mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Fabia II: Umarł król, niech żyje król

Skoda Fabia II: Umarł król, niech żyje król

Zmiana pokoleniowa modelu, który jest znaczącym autorem sukcesu całej marki, to nie lada wyzwanie. Jak zrobić to tak, by nie stracić dotychczasowej klienteli, a jednocześnie spróbować przekonać do siebie nową? Przed takim zadaniem stanęła niedawno Skoda, wprowadzając drugą generację Fabii.

Skoda Fabia II: Umarł król, niech żyje król

Skoda Fabia pierwszej generacji cieszyła się ogromną popularnością, nie tylko na naszym rynku, gdzie przez trzy ostatnie lata była niekwestionowanym liderem. Oczywiście wiek swoje robi, ponadto ostra konkurencja, tak więc zmiany były potrzebne. Skoda jednak wyszła z założenia, że skoro "jedynka" szła jak woda, specjalnie nie ma co zmieniać. Dlatego większość rozwiązań technicznych (płyta podłogowa, zawieszenie, jednostki napędowe) została identyczna jak w poprzedniku, nieznacznie tylko zmieniły się gabaryty, a mimo zmienionego designu styl Fabii pozostał praktycznie taki sam.

Stylistyka - w kwiatki lub z białym dachem
Choć różnice pomiędzy drugą a pierwszą generacją Fabii są widoczne, to jednak w żadnym przypadku nie można powiedzieć, że czescy projektanci czymkolwiek zaszokowali. Owszem, mała Skoda jest ładniejsza, bardziej nowoczesna, temu nawet najwięksi przeciwnicy chyba nie zaprzeczą, ale na tle konkurencji wciąż wygląda trochę bladawo.

Wśród elementów, które mogą przyciągnąć uwagę należy wymienić czarne słupki, które zlewają się z szybami, charakterystyczny dla marki stał się przód (identyczny jak w Roomsterze) z nieco bardziej dynamicznymi reflektorami i chromowanymi obwódkami atrapy chłodnicy, a w zachodzących na boki tylnych światłach można znaleźć znany już motyw literki "C".

Skoda Fabia II urosła wprawdzie o 2,2 cm na długość i o 6,2 cm wzwyż, jednak przy ogólnym trendzie powiększania gabarytów samochodów, akurat te zmiany są mało widoczne. Patrząc od tyłu Fabia wydaje się być wyższa niż szersza, co dodatkowo podkreśla pozioma linia dachu oraz okien.

Fabia daje możliwość pewnej indywidualizacji nadwozia. Testowany przez nas egzemplarz to specjalna wersja Monnari, raczej skierowana dla pań, która wyróżnia się specjalnym motywem roślinnym (10 do wyboru) na tylnych drzwiach. Jednak taki wzorek to koszt kilkuset złotych.

Wnętrze - po staremu
O ile na zewnątrz Skoda postarała się o pewne bardziej nowoczesne akcenty, to już w środku ponownie wszystko zostało podporządkowane przede wszystkim funkcjonalności i poprawności wykonania. A szkoda, bo przydałyby się choć pewne detale, które ożywiłyby to dość ciemne i mało ciekawe wnętrze. Na szczęście wszystko wydaje się być dobrze, jeśli nie bardzo dobrze wykończone. Materiały są poprawne, miejscami miękkie i miłe w dotyku, miejscami nieco bardziej twardawe. Wszystko też na swoim miejscu, jeśli ktoś miał możliwość pojeździć starą Fabią, w nowej nic go nie zaskoczy. Testowana przez nas wersja wyposażeniowa Sport odznaczała się sportowymi fotelami, sportową kierownicą oraz skórzaną tapicerką.

Mimo że Fabia nie jest liderem segmentu pod względem wielkości, to jednak miejsca w środku jest pod dostatkiem. Szczególnie na nogi oraz nad głowami. Nieco gorzej na szerokość, zdecydowanie odradzamy dalszych podróży w piątkę. Fotele kierowcy zapewniają dobre trzymanie boczne, są wygodne i umożliwiają raczej łatwe ustawienie optymalnej pozycji za kierownicą regulowaną w dwóch płaszczyznach.

O 40 litrów większy niż u poprzednika jest teraz bagażnik Fabii, choć specjalnie jakoś tej różnicy nie widać. 300 litrów to niezły wynik jak na ten segment, jednak ważniejsze jest obniżenie progu załadunkowego oraz to, iż jest on ustawny. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1163 litrów.

Jazda - szczyt możliwości
Znany, 1,9-litrowy TDI, jaki znajdował się pod maską naszej testowej wersji, to obecnie chyba najlepsza propozycja dla wymagającego kierowcy spośród oferowanej gamy silnikowej. 105 koni mechanicznych nie jest jakąś zabójczą armią, ale do więcej niż przyzwoitej jazdy wystarczy w zupełności. Możliwość żwawego przyspieszania i to przy różnych prędkościach i na różnych biegach doceni wielu. Do tego nie można nie wspomnieć o bardzo umiarkowanym apetycie na paliwo. Średnie zużycie nieco tylko przewyższające 5 l/100 km pozwoli przejechać wiele kilometrów bez konieczności zajeżdżania na stację. Jeśli rzadko opuszczamy miejskie ulice, to musimy się liczyć z wynikiem na poziomie niecałych 7 litrów. Więcej niż przyzwoicie.

Skrzynia biegów (5-biegowa, manualna) z jednej strony może się podobać - działa precyzyjnie, jest krótko zestrojona, co wspomaga niezłe przyspieszanie - jednak na dłuższą metę brak jest trochę szóstego biegu. I nie chodzi tu wcale o kwestie spalania, tu i tak Fabia wygląda nieźle, ale przy prędkości 130-140 km/h po prostu jest już dużo za głośno.

Przynależność do niemieckiego koncernu (Skoda należy do Volkswagena) da się zauważyć w kilku miejscach, ale jednoznacznie potwierdza to dopiero twardawe zawieszenie. Fabia dzięki temu dobrze się prowadzi, nieźle wybiera różne mniejsze dziury i dopiero we znaki dają się jej poprzeczne nierówności. Na szczęście dołącza tu niezły układ kierowniczy, dzięki czemu nawet przy szybkiej jeździe powinniśmy czuć się pewnie, choć trzeba uważać na pewne symptomy podsterowności.

Podsumowanie - nowy-stary lider?
Czy rzeczywiście jedyną zaletą Skody Fabii, dzięki której udało się małej Czeszce zdobyć pozycję lidera na wielu rynkach, jest najlepszy współczynnik ceny do jakości? W przypadku testowanej wersji 1,9 TDI Sport można wymienić jeszcze kilka innych mocnych punktów. Jest tylko jeden mały feler. Cena. 62 tys. zł za małe auto to mimo wszystko dużo, bez względu jakiej by nie było ono marki.

+ dynamiczny i oszczędny silnik
+ ciekawsza stylistyka nadwozia
+ dobre własności jezdne

- wciąż nudne wnętrze
- dość hałaśliwy silnik
- dość wysoka cena testowanej wersji 


Zobacz szczegółowe wyposażenie i dane techniczne testowanej wersji

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~skodziak 2011-11-24

Skoda Fabia to chyba najlepszy samochód za tak niskie pieniądze. Jaki inny nowy samochód można kupić za takie pieniążki. O fiatach prosze mi tu nie pisać bo miałem grande - wygląd zewnętrzny i wewnętrzny może ładniejszy, ale ja chce jeździć a nie rodzinę w serwisie zakładać. Mam jedna z najtańszych wersji - coś takiego: Fabia i bardzo sobie chwalę. Przynajmniej nie skrzypi mi w środku. O spalaniu też mogę wypowiedzieć się źle - jestem zadowolony. Pozdrawiam

~Piotr 2011-11-06

Sorry ale nowa Fabia II przypomina mi odnowionego Trabanta

~miszcz 2008-11-20

Nowe nadwozie fabii zmniejsza ten samochód optycznie. Starszy model sprawia wrażenie masywniejszej konstrukcji. Nowe autko ma dziwne proporcje i wydaje się że ma tylko 1,5 m szerokości(jakby było bocznie sprasowane). Stylistycznie jest to nieciekawe auto, krok w stronę dacii logan.

~Krystof 2008-10-10

Fabia 2001rok, 105 tys.km.Wymiana czujnika ciśnienia oleju,klocki,tarcze, tłumiki.Woda deszczowa przez drzwi wlewa się do środka,na wolnych obrotach biegu jałowego "faluje".Poza tym nigdy nie zawiodła na długich trasach rzędu 1000 km.Olej Castrol Magnatec syntetik.Ogólna ocena dobra, następne auto to też będzie Fabia.Jak dbasz tak masz !

~wujek 2008-09-08

Obecnie tez oczekuje na odbiór nowej skody fabi II kombi, czyba bede sie powtarzal, ale za ta cene nikt z konkurencji nie byl mi wstanie zaproponowac.a ze nie mam znaczka BMW Audi itd. to co mi tam. Obecnie tez jezdze fabia I - samochod wart polecenia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport