym stopniu. Swoją wysoką precyzyją zaskakuje natomiast układ kierownicy, który pozwala kierowcy dobrze wyczuć zachowanie 508 RXH na drodze. W zakrętach nadwozie 508 RXH przechyla się jednak zbyt mocno.

Peugeot chwali się, że średnie spalanie 508 RXH oscyluje w granicach 4,1 l./100 km. Niestety, w realnych warunkach trudno zbliżyć się do tego wyniku. Masa własna 1770 kg plus wady skrzyni biegów pozwalają uzyskać wynik w okolicach 6-6,5 l., co i tak jest wynikiem godnym uwagi. Pytanie tylko czy warto inwestować tyle pieniędzy w tak skomplikowany układ napędowy, skoro podobne rezultaty, można uzyskać w autach wyposażonych tylko w standardowego Diesla. Przykład? Volkswagen Passat Alltrack 4Motion 2.0 TDI 177 KM. Pozostawiając na boku te ewidentne minusy, trudno odmówić Peugeot nowatorskiego podejścia do tematu wysokoprężnych hybryd. W ogólnym rozrachunku 508 RXH to bardzo interesujący samochód.

ZOBACZ DANE TECHNICZNE PEUGEOT 508 RXH>>>

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 508
Peugeot 508
Cena podstawowa już od: 98 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Peugeot 508 Wszystko o Peugeot
Tematy w artykule: Peugeot test Peugeot 508

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~CzOlO 2016-04-09

Auto prowadzi się inaczej niż zwykłe diesle. Spokojnie można zejść ze spalaniem poniżej 5l, a porównanie do Alltracka trochę słabe. Jakośc wnętrza i innowacyjność napędu dają duży plus Francuzowi. Jedyny plus VW do DSG.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport