mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Octavia Combi RS: Szybka i praktyczna, ale bez pikanterii

Skoda Octavia Combi RS: Szybka i praktyczna, ale bez pikanterii

Jest taki moment w życiu człowieka - ślub, narodziny dziecka (drugiego, trzeciego...), awans zawodowy lub społeczny, czterdziestka na karku - po którym musi mocno przewartościować swoje dotychczasowe życie. Także w kwestii motoryzacyjnej. Już nie sportowe coupe czy inny hot-hatch, a bardziej odpowiedni model. Podpowiadamy, co wybrać, aby ta zmiana nie była zbyt bolesna - Skoda Octavia RS w wersji kombi.

Skoda Octavia Combi RS: Szybka i praktyczna, ale bez pikanterii
Najostrzejsza odmiana kompaktowej Skody ma pod maską 220-konny silnik benzynowy, pochodzący z Golfa GTI, choć słabszy od swojego niemieckiego odpowiednika o 10 KM. Dodatek RS otrzymała wprawdzie jeszcze 184-konna odmiana wysokoprężna, jednak różnica w osiągach sprawia, że w tym przypadku z czystej przyzwoitości tematu usportowionego modelu nie powinniśmy w ogóle podejmować. Tak jak i u poprzednika do wyboru mamy wariant liftback oraz testowane przez nas kombi.

O 20 koni liczniejsze stado niż w poprzedniej generacji RS-a (benzynowej) sprawia, że dynamika tego modelu jest już na bardzo przyzwoitym poziomie. Wynik sprintu do setki - 6,9 sekundy - mówi wiele. Octavia RS nie aspiruje naturalnie do miana sprintera roku, jednak z większością jeżdżących po naszych drogach aut poradzi sobie bez większego wysiłku.

Octavia RS Combi radzi sobie świetnie również, gdy będziemy chcieli gwałtownie przyspieszyć przy wyższych prędkościach. 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia jej niezłą elastyczność nie tylko na papierze, a dostępność tego maksimum w dość szerokim zakresie już od 1.500 do 4.400 obr/min sprawia, że nieczęsto będziemy zmuszeni sięgać do lewarka zmiany biegów. Dopiero jednak zapędzenie się w wyższe partie obrotów pozwoli poznać walory dźwiękowe dwulitrowego silnika TSI - nie brzmi wprawdzie on jak rasowa "V-szóstka", jednak w obecnych czasach cieszy choć tyle.

Dynamika dynamiką, jednak na nic by się ona zdała bez odpowiednio zestrojonego zawieszenia. W porównaniu do standardowego modelu Octavia RS kombi ma obniżone o 13 mm zawieszenie, ponadto na tylnej osi zamontowany został układ wielowahaczowy w miejsce belki skrętnej. Pewniejsze prowadzenie to zasługa także elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego.


Szybsza jazda po krętej drodze nie była już wcześniej zaletą tego modelu, obecnie, przy znacznie większych gabarytach zewnętrznych, auto to jeszcze mniej lubi drogi, którymi jeździ się niczym na trasie slalomu. Mimo to Octavia RS Combi jest niezwykle stabilna i przewidywalna. Jeśli nie przedobrzymy, odwdzięczy nam się dobrą współpracą. Ciężko wyprowadzić ją z równowagi, w razie czego z pomocą czeka anioł stróż w postaci układu ESP, który sprawnie naprawia nawet drobne błędy kierowcy. Można rzec wręcz, że nieco zbyt szybko..., choć dzięki temu dobrze będą się w niej czuli mniej doświadczeni kierowcy. Precyzyjna jazda to również pochwały dla czułego układu kierowniczego, który szybko przenosi na drogę ruchy koła kierownicy. Podsterowność jest tylko lekko wyczuwalna.

Skodę Octavię RS, tak jak i jej słabsze odpowiedniki, możemy nieznacznie regulować do naszych potrzeb. Do wyboru są cztery tryby jazdy - Normal, Sport, Eco oraz Individual, w którym w zależności od swoich preferencji możemy regulować działanie układu kierowniczego, pracę silnika, a także układu klimatyzacji. Niestety zakres tych zmian jest niewielki i mało odczuwalny podczas prowadzenia auta. Szkoda, że chociaż tryb sport nie jest bardziej pikantny.

11-, 12-litrowe spalanie w ruchu miejskim, i to wcale nie spowodowane chęcią rywalizowania z każdym w każdym możliwym miejscu, może troszeczkę zniechęcać, tym bardziej, że w trasie również nie jest pod tym względem za "różowo". 100 kilometrów szybkiej jazdy będzie nas wówczas "kosztować" przynajmniej dziewięć litrów benzyny.

Trzecie wcielenie Octavii RS Combi jest dłuższe od poprzednika aż o 86 mm, a przy tym o 46 mm szersze. O 102 mm zwiększony został także rozstaw osi. Wariant RS nie wyróźnia się tylko oznaczeniem sportowej odmiany na tylnej klapie oraz przednim grillu. Całość dostała bardziej agresywnego charakteru, głównie dzięki nieco innemu zderzakowi, spojlerowi czy dwóm końcówkom układu wydechowego. Niewiele tego, ale klienci czeskiej marki specjalnej ekstrawagancji od swoich aut nie oczekują z pewnością.

Również i we wnętrzu nie od razu spostrzeżemy, że znajdujemy się w najmocniejszej Octavii, a byłoby to chyba niemożliwe bez tapicerki ozdobionej czerwono-szarymi dodatkami z emblematami RS czy nakładek na pedały. Sportowe fotele z zintegrowanymi zagłówkami niby zapewniają lepsze podparcie boczne, ale jednocześnie nic niemalże nie tracę ze swojego komfortu. Tym samym za kierownicą RS-a możliwe są zarówno lekkie harce, jak i dłuższa podróż w całkiem komfortowych warunkach.

Bo Octavia RS kombi nic nie zatraciła ze swoich praktycznych rozwiązań, oferując swojemu właścicielowi funkcjonalność na najwyższym poziomie. Miejsca dla pasażerów czy 610-litrowego bagażnika pozazdrościć może większość aut z segmentu D, a przestrzeń powstała po złożeniu tylnej kanapy (1.740 l) może posłużyć do transportu ogromnej ilości bagażu. Do tego pomocne będą liczne udogodnienia - schowki (w tym pod fotelem pasażera), półeczki, uchwyty, podwójna podłoga w bagażniku, siatki czy relingi dachowe.

Najszybsza w historii Octavia byłaby idealną propozycją dla wielu. W końcu takiego połączenia codziennej praktyczności i komfortu z całkiem pokaźną mocą i niezłymi osiągami, a także przyzwoitymi właściwościami jezdnymi nie oferuje nikt inny. Jednak Octavia RS w nadwoziu kombi to wydatek minimum 108 tys. zł. Trzeba się więc poważnie zastanowić, czy typowa mimo wszystko Skoda ze wszystkimi swoimi zaletami i tylko z odrobiną sportowego akcentu warta jest takiej kwoty.

 

 

Skoda Octavia Combi RS

dług./szer./wys. (mm)
4685/1814/1452
rozstaw osi (mm)
2680
masa własna (kg)
1367
poj. silnika (ccm)
1984
moc (KM)
220 (4500-6200)
moment obrotowy (Nm)
350 (1500-4400)
0-100 km/h (sek.)6,9
Vmax. (km/h)
244
trasa/średnie/miasto (l/100km)
5,3/6,2/7,7
średnie spalanie - test (l/100km)
10,5
poj. zbiornika paliwa (l)
50
poj. bagażnika (l)
610/1740
cena od (zł)
108.300

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~zzr 2013-11-25

PADLO!

~Mat 2013-11-25

Bardzo źle, że w aucie o takiej mocy jest napęd tylko na przód. Trakcja pojazdu przy ruszaniu i niższych biegach jest bardzo niestabilna, a kierowalność mocno utrudniona. Stąd to wiem, bo mam auto o zbliżonej mocy z takim napędem, tylko w dieslu. Do tego zestawu nadałby się napęd 4x4.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport