mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Fabia Combi 1,2TSI Style: młode rodziny na celowniku

Skoda Fabia Combi 1,2TSI Style: młode rodziny na celowniku

Skoda już od ćwierć wieku zdobywa klientów niewielkimi, lecz funkcjonalnymi kombi. Testując najnowszą Fabię Combi z najmocniejszym silnikiem i najbogatszym wyposażeniem, sprawdzamy efekty wieloletnich doświadczeń.

Skoda Fabia Combi 1,2TSI Style: młode rodziny na celowniku
Dokładnie 25 lat temu na rynku pojawiła się Skoda Forman - kombi na bazie dobrze znanej "Favoritki". Później polskie drogi zalały Felicie Combi, a teraz możemy kupować już trzecią generację Fabii z praktyczniejszym, wydłużonym nadwoziem. Czy warto dopłacić w salonie 2500zł w porównaniu do hatchbacka?

Karoseria Fabii w wersji Combi jest o ponad 26cm dłuższa i ma o 15mm większy rozstaw osi. Według producenta jej design jest "pełen emocji", a "smukłe proporcje oraz ostre linie tornado nadają temu autu lekkości". Z tak rozdmuchanymi deklaracjami raczej się wstrzymujemy, ale z pewnością najmniejsze kombi Skody to udany projekt - przedłużony tył nie odbiera sylwetce zgrabności, a nawet poprawia jej styl. Nie uroda jest jednak priorytetem przy zakupie droższego o 5000zł kombi, więc przede wszystkim zaglądamy pod tylną klapę. Według danych producenta bagażnik nowej Fabii Combi ma 530 litrów, czyli o 50 litrów więcej niż w poprzedniej generacji tego modelu. Jednak już po złożeniu siedzeń okazuje się, że litry gdzieś uciekły - jest ich 1395 zamiast 1465, jak w Fabii numer dwa. I rzeczywiście - wielkiego postępu nie uświadczymy. Możliwe, że sugerowanej dodatkowej przestrzeni przed złożeniem siedzeń należy po prostu szukać pod podłogą bagażnika, gdzie zależnie od konfiguracji możemy mieć pełnowymiarowe koło zapasowe (+350zł), "dojazdówkę" lub zestaw naprawczy oraz sporo miejsca na narzędzia i inne rzadko używane przedmioty. Miejsca w kufrze nie zabraknie nawet dla 4-osobowej rodziny ruszającej na podbój polskiego wybrzeża, a standardowe w wersji Style relingi dachowe otwierają jeszcze więcej możliwości transportowych. Właściwie nieodzownym dodatkiem w bagażniku jest kosztująca 600zł, opcjonalna podwójna podłoga - dzięki niej po złożeniu tylnych oparć uzyskujemy płaską powierzchnię o długości ponad 1,5 metra. Za 118 złotych dokupimy też zestaw trzech siatek do ujarzmienia weekendowych zakupów, a haczyki i gniazdko 12V mamy w standardzie.

Poza bagażnikiem wnętrze Fabii Combi jest właściwie indentyczne, jak w hatchbacku. Oznacza to wszystkie zalety, jakimi dysponuje 3. generacja miejskiej Skody: łatwą w obsłudze deskę rozdzielczą, czytelne zegary i wygodne fotele o wszechstronnej regulacji. Na przednich bez problemu starczy miejsca nawet wysokim pasażerom, a tylna ławeczka też jest dość wygodna. Dwie dorosłe osoby jadą tam komfortowo i dopiero przy dłuższych trasach może doskwierać zbyt krótkie siedzisko. O podróży w piątkę myślcie tylko przy okazji krótkich eskapad - to zresztą naturalne w tej klasie aut. Ogólnie kabinę Fabii trzeba ocenić na piątkę, choć wielkiego postępu w porównaniu do poprzednika tu nie ma - szersza o 9 cm karoseria przełożyła się na zaledwie 3cm więcej między drzwiami.
 
Skodzie należy jednak oddać, że ta przestrzeń jest sensownie rozplanowana - siateczki na telefon w oparciach foteli, duże kieszenie w drzwiach z miejscem na butelki i konsola środkowa z podłokietnikiem pozwalają poukładać wszystkie szpargały w logiczny sposób. Schowek przed pasażerem jest nieduży, ale tak rozplanowany, że również połknie butelkę oraz kolekcję map. Jakby komuś jeszcze było mało to może dokupić pakiety Simply Clever z dodatkowymi schoweczkami - m.in małym śmietniczkiem w kieszeni drzwi, elastyczną przegrodą w bagażniku i uchwytem na (tylko małego) smartfona. Za to poprawa nastąpiła w kwestii użytych materiałów wykończeniowych i ogólnego projektu kokpitu - szczególnie w wersji Style Fabia celuje w estetyczne upodobania młodej grupy docelowej, doceniającej miękkie plastiki kokpitu i możliwości personalizacji deski rozdzielczej. Warto także podkreślić bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach - standardowy w tej wersji czujnik cofania wydaje się zbędny, choć działa świetnie.

Fabia w najbogatszej wersji Style i pośredniej Ambition ma w desce rozdzielczej obowiązkowy dziś ekran dotykowy o przekątnej 5 cali (w testowanej wersji nawet 6,5 cala). Jego obsługa jest łatwa i dość szybka, ale w ostrym słońcu czytelność bywa utrudniona. Dzięki pakietowi Komfort za zaledwie 400zł auto można doposażyć w bardzo dobrze działający zestaw Bluetooth, 2 dodatkowe głośniki, podgrzewane fotele przednie, tempomat, automatyczną klimatyzację Climatronic i skórzaną kierownicę wielofunkcyjną. Jeśli już ktoś się skusi na najdroższą wersję Fabii to grzechem jest nie dokupić tego zestawu.
 
Standardowo Fabia Style ma na pokładzie m.in. system bezkluczykowego uruchamiania auta, czujnik zmierzchu i kontrolę odstępu od poprzedzającego pojazdu z funkcją awaryjnego hamowania. Dodane w testowanym egzemplarzu m.in. panoramiczne okno dachowe (3200zł ze srebrnymi relingami), białe alufelgi 16-calowe (1550zł), czujnik parkowania przedni (1300zł), bezkluczykowe otwieranie auta (1700zł) oraz kilka tańszych dodatków to raczej fanaberia, windująca cenę do absurdalnych 74 180zł. Z taką kwotą na koncie rozglądamy się raczej za dużo większą Octavią Combi lub modnymi crossoverami. Jednak sensownie skrojona Fabia Combi Ambition z tym samym silnikiem kosztuje 51 680zł przed zamawianiem dodatków - to brzmi znacznie lepiej. A jeśli komuś zależy na "gołym" kombi 1,2 TSI to wersja Active kosztuje jeszcze mniej - 48 380zł, a klimatyzację dokupimy do niej za jedyne 700zł.

Na koniec kilka dobrych słów o wrażeniach z jazdy - Fabia 1,2 TSI 110KM to najmocniejsza konfiguracja, jaką w tej chwili możemy zamówić w salonach. Choć wyczuwalna jest tu typowa dla niewielkich, doładowanych silników turbodziura (niedostatek mocy przy niskich obrotach) to po kilkudziesięciu kilometrach można się z Fabią dogadać i jeździć w miarę płynnie - tym bardziej, że skrzynia biegów działa celująco. Jeśli oczekujemy niskiego spalania, to trzymajmy wskazówkę obrotomierza poniżej wartości 2 tys. obr./min. Wtedy mamy szansę na osiągnięcie spalania z katalogu - 6,1l na 100km miejskiej jazdy. Poza miastem zdarza się ujrzeć wynik niższy niż 5l/100km. Jednak gdy tylko zaczniemy wkręcać motor na wyższe obroty, komputer pokładowy będzie wyświetlał wyniki nawet o 3l/100km wyższe. Za to osiągi rzeczywiście są całkiem dobre i to nawet na autostradzie z czwórką pasażerów i pełnym bagażnikiem. Układ jezdny Fabii Combi 1,2 TSI jest poprawny - auto prowadzi się zwinnie, niczym nie rozczarowuje. Wyróżnić należy za to wysoki komfort resorowania (nawet na opcjonalnych, większych felgach 16-calowych) i wydajniejsze niż w słabszych wersjach hamulce (tarczowe również na tylnej osi).

Czy Fabia Combi to auto godne polecenia? Bezpośrednich konkurentów jest niewielu: Seat Ibiza ST jest wyraźnie droższy i mniej funkcjonalny, podobnie jak Renault Clio Grandtour. Dacia Logan MCV będzie co prawda kilka tys. zł. tańsza, ale też słabsza, mniej zwinna i nie tak komfortowa. Z kwotą ok. 52-55 tys. zł. można za to zacząć się rozglądać za podstawowymi wersjami mikrovanów pokroju Kii Vengi czy Opla Merivy. Kto woli klasyczne rozwiązania, Skoda Fabia Combi 1,2 TSI powinna spełnić jego oczekiwania. To typowy przedstawiciel aut Volkswagen Group - nawet usilne poszukiwania wyraźnych wad nie przyniosą rezultatów.
 
Skoda Fabia Combi 1,2 TSI Style
dług./szer./wys. (mm)4257/1732/1467
rozstaw osi (mm) 2470
poj. silnika (ccm)
1197
moc (KM)
110 od 4600 do 5600obr./min.
moment obrotowy (Nm)
175 od 1400 do 4000 obr./min.
0-100 km/h (sek.)9,6
prędkość maksymalna (km/h)
199
trasa/miasto (l/100km)
4,0/6,1
średnie spalanie - test (l/100km)
5,8
poj. zbiornika paliwa (l)
45
poj. bagażnika (l)
530/1395
dopuszczalna ładowność (kg)
 530
cena testowanego egz. (zł)
74 180
 
 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~Marek 2015-07-05

Biorac pod uwage mocniejszy silnik to jest drozsza o 5000 od najtanszego hatchbacka.

~Marek 2015-07-05

Skoda Fabia 3 ma miekka deske rozdzielcza? Ja tego nie zauwazylem. Wszystkie plastiki byly twarde. Prosze o wyjasnienia. Pozdrawiam

e-Wycieraczki_pl 2015-07-02

Kwestia gustu bo akurat mi osobiście kompletnie nie podoba się Skoda Fabia,jest wiele innych,lepszych i ciekawszych propozycji samochodu dla rodziny. Pozdrawiam e-Wycieraczki.pl

~Piotr 2015-07-01

Do kombi trzeba dopłacić 2500 a nie 5000.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport