mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Pracownik doskonały

Pracownik doskonały

MPV (Multi Purpose Vehicle) to segment samochodów wielozadaniowych. Mogą one z powodzeniem pełnić funkcję zarówno przestronnego auta rodzinnego, jak również niedużego, poręcznego samochodu dostawczego.

Pracownik doskonały

Możliwość przewożenia nimi towarów sprawiła, że zajmują one ważne miejsce przede wszystkim w parkach samochodowych małych i średnich przedsiębiorstw. Auta te są również bardzo popularne wśród właścicieli sklepów oraz drobnych dostawców.

Pierwsze tego typu samochody to modele z koncernu PSA: Peugeot Partner i jego odpowiednik Citroen Berlingo, które pojawiły się na początku 1997 r. Rok później zaprezentowano Renault Kangoo i gdy już wydawało się, że rynek w segmencie tych aut całkowicie opanowali producenci francuscy, pojawił się włoski konkurent – Fiat Doblo.

Do głównych zalet tego typu samochodów należy spora przestrzeń ładunkowa przy jednocześnie niedużych wymiarach całego auta, co sprawia, że nie trudno zaparkować tymi pojazdami w coraz bardziej zatłoczonych miastach. Istotną cechą dla przedsiębiorców jest również umiarkowany apetyt na paliwo, zwłaszcza gdy wybierzemy wersję z silnikiem wysokoprężnym. Wychodząc z założenia, że w samochodzie o roboczym charakterze wyposażenie nie jest najważniejsze, do porównania zostały wybrane najtańsze wersje wyposażeniowe poszczególnych modeli z silnikiem Diesla.

Jeśli chodzi o wygląd, wszystkie auta charakteryzują się zbliżoną linią nadwozia i trudno pokusić się o ocenę, które z nich jest ładniejsze. Nie wyróżniają się one pięknym nadwoziem, ale to dlatego, że ich walory użytkowe podporządkowały sobie wygląd. Z wyjątkowo skrajnymi ocenami spotyka się design Fiata Doblo, który na tle konkurentów wyróżnia się zwracającym na siebie uwagę dużym, czarnym "grillem".

Istotnymi cechami, na które zwraca się uwagę przy zakupie aut dostawczych, są wymiary przestrzeni ładunkowej oraz ładowność. Najwięcej do zaoferowania w kwestii wymiarów przestrzeni ładunkowej ma Fiat Doblo, który jako jedyny szczyci się możliwością załadowania dwóch europalet. Pojemność wnętrza Doblo wynosi 3,2 m sześc., a w wersji z podwyższonym dachem 3,8 m sześc. Zaraz za Doblo plasuje się Partner, który oferuje wnętrze o pojemności 3 m sześc., a Kangoo – 2,75 m sześc. Jeśli chodzi o ładowność, najlepiej wypadają Renault i Fiat, oferując 625 kg, nieco mniej, bo 600 kg daje nam Peugeot.

Decydując się na auto dostawcze, należy zwrócić uwagę nie tylko na ilość możliwego załadunku, ale również na wygodne jego umieszczenie wewnątrz samochodu. Wszystkie opisywane modele spisują się w tej kwestii dobrze, oferując dwuskrzydłowe tylne drzwi, otwierające się na oścież, oraz nisko osadzony próg, który ułatwia wsunięcie ciężkiego pakunku. Istnieje możliwość dokupienia do Kangoo i Combo przesuwnych lewych i prawych bocznych drzwi. Do Partnera można dokupić jedynie prawe drzwi, przy czym Partner proponuje dodatkowo pojedyncze drzwi tylne.

Na komfort jazdy wpływa również estetyka i ergonomia wnętrza. Kierowca Kangoo i Partnera na pewno będzie zadowolony. Samochody te mają przejrzystą, schludną deskę rozdzielczą, a także dużą liczbę poręcznych schowków. Ergonomia i wygoda foteli w Fiacie Doblo zasługuje na pochwałę. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie w tym modelu dźwigni zmiany biegów wysoko na kokpicie, co bardzo ułatwia jej obsługę. Jednak jakość użytych materiałów nie jest zachwycająca, mało tego, oszczędności w Doblo poszły tak daleko, że brakuje schowków w drzwiach i nie ma możliwości przesunięcia fotela pasażera.

Najdroższym z porównywanych samochodów jest Peugeot Partner (1,9D 170C), który kosztuje 55.530 zł brutto, a najtańszym Fiat Doblo Cargo (1,9D) - 50.900 zł. Jednak jak widać, różnice w cenie nie są duże, zatem to raczej nie cena skłania do zakupu tego bądź innego modelu.

Kupując małe auto dostawcze, należy wpierw zadać sobie pytanie, jakie będzie główne przeznaczenie tego pojazdu. Jeśli niezbędny nam jest samochód do przewożenia dużych gabarytowo pakunków, wówczas bezkonkurencyjny jest Fiat Doblo. Peugeota Partnera, Citroena Berlingo i Renault Kangoo praktycznie nie trzeba reklamować. Od kiedy tylko się pojawiły, wpisały się na stałe w krajobraz naszych dróg. Nie należy się dziwić, że zyskały sobie tak dużą popularność. Mają przyjemniejszą od konkurencji linię nadwozia oraz starannie wykończone wnętrze. W przypadku Partnera również przestrzeń ładunkowa, choć nieco ustępuje wymiarami Doblo, ma wcale niemało do zaoferowania.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Renault Kangoo
Renault Kangoo
Cena podstawowa już od: 65 866 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Peugeot Partner
Peugeot Partner
Cena podstawowa już od: 61 100 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Fiat Doblo
Fiat Doblo
Cena podstawowa już od: 51 783 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Citroen Berlingo
Citroen Berlingo
Cena podstawowa już od: 56 690 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Komentuj:

~errant 2012-11-29

Ciekawe dlaczego autor usunął z porównania opla combo. usunął zostawiając po tym ślad tylko w jednym zdaniu, brakuje również VW Caddy... dziwny ten artykuł.

~gmiedziak 2009-02-17

Jeżdżę Kangoo z 1997 r. co podważa opis z pierwszej części artykułu, a wg. mojego rozeznania pierwszy był Kangoo 1,9D RNC Express.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport