mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Fabia kombi: Wciąż popularna

Skoda Fabia kombi: Wciąż popularna

Mimo że w salonach można już zamawiać Skodę Fabię drugiej generacji, wciąż bardzo dużą popularnością cieszy się jej poprzedniczka. A w szczególności wersja kombi, której produkcja ma potrwać jeszcze tylko do końca tego roku.

Skoda Fabia kombi: Wciąż popularna

Brak większej konkurencji wśród małych aut o nadwoziu typu kombi sprawił, że Fabia kombi doskonale została przyjęta na trudnym polskim rynku. Stosunkowo niska cena przy sporej ilości miejsca oraz niezłym wyposażeniu spowodowała znaczne zainteresowanie tym samochodem wśród wszelkiej maści handlowców, a także typowej polskiej rodziny.

Tym razem na test do naszej redakcji, można rzec pożegnalny, trafiła Fabia kombi z 80-konną jednostką wysokoprężną (jedna z bardziej popularnych), o 20 koni słabszą niż w testowanej przed ponad rokiem wersji, w limitowanej serii promocyjnej Mint, która charakteryzuje się przede wszystkim dość bogatym wyposażeniem.

Stylistyka - zgrabny kombiak
Pamiętając, że Fabia kombi pochodzi sprzed siedmiu laty, trzeba przyznać, iż stylistom udało się stworzyć ciekawe, dość zgrabne nadwozie, któremu nie można zarzucić dziś braku atrakcyjności. Łagodnie opadający tył, duża liczba zaokrągleń sprawiają, że nie mamy tu do czynienia z sylwetką typową dla kombi. I dobrze. Bo długi tył w małym samochodzie, jakim jest Fabia, wyglądałby co najmniej dziwacznie.

Zobacz więcej zdjęć z testu Skody Fabii kombi

Wnętrze - do poprawki
O ile sylwetka Fabii, mimo swojego wieku, nie budzi jakichś specjalnie negatywnych uczuć, to już wnętrze pierwszej generacji czeskiego auta (wszystkich jego wersji nadwoziowych) domagało się korekty. Owszem, może i jest czytelne, ergonomiczne i dobrze spasowane, a obsługa urządzeń pokładowych jest intuicyjna, jednak zdecydowanie brakuje w nim polotu, a użyte materiały powinny być znacznie lepszej jakości (twarde plastiki).

Co do miejsca w środku Fabii, to dość komfortowo można podróżować na przednich siedzeniach. Miejsca na nogi, głowę i ramiona jest wystarczająco nawet dla wysokiej osoby. Jednak przy maksymalnie odsuniętych do tyłu fotelach z tyłu miejsca na nogi jak na lekarstwo. Zdecydowanie odradzamy także dłuższą podróż w piątkę na pokładzie - tylna kanapa dość komfortowo pomieści co najwyżej dwie dorosłe osoby.

Mocnym punktem każdego kombi jest jego bagażnik i możliwość przewiezienia sporej ilości bagażu. Za niezbyt dużą klapą Fabii mamy 426-litrową przestrzeń, co może trochę zaskakiwać in minus w kontekście większego o 12 litrów bagażnika wersji sedan. Po złożeniu tylnych siedzeń mamy do dyspozycji już 1.225 litrów.

Jazda - niemrawy diesel
80-konny silnik wysokoprężny TDI to jeden z najczęściej wybieranych przez osoby, które zdecydowały się na Fabię w wersji kombi. O tym, iż jest to diesel nie trzeba nikogo przekonywać - charakterystyczny klekot towarzyszy nam przez cały test. Jednak można się do niego przyzwyczaić, tak iż po kilku chwilach zupełnie o nim zapominamy.

W przeciwieństwie do wcześniej testowanego 100-konnego diesla, z tą jednostką zbytnio, albo i wcale, nie poszalejemy. Mowa tu o dynamicznej jeździe, szybkim ruszaniu spod świateł. Do setki ta wersja Fabii przyspiesza w nieco ponad 14 sekund. Jednak w trasie jest już dużo, dużo lepiej. Maksymalną prędkość 173 km/h, podawaną przez producenta, udało nam się bez większego wysiłku osiągnąć. Gdyby nie kończąca się prosta być może wynik ten mógłby zostać nawet pobity. Całkiem przyzwoita jest także elastyczność silnika i to na każdym z pięciu biegów.

Nie mamy również większych zarzutów do pracy zawieszenia. Choć przy pokonywaniu większych nierówności dało się słyszeć pewne zgrzyty, to jednak, co najważniejsze, auto dobrze się prowadziło na zakrętach i w miarę komfortowo pokonywało wszelkiego rodzaju nierówności.

I na koniec to jeszcze jedno słówkjo uznania. Podobnie jak z maksymalną prędkością, bez większych problemów udało nam się uzyskać prawie identyczne do podanych przez producenta wyniki spalania. W cyklu mieszanym, gdzie sporą część stanowiła jazda autostadą, średnie zużycie paliwa niewiele przekroczyło 4,7 l/100 km, to zaledwie o 0,1 więcej niż podaje Skoda.

Podsumowanie - a może jednak przedłużą?
Testowana przez nas wersja Mint została stworzona w oparciu o wersję Ambiente. Dodatkowo wzbogacono ją o półautomatyczną klimatyzację (z chłodzonym schowkiem), komputer pokładowy oraz dwie boczne poduszki powietrzne. Za te ekstra elementy przyjdzie nam zapłacić tylko 2 tys. zł więcej, w sumie 56.880 zł. Dużo? Może i tak, ale dostaniemy całkiem niezłe wyposażenie oraz bardzo oszczędną jednostkę.

Choć do zakończenia produkcji Skody Fabii kombi pozostało około pół roku, to jednak mamy nadzieję, że władze czeskiego koncernu zmienią jednak zdanie. W przypadku większej Octavii udało się pogodzić obecność na rynku, i to już kilkuletnią, obu generacji. Dlaczego więc nie można by zrobić podobnie i z Fabią, a przynajmniej z wersją kombi tego modelu.

+ oszczędny silnik
+ w miarę przestronne wnętrze
+ dobre prowadzenie

- słaba dynamika silnika
- wykończenie wnętrza
- planowane zakończenie produkcji


Zobacz szczegółowe dane techniczne oraz wyposażenie testowanej wersji

Zobacz więcej o modelu Skoda Fabia

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~Radek@ 2011-07-30

Witam mam zamiar kupić Fabe 1.4 z 2000r czy warto .? Chcialbym samochodzik elastyczny ale kiedy trzeba wdepnąć to też by sie przydało . Co najczęsciej się psuje przy tych autach i jakie wady on posiada ? . Dziękuje i za podpowiedzi z gory dzięki :)))

~Bartek 2010-06-25

Skoda Fabia II z silnikiem 1,4 85km to najlepszy samochód jaki jest w sprzedaży na naszym rynku i za przyzwoite pieniądze.

~Bogdanik 2008-12-16

jest boska mam jo dopiero 6 miesięcy i jak naraże spełnia moje wymagania

~gonzo 2007-05-22

wez sie 'pare' lecz lepiej, moze to i nie alfa ale duzo ladneijsze od wielu innych kombi

~pare 2007-05-22

Ten karawan to obraza ludzi, ohydny stylistycznie a silnik brzmi jak 5 kg złomu w blaszanym wiadrze, ogólnie kompromitacja

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport