mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Fabia kombi: Przemyślane kombi

Skoda Fabia kombi: Przemyślane kombi

Skoda Fabia z nadwoziem kombi pojawiła się w sprzedaży w 2000 roku. Co można powiedzieć po sześciu latach obecności tego modelu na polskim rynku? Sukces! I to taki, którego może pozazdrościć mu wiele innych samochodów.

Skoda Fabia kombi: Przemyślane kombi

Co przyciąga tak tłumne ilości klientów do Skody Fabii kombi? Może nie pora by odpowiadać dogłębnie na to pytanie – w końcu w naszych testach mamy rubrykę - „podsumowanie” -  jednak mimo wszystko pokuszę się o krótką analizę. Przede wszystkim stosunek jakości do ceny. W niewielu obecnie oferowanych modelach dostaniemy tyle co jest w stanie zaoferować nam Skoda w Fabii, tym bardziej w przedziale cenowym od 38 790 do 64 190 zł. – ceny podstawowej i najbogatszej wersji Fabii kombi. Za stosunkowo niewielkie pieniądze otrzymamy również samochód bazujący na podzespołach Volkswagena, zdecydowanie tańszy w eksploatacji niż niemieckie odpowiedniki, funkcjonalny, ekonomiczny i – tutaj zaryzykuję – ładny...

Stylistyka: Bezpretensjonalna
A propos wyglądu. Mimo że sylwetka Fabii kombi nie powala na kolana jest zdecydowanie bardziej zgrabna niż w wersji sedan i hatchback. Nie ma też przesytu formy nad treścią, dlatego auto nie wyróżnia się mocno w tłumie, ale potrafi przyciągnąć wzrok przechodniów i innych kierowców – mieliśmy okazję sprawdzić to podróżując modelem kombi w wersji wyposażeniowej Elegance.

Cała bryła nadwozia jest stonowana, ale nie ponura, na pewno nie tak agresywna jak w przypadku Octavii, jednak też nie potulna jak baranek. Jednym zdaniem dobrze wyważona, tak aby mogła się podobać szerokiemu spektrum potencjalnych klientów.

Zobacz galerię testowanego modelu Skoda Fabia Kombi

Wnętrze: Volkswagenowska tradycja
Niestety w tym elemencie Fabia wypada zdecydowanie najsłabiej. W poprzednich testach, kiedy opisywaliśmy wersję hatchback – wyposażenie serii Ambience - najwięcej zastrzeżeń mieliśmy do toporności centralnej konsoli, zegarów i mało wygodnych siedzeń. Nadal podtrzymujemy tę opinię. O ile mieszanka jasnego beżu z czarnymi elementami deski rozdzielczej nadają trochę życia we wnętrzu Fabii, o tyle prostota wykonanych elementów i słaba funkcjonalność pokręteł i przełączników nie napawa hura-optymizmem. Jesteśmy też dalecy od twierdzenia, że wnętrze przytłacza, jednak mamy nadzieję, że nowa generacja Fabii w tym elemencie poprawi się. Co do tego jesteśmy przekonani patrząc na dokonania projektantów w debiutującym niebawem na naszym rynku modelu Roomster.

Zegary również zasługują na korektę. Są czytelne i wyraźne, jednak stylistycznie stwarzają wrażenie zbyt plastikowych, typowo volkswagenowskich. Fotele są szerokie i dobrze wykończone, choć siedzisko mogłoby być nieco dłuższe. Po 200 kilometrach ciągłej jazdy możemy odczuwać zmęczenie ud.

Były minusy, teraz będą plusy. Przede wszystkim wnętrze, mimo swojej toporności, jest ergonomiczne i zapewnia satysfakcjonującą przestrzeń dla czwórki pasażerów – w pięć osób może być już niewygodnie. Jakość użytych materiałów, także tych wszędobylskich plastików, jest wysoka i zapewnia trwałość, nawet po kilkuletnim użytkowaniu samochodu. Podobnie jak w hatchbacku, również wersja kombi oferuje bardzo wiele dużych i mniejszych schowków – ten po stronie pasażera jest klimatyzowany – choć kieszenie w drzwiach mogłyby być nieco większe. Ogólnie jednak Fabia zapewnia przyzwoity komfort jazdy pasażerom zarówno tym podróżującym z przodu i tym z tyłu. A to przecież w tym wypadku powinno liczyć się najbardziej.

Bagażnik: Średnia wyższa w klasie
Skoda Fabia kombi to jeden z ulubionych samochodów w firmach, którymi jeżdżą przedstawiciele handlowi. Nie biorąc pod uwagę już wcześniej wspomnianej ekonomiki jazdy za tym wyborem może przemawiać także pojemność bagażnika, nie oszałamiająca ale praktyczna. Fabia „w kłębie” – czyli w wersji kombi – oferuje na starcie 426 l. Jest to wynik powyżej średniej w tej klasie aut (dla porównania Peugeot 206 SW ma 313 l.)

Dzielona tylna kanapa w stosunku 1/3 i 2/3 zapewnia dodatkową ilość miejsca na bagaż. Przy całkowitym położeniu siedzeń przestrzeń ładunkowa wzrasta do ponad 1200 l. Maksymalne obciążenie bagażnika wynosi 550 kilogramów. Jedynym elementem do jakiego możemy się przyczepić to dość wysoki próg załadunku. Przy cięższych przedmiotach można łatwo porysować karoserię.

Dowiedz się więcej o modelu Skoda Fabia

Jazda: Mocy ci u nas dostatek
Do testów postanowiliśmy użyczyć model Fabii z silnikiem wysokoprężnym TDI o pojemności 1,9 l. i mocy 100 KM. Jednostka napędowa w tym egzemplarzu została oparta na układzie pompowtryskiwaczy z bezpośrednim wtryskiem, co w teorii powinno charakteryzować się mniejszą dynamiką niż w przypadku układu common-rail, mniejszą kulturą pracy, a także znacznie większą głośnością. Tym czasem po przekręceniu kluczyka w stacyjce miłe zaskoczenie. Silnik odpalany jest bez większych drgań, jest dobrze wyciszony i sprawie wrażenie dobrze zestrojonego. Czas przekonać się jak spisuje się ta jednostka w trakcie jazdy.

Faktycznie wcześniejsze tezy znajdują swoje potwierdzenie. Silnik jest dynamiczny i zapewnia ważącej 1180 kg Fabii bardzo dobre przyspieszenie. Charakterystyczna dla silników diesla luka w mocy w dolnych partiach obrotów jest znikoma i auto rozpędza się bardzo płynnie. Mocy powinno wystarczyć nawet kierowcom z cięższą nogą. To zasługa turbosprężarki wkraczającej od około 2000 obr/min. Mimo że auto posiada tylko 100 koni mechanicznych, „zbiera się” gwałtownie i pozwala na korzystanie z mocy do około 150-160 km/h – później musimy już tylko czekać na większe prędkości z wciśniętym do oporu pedałem gazu.

Radzimy jednak uważać przy mocniejszym szarpnięciu, bowiem kombi niebezpiecznie nurkuje tyłem, przód wówczas staje się lekki i nie zapewnia pewności prowadzenia. To jedna ze słabszych cech układu jezdnego Fabii kombi. Na obronę mamy jedynie fakt, że zamiarem inżynierów Skody było położenie nacisku na komfort jazdy, dlatego też Fabia jest skłonna do chwiania się na zakrętach. Ta stabilność jednak nie przeszkadza podczas pokonywania dziurawych dróg i dokonywania gwałtowanych manewrów . Tutaj możemy również liczyć na pomoc układów ABS i ESP (wymaga dopłaty 2800 zł).

Małe zastrzeżenia mamy do układu hamulcowego, który mógłby być po prostu lepszy. O ile w trakcie jazdy we dwie osoby hamulce są w stanie szybko wyhamować prędkość, o tyle przy dodatkowych dwóch pasażerach droga hamowania zbytnio się wydłuża, a pamiętajmy, że samochód typu kombi służy do przewożenia cięższych ładunków. Ten element należałoby poprawić.

Zdecydowanie na pochwałę zasługują natomiast wyniki spalania. W cyklu mieszanym średnie spalanie oleju napędowego oscyluje w granicach 4,4 – 4,6 l. na 100 km. W cyklu miejskim wartość może wzrosnąć już do około 6,7 l.

Podsumowanie: Przemyślane kombi
Testowana przez nas wersja Fabii w wyposażeniu Elegance kosztuje 62 390 zł. Dopłaty w kwocie 1300 zł. wymaga czarny lakier, osobno radio z odtwarzaczem CD i wspomniany już system ESP z możliwością wyłączania manualnego. W standardowym pakiecie wyposażenia otrzymamy natomiast poduszki powietrzne przednie dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne, ABS, regulowaną kierownicę w dwóch płaszczyznach, klimatyzację, pełen pakiet elektryki (lusterka, szyby i centralny zamek), komputer pokładowy oraz czujniki parkowania.

Czy to się tylko opłaca? Naszym zdaniem tak, jeżeli nie mamy na względzie realiów polskiego rynku samochodowego i relacji samochód używany – samochód nowy. Za Fabią przemawia dość wysoki komfort, paleta silników, niezłe wyposażenie i ekonomika. Warto pamiętać, że nawet po upływie salonowej gwarancji ceny części zamiennych nie są oszałamiająco wysokie.

Jeżeli poszukujemy oszczędnego samochodu dla liczniejszej rodziny lub zwinnego pojazdu do pracy, a przy tym nie mamy aż nadto wygórowanych oczekiwań Fabia kombi może być ciekawą alternatywą przy decyzji zakupowej. W przypadku tego modelu slogan reklamowy: „Skoda – przemyślane rozwiązania” znajduje swoje odbicie.

Zobacz aktualny cennik modelu Skoda Fabia

Czytaj także:

Test mojeauto.pl - Skoda Fabia 1.2 HTP

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Fabia Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Fabia

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~Krawaciarz 2011-12-18

A ja się zdecydowałem i wbrew opiniom tutaj jestem zadowolony, porównujecie Skode do nie tej półki co trzeba, wiadomo, że to nie VW, volvo itd. Mnie nie było stać na takie auto, wybrałem cos co było w moim zasięgu, odpisałem sobie Vat dzięki kratce. Nie mam z Fabią żadnych problemów, sprawuje się dobrze.

~citybird 2009-04-13

W FABII KOMBI po roku użytkowania (pierwszy właściciel) zaczęła nieprzyjemnie stukać półotwarta szyba przednia boczna od strony pasażera. Serwis rozkłada ręce :((( Ktoś borykał sie z takim problemem? Podobno w mikrze też tak sie dzieje. Co może być przyczyną stukania ? citygird gg 3154702 - piszcie prosze na gg

~basia 2008-03-12

od 2002 jeżdżę FABIA KOMBI Elegance kosztowała sporo ale jestem zadowolana , teraz chcę ją sprzedać ale mam duże kłopoty, zbyt mało jest ich w kraju i ludzie nie wiedzą że to takie wypasine auto, chyba już nie kupię nowego auta bo zbyt dużo się traci.

~właściciel 2008-03-03

kupiłem nową i żałuję. kosztowała 62 tys pln. namawiali mnie w rodzinie na audi a4 kombi -2 letnią 1,9 tdi 130ps pzebieg - 80000km , ale ja uparłem się na nowe auto. audice kupił szwagier, smiga mu nieporównanie lepiej niz mój gniot, o wykończeniu wnętzra czy komforcie niema co wspominac bo to tak jak porównywac mongolię do usa. Ale najgorsza rzecz to obecna wartośc rynkowa obu samochodów. okazuje się że po 2 latach za audice szwagra mam prawie 2 fabie (srednia cena fabii z 2005 r 28000, audi z 2003:50000). Dlatego uważam że lepiej zaryzykować i kupic samochód używany ale wyżeszj klasay niż nowe "wozidło". pozdrawiam

~Młody 2007-12-28

Posiadam Fabie 1.4 16V 75kM comfort,przebieg 60tyś przy aucie oprócz oleju MOBIL1 0W/40 (drogi syntetyk) i filtrów niebylo nic robione (przegląd przeszla bezproblemowo,pytalem mechanika o stan zawieszenia to stwierdzil ze niema sie do czego przyczepic) .Z przodu dość wygodnie z tyłu miejsca troche mało (no ale w koncu to auto miejskie a nie limuzyna).Komputer pokładowy świetna rzecz,srednie spalania,dystans do pokonania na pozostalym paliwie itp. Spalanie: na trasie predkosci 110-120km/h ok.5.5litra,miasto 7-8litra (normalna jazda).Jezeli chodzi o wytrzymalosc zawieszenia to w 80% zalezy wlasnie od kierowcy,jesli ktos przejazdy kolejowe traktuje jak hopki i przez nie doslownie przeskakuje to niech sie nie dziwi ze mu zawiecha leci. Pozdrawiam:kierowca zawodowy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport