mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Renault Megane 1.2 TCe EDC: Egzamin z downsizingu

Renault Megane 1.2 TCe EDC: Egzamin z downsizingu

Mały, ale turbodoładowany silnik i dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Takie połączenie serwuje Renault dla odmłodzonej, trzeciej generacji Megane. Sprawdzamy, czy wersja 1.2 TCe EDC popularnego, francuskiego hatchbacka potrafi się obronić, czy lepiej od razu udać się do salonu Volkswagena po Golfa 1.2 TSI DSG.

Renault Megane 1.2 TCe EDC: Egzamin z downsizingu

Dlaczego do opinii o Renault Megane wmieszany jest bestseller niemieckiego koncernu? Bowiem VW Golf 1.2 TSI był jednym z pierwszych samochodów w segmencie C napędzanym niewielkim, turbodoładowanym silnikiem współpracującym z przekładnią DSG. A że taka konfiguracja przypadła nam do gustu, wiemy do jakiego pułapu musi dążyć teraz testowe Renault Megane 1.2 TCe ze skrzynią zautomatyzowaną EDC (Efficient Dual Clutch).



Na początek jednak ogólna charakterystyka. Pewnie już zdążyliście zauważyć, że nie jest to wersja Megane, jaką często można spotkać na naszych drogach. I słusznie. Błękit nadwozia, czarne, 17-calowe felgi, czarne lusterka i kilka niewielkich emblematów na karoserii to mikstura specjalnej wersji BOSE Edition. Na tym jednak nie koniec, bo skoro mamy do czynienia z jedną z najbardziej znanych firm audiofilskich, na wyposażeniu nie zabrakło soczyście brzmiącego systemu dźwiękowego. Oprócz tego BOSE Edition afiszuje się między innymi dwustrefową, automatyczną klimatyzacją, komputerem pokładowym, nawigacją marki TomTom, czujnikami deszczu, szklanym dachem, tempomatem czy skórzaną tapicerką.

Jednak to nie audio i pozostałe gadżety w tym samochodzie mają grać dosłownie i w przenośni pierwsze skrzypce. To zadanie dla wspomnianego motoru 1.2 TCe, który już na papierze może pochwalić się naprawdę niezłymi walorami. Czterocylindrowy, benzynowy motor zastępuje u Renault mocno wyeksploatowaną jednostkę wolnossącą 1.6 l. o mocy 108 KM.

Jako pierwszy silnik francuskiej marki ma wsparcie turbiny i bezpośredni wtrysk paliwa. Dzięki temu otrzymujemy pod pedał gazu 130 KM (1.2 TSI Volkswagena generuje 105 KM), 205 Nm maksymalnego momentu, emitujemy do atmosfery tylko 119g/km CO2, spalając przy tym około 6,5 l. benzyny na setkę. O ile naturalnie jednostka nie będzie przesadnie forsowana. Poddane mocnemu downsizingowi silniki mają bowiem to do siebie, że kiedy są solidnie poganiane, ich apetyt na paliwo rośnie absurdalnie szybko. Sprawdziliśmy to w przypadku Megane i bez problemu przekroczyliśmy 10 l.

To jednak skrajność, bo charakter pracy jednostki nie specjalnie zachęca do ostrej jazdy, choć nie możemy jej też zarzucić nic złego. 130 koni mechanicznych uzyskiwanych jest tu przy 5500 obr./min., zaś maksymalny moment 205 Nm przy 2000 obr./min. Od 0 do 100 km/h Renault Megane rozpędza się z tym zestawem w 10 s. i osiąga 200 km/h prędkości maksymalnej.

Dodatkową zaletą silnika jest dobrze rozwinięty system Start-Stop, który restartuje motor wybierając moment zapłonu na najbliższym i najlepiej spozycjonowanym tłoku. Działa więc szybko i nie przenosi wibracji do kabiny podczas rozruchu. Druga sprawa, inżynierowie Renault opracowali tutaj również nowy łańcuch rozrządu pokryty teflonem. Ma to na celu zmniejszenie tarcia wewnętrznego w silniku.

Zaskakująco świetnie działa też zautomatyzowana, sześciostopniowa skrzynia biegów. Być może nie jest tak wyrafinowana jak „volkswagenowska” DSG, ponieważ zdarza się jej szarpnąć samochodem na pierwszych dwóch biegach podczas ruszania, jednak mimo wszystko cały mechanizm działa naprawdę bardzo dobrze. Myśli szybko i właściwie dobiera przełożenia do charakteru jazdy kierowcy. W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego. Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym. Tyle technologia. Odczucia w trakcie jazdy przyjemne, ponieważ przekładnia działa tak samo sprawnie w trybie automatycznym i manualnym +/-.

Silnik nie uczyni z tego Megane prawdziwego sportowca, ale przyjemnie sztywno zestrojone zawieszenie i dobrze wyważone siły wspomagania kierownicy potrafią wywołać niejeden uśmiech na twarzy.  Megane prowadzi się po prostu pewnie i przewidywalnie.

Wnętrze Renault Megane BOSE Edition nie ma już takiego polotu jak karoseria. Co nie znaczy, że czerń od razu musi być nudna. Nie jest, bo całość wraz z połyskującymi plastikami na konsoli i tunelu środkowym plus analogowo-cyfrowe zegary głęboko wtopione w deskę rozdzielczą, prezentują się nieźle. Do tego dochodzą dobrze wyprofilowane fotele. Dwa minusy to skomplikowana obsługa systemu multimedialnego za pomocą panelu umieszczonego przy lewarku skrzyni biegów oraz cała masa drobnych i mało czytelnych przycisków przy radiu. Kiepsko też z miejscem dla pasażerów tylnej kanapy. Dla dorosłych brakuje odrobinę miejsca i na nogi i na głowę. Jakość materiałów, tak samo jak spasowanie wszystkich elementów, stoi jednak na bardzo zadowalającym poziomie.

Renualt Megane 1.2 TCe BOSE Edition uświadamia, że walka w klasie kompaktów jest jeszcze bardziej zacięta niż mogłoby się wydawać. 77 750 zł  (przed rabatem 83 250 zł) za bogato wyposażone Megane to lekko przesadzona cena, jeśli popatrzeć w cenniki konkurencji (VW Golf 1.2 TSI 110 KM DSG - 84 390 zł, choć w tym przypadku tańszy od Renault okazuje się mocniejszy wariant 1.4 TSI 122 KM Highline - 76 390 zł). Niemiecki model wygrywa też jakością wykonania i przestrzenią. Połączenie niewielkiego motoru z dwusprzęgłową skrzynią w przypadku tego Francuza wypadło jednak bardzo dobrze. Renault egzamin zdało, czekamy na więcej i... na trochę niższe ceny.

Renault Megane 1.2 TCe EDC BOSE Edition

dług./szer./wys. (mm)
4302/1808/1471
rozstaw osi (mm)
2641
masa własna (kg)
1205
poj. silnika (ccm)
1197
moc (KM)
130 (5500 obr./min.)
moment obrotowy (Nm)
205 (2000 obr./min.)
0-100 km/h (sek.)9,7
Vmax. (km/h)
200
spalanie: trasa/miasto (l/100km)
4,8/6,9
średnie spalanie - test (l/100km)6,4
poj. zbiornika paliwa (l)
60
poj. bagażnika (l)
373/1162
cena podstawowej wersji (zł)
77 750 (po rabacie)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Renault Megane
Renault Megane
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr. hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Renault wzywa auta do serwisu

Renault wzywa auta do serwisu

Aktualności 2016-11-15

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

~darek 2014-10-25

co ty się znasz człowieku zaslepiony w wieśwagenach

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport