mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Fabia III 1.0 MPI LPG: Gdy koszty są najważniejsze

Skoda Fabia III 1.0 MPI LPG: Gdy koszty są najważniejsze

Benzyna, olej napędowy, LPG, CNG, biopaliwo, energia elektryczna, wodór - choć wybór paliw do samochodów jest dziś coraz większy, wciąż synonimem największych oszczędności pozostaje płynny gaz. Sprawdziliśmy na przykładzie nowej Skody Fabii LPG, czy i jak dużo można zaoszczędzić na zakupie tej wersji silnikowej.

Skoda Fabia III 1.0 MPI LPG: Gdy koszty są najważniejsze
Jaka jest najnowsza generacja Skody Fabii wie chyba każdy, kto interesuje się choć w średnim stopniu motoryzacją. To przecież jeden z najbardziej popularnych modeli na polskim rynku. Również i my mieliśmy już kilka okazji, by sprawdzić z bliska trzecią generację małej Skody. Ostatnio chociażby testowaliśmy najsłabszą odmianę Fabii, czyli napędzaną litrowym, 60-konnym silnikiem MPI. Tym razem na nasz redakcyjny parking zajechała również 60-konna Fabia, ale przystosowana również do zasilania gazem LPG. Czyli w teorii najoszczędniejsza odmiana Fabii.

Skoda już od dłuższego czasu oferuje swoim klientom niektóre modele z instalacją LPG. Nie jest to fabryczna instalacja gazowa, a montowana przed zakupem w salonach dealerskich instalacja firmy Landi Renzo. Plusem takiego rozwiązania jest przede wszystkim zachowanie pełnej gwarancji, co niekoniecznie miałoby miejsce, gdybyśmy chcieli na własną rękę zainstalować takie rozwiązanie w jakimś niezależnym warsztacie.

Co więcej, obecnie Skoda oferuje promocyjną cenę takiej instalacji. 1750 zł to kwotą, którą trudno dziś znaleźć na rynku. Niestety instalację LPG w przypadku Skody Fabii możemy skojarzyć jedynie z najsłabszą oferowaną jednostką benzynową. Silnik 1.0 MPI rozwijający moc 60 KM nie gwarantuje praktycznie żadnych emocji. Widocznie szefowie Skody uznali, że skoro kogoś interesuje oszczędna jazda, to interesuje go... wyłącznie oszczędna jazda. No cóż, nie będziemy teraz z takim podejściem polemizować.

Słaba moc jednostki napędowej sprawia, że nie wiem, jak trzeba by mieć wyczulone pewne zmysły, by odróżnić jazdę na benzynie od jazdy na autogazie. Po uruchomieniu silnika przez krótki czas silnik pracuje na benzynie, po czym przełącza się niezauważenie na LPG. Nasz test odbywał się w upalne sierpniowe dni, więc ten czas spędzony na benzynie był bardzo krótki. Zapewne zimową porą zużycie benzyny będzie nieco większe. Co ważne, już podczas jazdy, gdy np. na światłach system start&stop wyłączy nam silnik, ponowne jego uruchomienie odbywa się już na gazie. Pamiętajmy również, że dynamiczniejsza jazda, gdy obroty silnika przekraczają granicę 3 tys. obr/min, wiąże się także z nieznacznym zużyciem benzyny. Tak ten typ już ma.


W porównaniu do testowanej Fabii 1.0 MPI, ale bez instalacji gazowej, wariant z LPG zużywał w mieście nieco więcej benzyny. Średnio w całym teście podczas ruchu miejskiego spalanie wyniosło 6,2 l/100 km, podczas gdy średnie zużycie gazu w trybie LPG wyniosło 6,6 l/100 km. Przy cenie benzyny Pb 95 na poziomie 4,69 zł/litr (średnia detaliczna cena w Polsce na podstawie e-petrol.pl) koszt przejechania 100 kilometrów w mieście wyniesie nas nieco ponad 29 zł. Jeśli będziemy korzystać wyłącznie z trybu LPG, to przy cenie tego paliwa na poziomie 1,87 zł/litr, 100 kilometrów będzie nasz kosztować 12,34 zł. W naszym obliczeniach pominęliśmy śladowe zużycie benzyny w trybie LPG, z tej przyczyny, że bardzo trudno byłoby je oszacować.

Z powyższych obliczeń wynika, że poruszając się Fabią LPG zaoszczędzamy na każde 100 kilometrów w porównaniu do Fabii 1.0 MPI 16,66 zł. Cena zakupionej instalacji Landi Renzo zwróci się więc nam po pokonaniu nieco ponad 10 tys. kilometrów. Nawet doliczając do tego droższe koszty obsługi Fabii w wersji LPG, już po roku inwestycja w taką odmianę tego modelu zwraca nam się z nawiązką.

Dodatkową zaletą naszej testowej Fabii wyposażonej w dwa baki na paliwo był znacznie większy zasięg, spokojnie pozwalający przejechać bez konieczności zjeżdżania na stację paliw nawet ponad tysiąc kilometrów, a przy oszczędniej jeździe nawet 1.500 km. Oczywiście, chęć zaoszczędzenia będzie nam nakazywać poruszać się jak najwięcej na gazie, ale przy zagranicznych wojażach, gdy trudno niekiedy o stację z autogazem, taki zasięg może okazać się bardzo przydatny.

Co równie ważne, nasza testowa Skoda Fabia niczym nie różni się od konwencjonalnie napędzanych Fabii z jej praktycznymi i funkcjonalnymi rozwiązaniami, przestronnym wnętrzem. Jedyna wada to albo mniejszy bagażnik, albo rezygnacja z koła zapasowego. Na co dzień "zapas" można zostawić w piwnicy, ale już przy wyjeździe wakacyjnym może to być ryzykowny krok.  Za dodatkowe 200 zł wlew gazu można umieścić obok wlewu benzyny. Tym samym przy samodzielnym tankowaniu LPG nie musimy schylać się pod tylny zderzak (docenią to zwłaszcza panie), jednak za każdym razem musimy wkręcać specjalną przejściówkę. Coś za coś.

Skoda Fabia z instalacją LPG to rozwiązanie idealne dla tych, którzy myślą przede wszystkim o zminimalizowaniu kosztów poruszania się autem. Trochę szkoda, że np. nie ma takiej opcji z mocniejszym litrowym silnikiem MPI o mocy 75 KM. 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Fabia Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Fabia

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~zol 2015-09-04

Co to znaczy że "Skoda Fabia z instalacją LPG to rozwiązanie idealne dla tych, którzy myślą przede wszystkim o zminimalizowaniu kosztów poruszania się autem. Trochę szkoda, że np. nie ma takiej opcji z mocniejszym litrowym silnikiem MPI o mocy 75 KM. "nPrzecież w 75 konnej też dealerzy zakładają gaz...???

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport