mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Saab 9-3 SportSedan: Dyskretna elegancja

Saab 9-3 SportSedan: Dyskretna elegancja

Każdy producent samochodów ma swoją koncepcję ich projektowania. Inżynierowie Saaba zaczęli od samolotu.

Saab 9-3 SportSedan: Dyskretna elegancja

Przez całe lata samochody Saaba ewoluowały, zawsze jednak zachowując odrębną stylistykę zaczerpniętą z lotnictwa. Zresztą nie chodziło tylko o nadwozie: wiele  rozwiązań technicznych również pochodziło ze statków powietrznych.

Stylistyka
Saab 9-3 SportSedan nie przypomina już co prawda aeroplanu, jednak w jego stylistyce widać charakter, który przez całe lata był znakiem rozpoznawczym inżynierów ze Szwecji. Ugrzecznione - w porównaniu z poprzednikami - nadwozie zachowuje indywidualizm przodków i wzbudza respekt. Doskonale zachowane proporcje nadwozia sprawiają, że samochód wygląda jednocześnie lekko i solidnie. Długa maska potęguje poczucie bezpieczeństwa. Spoilery i 17” koła nadają mu za to sportowy charakter.

 


Zobacz galerię Saaba 9-3 SportSedan Aero

Wnętrze
Kiedy raz się do niego wsiądzie, już się nie chce wysiadać. Mimo, że wnętrze jest urządzone z dużym rozmachem, to jednak  nie dostrzega się tu rozpasanego przepychu. Tapicerka z beżowo-szarej skóry nadaje autu niepowtarzalny styl: wygląda luksusowo, a jednocześnie skromnie.

Środek jest przestronny, ale mimo wszystko w tajemniczy sposób bardzo przytulny. Siedzenia są wygodne i dobrze wyprofilowane. Fotel kierowcy w testowanym egzemplarzu był elektrycznie regulowany we wszystkich płaszczyznach, z ręcznym nastawianiem części przylegającej do odcinka lędźwiowego. W zajęciu odpowiedniej pozycji pomaga także regulowana zarówno w pionie, jak i w poziomie kolumna kierownicy.

Czytelna tablica rozdzielcza z dobrze rozmieszczonymi przełącznikami i czytelnym komputerem pokładowym uzupełnia pozytywny obraz kokpitu. Stacyjka jest zwyczajna (jak na standardy  Saaba rzecz jasna), czyli umieszczona w środkowej konsoli. To pozostałość po samolocie. Z czasem odkryto, że takie umiejscowienie startera nie przyczynia się do urazów kolana w razie wypadku.

Oba przednie fotele są podgrzewane: to także szwedzki wynalazek. Anegdota mówi, że jeden z inżynierów pracujących dla firmy cierpiał z powodu prostaty. Siadanie w zimnym fotelu - co jest rzeczą normalną przy temperaturach powietrza na północy - potęgowało jego ból.  Aby mu pomóc, zamontowano w siedzeniach ogrzewanie.

Na desce rozdzielczej zainstalowano również dość spory, zamykany schowek i uchwyt  na napoje wysuwany w taki sposób, że nawet butelka weń włożona nie zasłania przyrządów i panelu sterowania. Całość dobrego wrażenia zostaje dopełniona przez wysokiej jakości zestaw audio ze zmieniarką na 6 płyt i czytelny, łatwy w obsłudze komputer.

Pasażer
Miejsca dla pasażerów jest wystarczająca ilość: zarówno z przodu, jak i z tyłu siedzi się wygodnie. Do dyspozycji zajmujących tylną kanapę jest duży podłokietnik, z nieco za płytkim schowkiem, wysuwany spod siedziska uchwyt na napoję, a także nawiewy powietrza. Samochód jest przeznaczony dla pięciu osób, jednak komfortowo podróży jest w nim możliwy dla czworga.

Bagażnik
Bagażnik o pojemności 450 litrów jest wystarczający jak na potrzeby przeciętnej rodziny. Asymetrycznie dzielone oparcie kanapy składa się, powiększając przestrzeń ładunkową. Nie można jednak uzyskać całkiem płaskiej powierzchni. Cóż, ten samochód nie służy do przeprowadzek. Za dobry pomysł należy uznać możliwość składania oparcia bezpośrednio z bagażnika: podczas pakowania doń ładunków po prostu zwalniamy zamki i składamy oparcie.

Jazda
Samochód wyposażono w czterocylindrowy dwulitrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, rozwijający moc 210 KM. Jednostka ta, wykonana w całości z aluminium, powstała w szwedzkim zakładzie Saaba Sődertälje i współpracuje z sześciobiegowa, manualną skrzynią biegów. Należy tu dodać, że Saab należy do światowej czołówki w zakresie sztuki turbodoładowania silników spalinowych, co znalazło swój wyraz w przyznaniu firmie statusu Centrum Badań Rozwojowych doładowanych silników benzynowych w ramach struktur General Motors.

Przyspieszanie ma "w małym palcu". Praktycznie na każdym biegu w miarę elastycznie rozpędza auto, niezależnie od prędkości. Wyczuwalne jest jednak obniżenie mocy przy niższych obrotach. Cóż, wskazówka ciśnienia sprężania powietrza wprawiana jest w ruch dopiero powyżej 2000 obrotów silnika na minutę.

Cztery tarczowe hamulce samochodu - w tym przednie wentylowane - są wydajne i bez trudu zatrzymują ważący półtorej tony wóz. Stabilność hamowania przy dużych prędkościach została dodatkowo zwiększona poprzez opracowany przez Saaba system geometrii osi tylnej "ReAxs", która powoduje wstępne dociążenie kół siłami bocznymi w momencie rozpoczęcia hamowania.

Samochód prowadzi się wręcz doskonale. Jeden z testujących zwracał wprawdzie uwagę na zbyt dużą kierownicę, jednak według drugiego jej rozmiary były wręcz wzorcowe. Prowadzenie Saaba przy żadnej prędkości nie budziło zastrzeżeń. Auto wyposażono w wyłączany system ESP, jednak nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów elektronika nie była używana. Także szybkie wyprzedzanie ciężarówek na autostradzie nie dawało się we znaki niebezpiecznym kołysaniem. Duża w tym zasługa opływowych kształtów nadwozia, sportowo zestrojonego zawieszenia i opon o rozmiarze R17 225/45.

To, co na autostradzie było największą zaletą, w mieście okazało się  już trochę mniej praktyczne: wprawdzie ani niski profil opon, ani sztywne zawieszenie nie przeszkadzało podróżującym po  dziurawych, wrocławskich brukach, jednak dłuższa eksploatacja auta w tych warunkach nie wpłynęłaby zbyt dobrze na ich trwałość.  Należy także uważać przy pokonywaniu poprzecznych garbów: nisko zawieszony przedni spoiler może  na tym ucierpieć.

Trzeba też liczyć się z tym, że taka liczba koni musi "wypić": zużycie paliwa w mieście przy - przyznajemy - dynamicznej jeździe może wzrosnąć nawet do 12-14 l/100km, jednak średnie spalanie podczas testu wyniosło niecałe 10 l/100km.

Komfort prowadzenia samochodu zapewniają także jego osiągi: wspomniana wcześniej elastyczność pozwala na dynamiczne przyspieszanie, co przydaje się zwłaszcza podczas wyprzedzania na polskich drogach. Widoczność z przodu i z tyłu jest bardzo dobra. Duże zewnętrzne lusterka - oba z likwidacją "martwego pola" - ułatwiają obserwację otoczenia. Cofanie wspomagane jest przez czujniki parkowania, natomiast przednia szyba zmywana przez 3 komplety spryskiwaczy. Dodatkowo samochód został wyposażony w tempomat, a także sygnalizację osiągnięcia zaprogramowanej prędkości. No cóż, w Saabie łatwo jest się zapomnieć...

Podsumowanie
Saab 9-3 Sport Sedan jest autem rzadko spotykanym na naszych drogach. Przyczynia się do tego zapewne cena i mało rozwinięta sieć serwisowa. Miejmy nadzieję, że sytuacja ta zmieni się po przejęciu sieci dystrybucji w Polsce przez GM.

Wprawdzie obawiano się, że przejęcie Saaba przez ten koncern i, w konsekwencji, rozpoczęcie konstruowania samochodów na wspólnej płycie podłogowej z Oplem spowoduje "umasowienie" samochodu, jednak tak się nie stało. Saab zachował odrębność, a jego jakość wykonania (patrz raport Dekra), seryjne wyposażenie i poziom bezpieczeństwa (patrz testy Euro NCAP) pozostają wzorcowe. Dodajmy do tego wyszukany styl i smak, z jakim został zaprojektowany, a otrzymamy samochód dla naprawdę wymagających .

 


Pełny cennik Saaba 9-3 SportSedan.

Prezentowana przez nas wersja z podstawowym wyposażeniem kosztuje 162.000zł, zaś z dodatkowym 185.350 zł. Generał Motors wprowadziło kilka miesięcy temu ciekawa formę finansowania auta w leasingu zwrotnym ze stałymi, miesięcznymi kosztami serwisowania samochodu. Wtedy raty leasingu wynoszą: finansowanie 3546zł netto + serwisowanie w pełnym zakresie 397 zł netto + ubezpieczenie 590zł  miesięcznie w opcji na 3 lata. Dla pięcioletniego okresu koszty leasingu to: 2731zł + 460zł + 488zł miesięcznie.


Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

~gryfita 2007-06-18

A czy mógłby mi ktoś napisać jak się sprawuje silnik 1.9 TiDS w Saabie. 9-3 Właśnie dokonałem przedpłatę na SAAB 9-3 SportSedan Linear 1.9 TiDS. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć opinii i turbodoładowanym dieslu w tym samochodzie. Proszę o informację na mail: gryfita@yahoo.com. Dziękuję.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport