mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan

Samochód przestał być dla wielu z nas jedynie środkiem lokomocji. Coraz częściej wymagamy, aby auto dawało nam radość z prowadzenia oraz zapewniło nie tylko bezpieczną, ale także komfortową jazdę.

Saab 9-3 Sport Sedan

Stylistyka nadwozia
Nowy Saab 9-3 SportSedan przypomina w pierwszej chwili swojego poprzednika, jednak w rzeczywistości, tak jak zapewniają producenci, jest to całkowicie nowy model. Nowy Saab jest szerszy od swojego poprzednika o 55 mm, zwiększył się także o 71 mm rozstaw jego osi. Uwagę przykuwa niebanalny, niezwykle dynamiczny design nowego Saaba 9-3. Sylwetka typu coupé, o mocno pochylonej szybie przedniej i tylnej oraz krótkich zwisach nadwozia sprawia wrażenie atletycznej. Odczucie to potęgują zdecydowane krzywizny nadkoli oraz szeroko rozstawione koła.  Wyraźnie klinowa forma  karoserii podkreślona kształtem linii bocznych, współgra ze zintegrowanymi reflektorami oraz oryginalnymi wlotami powietrza i powoduje, że auto wygląda dynamicznie nawet podczas postoju. Sportowy styl linii nadwozia podkreślono obniżając zawieszenie samochodu o 10 mm. Efekt niskiego zawieszenia zwiększają  progi w kolorze nadwozia oraz kształt obudowy przedniego i tylnego zderzaka, które jeszcze bardziej obniżyły optycznie pojazd.

Wnętrze
Nowy Saab 9-3 SportSedan zapewnia wygodną podróż czterem osobom. Za sprawą większego niż u poprzednika rozstawu osi, zwiększyła się ilość miejsca
we wnętrzu auta. Zwiększa to komfort jazdy pasażerów tylnych siedzeń, którzy mają teraz do dyspozycji więcej miejsca na nogi.

Podobnie jak inne modele Saaba, również 9-3 SportSedan, został zbudowany wokół kierowcy, choć oczywiście systemy bezpieczeństwa obejmują wszystkich pasażerów na równi. Ergonomia kabiny, rozmieszczenie wskaźników i przełączników podpo-rządkowane są przede wszystkim perspektywie miejsca kierowcy.

Tablica rozdzielcza rozciąga się łagodnym łukiem wokół prowadzącego. Wszystkie przełączniki zostały pogru-powane logicznie, te najczęściej używane umieszczono pod ręką kierowcy i w jego naturalnym polu widzenia, a krótka dźwignia zmiany biegów znajduje się na wyciągnięcie dłoni.

Główne zegary, tradycyjnie dla marki, zagłębione są w panelu wskaźników z centralnie umieszczonym prędkościomierzem. Tarcze wskaźników są czarne z białymi cyframi i oświetlone na zielono. Po prawej stronie zestawu wskaźników umieszczono dwa regulowane wloty powietrza oraz przyciski sterowania systemów audio lub Infotainment.

Siedzenia są komfortowe z dobrym trzymaniem bocznym, lecz bez zbędnej miękkości. Dzięki wielopozycyjnej regulacji położeń fotela kierowcy oraz kolumny kierownicy w pionie i w poziomie, auto zapewnia doskonałą pozycję za kierownicą niemal dla każdej osoby, niezależnie od jej wzrostu czy tuszy. Stylistyka wnętrza nawiązuje do łuków i miękkich linii nadwozia. Trójramienne koło kierownicy jest bardziej sportowe w wyglądzie niż u poprzednika i podkreśla, że mamy do czynienia ze SportSedanem. Jak przystało na tej klasy auto, zarówno jakość wykończenia, jak i użyte do tego materiały są wysokiej jakości.

Nowy 9-3 posiada znaczne możliwości przewozu ładunków oraz wszelkich drobiazgów niezbędnych w samochodzie i w podróży. Wewnątrz kabiny znajduje się aż 13 miejsc na najróżniejsze przedmioty. Tylko w przodu są dwa duże pojemniki w drzwiach, obszerna klimatyzowana skrytka na tablicy rozdzielczej oraz  ogromne kieszenie pod siedziskami foteli. Pod szeroką pokrywą znajduje się bagażnik o pojemności 425 l. Oparcie kanapy dzielone jest w proporcji 60:40, nie brakuje też otworu do przewozu długich przedmiotów.

Silniki i wyposażenie
Nowy 2-litrowy silnik zbudowany jest całkowicie z aluminium i charakteryzuje się dużą płynnością pracy przy niskim poziomie hałasu. W porównaniu z poprzednikiem ma on bardziej zwartą konstrukcję, a obniżenie wewnętrznych oporów tarcia przyczyniło się do redukcji zużycia paliwa oraz emisji spalin. Godna uwagi jest elastyczność silnika benzynowego, w którym większość momentu obrotowego dostępna jest przy niskich obrotach, a  90% momentu maksymalnego wytwarzana jest już poniżej 2000 obr/min

Układ przeniesienia napędu na koła przednie obejmuje, do wyboru, 5- lub 6-biegową skrzynię mechaniczną lub też 5-stopniową przekładnię automatyczną z funkcją ręcznej zmiany biegów Saab Sentronic (z przyciskami sterowania na kole kierownicy).

W ofercie znajdują się następujące pakiety wyposażenia: Linear, Arc i Vector oraz wersja o charakterystyce sportowej – Aero. Wersja Linear posiada wnętrze z ta-picerką z tkaniny i z akcentami wykończenia w kolorze antracytowej szarości. Pakiet Arc zawiera oryginalne 16-calowe obręcze z lekkiego stopu oraz skórzaną tapicerkę harmonizującą z okładzinami z drewna topoli. Dla wersji Vector przewidziano m.in. 17-calowe, alumi-niowe felgi oraz sportową tapicerkę skórzano-tekstylną z metalicznymi akcentami wykończenia wnętrza.

W wersji Aero sportowe zacięcie podkreślono dodatkowo kształtem progów bocznych i przetłoczeniami obwodów zderzaków. Wersja ta ma obniżone, sportowe zawieszenie
i dostępna jest jedynie z silnikiem o mocy 210 KM.

Bezpieczeństwo
Jak przystało na skandynawską markę, Saab dba o bezpieczeństwo swoich pasażerów. Konstrukcja nowego 9-3 od samego początku uwzględnia wszystkie, dyktowane przez życie aspekty bezpieczeństwa. W ramach testów wykonano 75 prób zderzeniowych o zróżnicowanej konfiguracji i obejmujących pasażerów skrajnej tuszy i wzrostu.

Główną funkcją nadwozia nowego modelu Saaba jest ochrona kabiny pasażerskiej. Wykonano je zatem ze stali o podwyższonej wytrzymałości, profile są w większości całkowicie zamknięte, a wszystkie łączenia projektowano pod kątem znacznej wytrzymałości. Przednia i tylna strefa kontrolowanego zgniotu składa się ze specjalnie ukształtowanych elementów stalowych, których zadaniem jest pochłonięcie, rozproszenie i zmiana kierunku energii zderzenia celem ochrony kabiny pasażerskiej.

Aby kierowca mógł lepiej panować nad samochodem, udoskonalono sprawność zespołów podwozia, układu kierowniczego i hamulców oraz wydajność oświetlenia. Na wzrost bezpieczeństwa mają także wpływ  standardowe systemy: EBD (Elektronicznego Rozdziału Sił Hamowania), CBC (Kontroli Hamulców na Zakrętach) oraz ESP (Elektronicznego Systemu stabilizacji Jazdy). Nowością jest układ CBC działający podczas gwałtow-nego hamowaniu przy skręcaniu. Ciśnienie hamowania jest elektronicznie dobierane dla każdego z kół tak, aby utrzymać stabilność toru jazdy.

W nowym Saabie 9-3 SportSedan pasażerowie chronieni są również przez aktywne zagłówki oraz poduszki powietrzne. Zastosowanie drugiej generacji aktywnych zagłówków SHAR pozwala na 75-procentowy spadek poważnych uszkodzeń kręgosłupa szyjnego.

System aktywnych zagłówków Saaba jest uruchamiany naciskiem ciała kierowcy lub pasażera siedzącego w fotelu. Zagłówek SHAR połączony jest z płytą dociskową umieszczoną w oparciu fotela. W wyniku uderzenia w tył samochodu siedzący
w fotelu naciska oparcie plecami, odpychając płytę do tyłu ciężarem swego ciała. Zagłówek unosi się i przesuwa do przodu powstrzymując wsteczny ruch odrzucenia głowy osoby siedzącej w fotelu, ograniczając w ten sposób zagrożenie poważniejszego uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa.

Istotną rolę w ochronie głów pasażerów podczas kolizji odgrywają również sufitowe kurtyny powietrzne, dostępne zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach.

Większej precyzji nabrał w nowym modelu system wykrywania uderzeń czołowych i bocznych, dzięki czemu działanie poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa jest lepiej dostosowane do sytuacji oraz bardziej przyjazne dla osób jadących samochodem.

Wrażenia z jazdy
Jeździłam modelem w wersji wyposażeniowej Vector z silnikiem 2.0t o mocy 175 KM i maksymalnym momen-cie obrotowym 265 Nm osiąganym przy 2500 obr/min. Auto wyposażone było w manualną skrzynię biegów.

Przytulne wnętrze auta zaprasza do zajęcia miejsca za kierownicą. Odpowiednie ustawienie fotela i lusterek jest intuicyjne, jeszcze tylko trzeba zapiąć pas i można ruszać. Ale jak tu ruszyć skoro nie ma gdzie włożyć kluczyka, a przecież wszystko miało być pod ręką. Całe szczęście kluczyk dał się umieścić w stacyjce ulokowanej na centralnej konsoli. Przyzwyczajeni jesteśmy raczej do innego rozwiązania, ale to przecież Saab. Nie przeszkadza to zresztą w prowadzeniu auta, wszystkie pozostałe przełączniki były już rzeczywiście na swoim miejscu i bez zastanowienia trafiało się ręką w ten szukany. O aktualnych parametrach jazdy informują dość ładne i czytelne zegary.

Wygodny, nie za miękki fotel pozwala oddać się radości prowadzenia. Jak przystało na auto o sportowym zacięciu, zawieszenie jest nieco sztywne. Kierowcy dostarcza
to przyjemnych wrażeń, a auto prowadzi się bardzo stabilnie, jednak pasażerowie tylnych siedzeń mogą narzekać.

Nie ma problemu z płynną zmianą przełożeń, skrzynia biegów działa bardzo precyzyjnie. Przyspieszam, benzynowy silnik okazuje się bardzo elastyczny, dzięki czemu auto prowadzi się wyjątkowo przyjemnie. Myślałam jednak, że da się odczuć jeszcze większą dynamikę jazdy. Wnętrze jest dobrze wytłumione i nawet przy jeździe po nierównej nawierzchni nie słychać żadnych drażniących odgłosów.

Rzeczywiście można czerpać radość z prowadzenia nowego Saaba 9-3 SportSedan, szczególnie jeśli lubimy sportową jazdę. Intuicyjne rozmieszczenie większości przełączników oraz komfortowe siedzenia pozwalają skupić się wyłącznie na drodze, a prowadzenie auta nie powoduje szybkiego zmęczenia.

Podsumowanie
Nowy Saab 9-3 SportSedan wyróżnia się z tłumu nieekstrawagancką urodą i pełną dynamizmu elegancją. Skierowany jest do zamożnych klientów poszukujących sedana o dynamicznym, sportowym wyglądzie, lecz dalekim od typowych produktów tego segmentu. Rzadkość marki w Polsce, przy jednoczesnym jej prestiżu sprawia, że prowadząc nową „9-3“ jesteśmy zauważalni na drodze.

Użytkowników nowego modelu ucieszy fakt, że wydłużyły się okresy międzyobsługowe oraz skróciły czasy napraw, co pozwala ograniczyć dokuczliwość i jednocześnie koszty eksploatacji samochodu o 30% w porównaniu z kosztami eksploatacji poprzedniego modelu.

Co ciekawe Saab został zaprojektowany z udziałem kobiet, tak aby one również mogły czerpać pełną radość z prowadzenia tego pojazdu. Żeńska grupa od początku brała udział w procesie projektowania i testowania Saaba 9-3 SportSedan i przekazując swoje sugestie technikom uczyniła go autem dobrze przystosowanym
i przyjaznym dla kobiet.


Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport