mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Fabia 1,0 MPI Ambition - uczy spokoju

Skoda Fabia 1,0 MPI Ambition - uczy spokoju

W męskich rozmowach o samochodach niemal zawsze przewija się kluczowe i uniwersalne kryterium - moc maksymalna. Wiadomo - koni ma być jak najwięcej, by spod świateł ruszać jako pierwsi i mieć pole position na następnym skrzyżowaniu. Skoda Fabia 1,0 MPI idzie w tej kwestii pod prąd, ale jej kierowca może na tym wyjść bardzo dobrze.

Skoda Fabia 1,0 MPI Ambition - uczy spokoju
Konie trzeba czymś karmić i wiedzą o tym nie tylko właściciele szkół jeździeckich. Mechaniczne rumaki lubią benzynę, ale apetyt rośnie w miarę powiększania stada - a ponieważ w Skodzie Fabii 1,0MPI wynosi ono zaledwie 60 sztuk to jest szansa na rozsądne zużycie paliwa. Ale jak to się odbije na osiągach, szczególnie poza miastem? Czy tym autem w ogóle da się wyruszyć w dłuższą podróż, np. na wakacje?

Cytując klasyka: "praw fizyki pan nie zmienisz" - tę sentencję warto pamiętać rozpoczynając przygodę z najsłabszą wersją Fabii (jednym z najsłabszych aut na rynku jednocześnie). Jeśli chcecie błyskawicznie wyprzedzać pięć aut na raz i zawsze okupować wewnętrzny pas autostrady to odpuśćcie, bo osiwiejecie. Ale absolutnie nie oznacza to, że Fabia 1,0 MPI staje się bezużyteczna zaraz po wyjeździe za granicę miasta. Mocy wyraźnie brakuje co prawda podczas stromych podjazdów - nie trzeba wysadzać pasażerów, ale konieczna będzie redukcja nawet do 3. biegu (podobnie przy wyprzedzaniu). Ten silnik potrzebuje po prostu przynajmniej 3500 obr./min., żeby wykrzesać z siebie moc potrzebną do takich manewrów. Gdy już jednak złapiemy prędkość podróżną (90-130km/h), Fabia spisuje się nie gorzej od pozostałych aut na drodze.
 
Koniec końców okazuje się, że dojeżdżamy do celu zaraz za wszystkimi autami, które szaleńczo wyprzedzały nas na trasie "na trzeciego" - jazda tą Fabią uczy, że zyskać na czasie na polskich drogach jest bardzo trudno. Niektórzy przywołają jeszcze aspekt bezpieczeństwa, mówiąc że w awaryjnych sytuacjach lepiej mieć zapas mocy pod prawą stopą. Jednak reakcja silnika 1,0 MPI na wciśnięcie pedału gazu przy niskich obrotach jest dokładnie taka, jak we wszystkie nowoczesnych, mocnych motorach z turbosprężarką: żadna. W doładowanych silnikach z powodu turbodziury, a tu z powodu niedoboru mechanicznych koni.

Za to jeśli pogodzimy się z leniwą naturą tej wersji auta, sporo możemy zyskać na stacji benzynowej. Producent w katalogu zapisał średnie zużycie paliwa 4,7l/100km oraz 5,7l/100km w mieście i 4,1l/100km na trasie. Ale my, nauczeni testowym doświadczeniem, nauczyliśmy się traktować laboratoryjne statystyki tak poważnie, jak przedwyborcze obietnice partii politycznych. I tu zdziwienie - choć zazwyczaj deklaracje producentów odnośnie spalania mijają się z rzeczywistością o jakieś 20-30% to w Skodzie Fabii 1,0 MPI można uzyskać obiecywane wartości. Trasę Wrocław-Kielce-Wrocław (autostrady, drogi podmiejskie i kilka zakorkowanych miejscowości) udało się podsumować wynikiem 5,4 litra - z mocno załadowanym autem i zawsze maksymalną dozwoloną prędkością. Przy jeździe samymi drogami pozamiejskimi udało nam się zejść nawet do 3,6l/100km. Ale jest to możliwe tylko pod warunkiem wykonywania rozkazów wskaźnika optymalnej zmiany biegów (V bieg już przy 45km/h!) i nie szukania na wysokich obrotach tego, czego w tym aucie Skoda nie oferuje - mocy.

Skrzynię biegów należy ocenić na piątkę - precyzja i lekkość działania lewarka jest świetna, a to istotne przy silniku, który wymaga częstych redukcji biegu. Przełożeń jest tylko pięć, przez co już przy 140km/h mamy na obrotomierzu prawie 4000obr./min. Mimo to hałas wewnątrz nie jest zbyt wysoki - pod tym względem widać wyraźną poprawę w porównaniu do 3-cylindrowego silnika 1,2 HTP z poprzednich generacji Fabii. Auto jest lepiej wyciszone, a sam silnik pracuje delikatniej - generuje mniejsze drgania i płynnie rozwija moc od niskich obrotów.


Ponadto Fabia w długich trasach oferuje wszystkie swoje tradycyjne zalety. W kabinie pozytywnie wyróżniamy wygodę foteli, ilość i funkcjonalność schowków (pod fotelami, na okulary w dachu, kieszenie w oparciach foteli, kieszenie we wszystkich drzwiach), co jest niezwykle istotne w długich podróżach. Bagażnik także jest spory (to standard u Skody), a pod jego podłogą jest miejsce nawet na pełnowymiarowe koło zapasowe (opcja za 350zł). Jeśli jednak chcemy zapakować bagaże wakacyjne dla czworga to lepiej dopłacić do wersji Combi (+5000zł i automatycznie mocniejszy o 15KM silnik 1,0 MPI) lub dokupić bagażnik dachowy (+687zł) z kufrem (+1694zł). Jeśli już jesteśmy przy wyposażeniu to wersja Ambition wydaje się optymalnym wyborem: ma m.in. komplet poduszek powietrznych, klimatyzację, el. regulowane i ogrzewane lusterka, światła przeciwmgielne i radio Swing z dotykowym ekranem o przekątnej 5 cali. Warto jednak dopłacić 750zł za pakiet Mixx, dokładający 15-calowe alufelgi, czujnik parkowania i czujnik zmierzchu oraz rozważyć pakiet Audio za 1350 zł. Dodaje on wielofunkcyjną kierownicę skórzaną, dwa dodatkowe głosniki i system bluetooth. Standardowa klimatyzacja manualna radzi sobie z chłodzeniem kabiny nawet przy czterech pasażerach i 36-stopniowym upale na zewnątrz.

Skoda Fabia to jedno z najbardziej funkcjonalnych aut swojej klasy, co potwierdziły już nasze wcześniejsze testy innych wersji: 1,2TSI Combi i 1,0 MPI 75 KM hatchback. W wersji 1,0MPI 60KM Ambition uczy spokoju - nie pozwala na przechwalanie mocą i osiągami, ale odwdzięcza się wyjątkowo niskim spalaniem. Przy tym kosztuje stosunkowo niedużo - Ford za podobną Fiestę (doposażona 1,25/60KM Trend) zażąda ponad 48 tys. zł, a Opel za Corsę (1,2/70KM) przynajmniej 52 tys. zł.
 
 
Skoda Fabia 1,0 MPI 60KM Ambition
dług./szer./wys. (mm)3992/1732/1467
rozstaw osi (mm) 2470
poj. silnika (ccm)
999
moc (KM)
60 przy 5000-6000 obr./min.
moment obrotowy (Nm)
95 od 3000 do 4300 obr./min.
0-100 km/h (sek.)15,7
prędkość maksymalna (km/h)
160
spalanie trasa/miasto (l/100km)
4,6/5,8
średnie spalanie - test (l/100km)
4,9
poj. zbiornika paliwa (l)
45
poj. bagażnika (l)
330/1150
masa własna (kg)
1055
dopuszczalna ładowność (kg)
530
cena wyjściowa/testowanego egz. (zł)
43 680/45 880

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

CSturboserwis.pl 2015-08-20

Witam Wszystkich an forum. Spalanie swoją drogą i faktycznie w przypadku tych samochodów jest ona bardzo niskie,ale też pamiętajmy że są to auta typowo miejskie,które nie nadają się na trasę. Pozdrawiam CSturboserwis.pl

~Jurek 2015-08-20

Mam Citigo z 1,0 75 koni z takim niby automatem. Super się jeździ. Po mieście rewelacja. Spalanie 5-6l. Na trasie 3,8-5,2 w zależności od prędkości. Za to na autostradzie nadspodziewanie nawet komfortowo. Przy 120-140 prawie nie czuje się że jedzie się takim małym samochodzikiem, choć wewnątrz jest nawet sporo miejsca szczególnie z przodu. Polecam, dla kogoś kto nie jest zdominowany przez prowincjonalne kompleksy.

~babayaro 2015-08-19

tak, tylko że panda 1,2/69KM albo nawet 500 z tym silnikiem zżera w mieście 7,5 litra/100, a fabia czy citigo z 3-cylindrówkami schodzą spokojnie poniżej 6.

~autowos 2015-08-18

Taki silnik sprawdza się w klasie A gdzie jezdzie max 2 osoby .nFiat 1.2 o mocy 69 KM i 4 cylindrach ,0-100 w 13.5 sek umieszczony w klasie A jest przez znawców komentowany jako słaby i wołowaty ale gdy chodzi o niemieckie auto to jeszcze słabszy staje się w komentarzu super motorem o wystarczających osiągach bo rozpędza sie do 100 km/h w 16.5 sek.nBrawa za obiektywizm i logike.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport