mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Roomster: Push&Pull, czyli wersja dla niepełnosprawnych

Skoda Roomster: Push&Pull, czyli wersja dla niepełnosprawnych

Z zewnątrz to typowy Roomster, również prawie całe wnętrze nie zdradza faktycznego przeznaczenia tej wersji. Jedynie dodatkowa dźwignia, umieszczona po prawej stronie kierownicy, mówi nam, iż mamy do czynienia ze specjalną wersją przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych.

Skoda Roomster: Push&Pull, czyli wersja dla niepełnosprawnych

Skoda Roomster (czytaj nasz poprzedni test Roomstera) z systemem Push&Pull (P&P) to jeden z owoców programu czeskiej marki "Przyjazne auto" skierowanego do osób niepełnosprawnych. W ramach tego programu Skoda oferuje kilkanaście różnych rozwiązań firmy Guidosimplex, które przeznaczone są dla osób o różnych rodzaju i stopniu niepełnosprawności. Co ważne, każde z tych rozwiązań dostępne jest z każdym dostępnym w salonie modelem Skody, w dowolnej wersji wyposażeniowej, a w zależności od oprzyrządowania z dowolnym silnikiem lub tylko z dieslem bądź jednostką benzynową.

System Push&Pull to urządzenie, które za pomocą jednej dźwigni po prawej stronie kierownicy obsługuje pedały przyspieszenia i hamulca. Zalecane jest dla osób z dysfunkcją lub po amputacji lewej nogi, a w przypadku testowanej przez nas wersji z automatyczną skrzynią biegów, może służyć również osobom z dysfunkcją lub po amputacji obu nóg. Zasada działania tego mechanizmu jest bardzo prosta. Pociągnięcie do siebie dźwigni zastępuje dodanie gazu, zaś aby zahamować, musimy popchnąć ją do przodu.

Co ważne, mechanizm ten nie przeszkadza praktycznie w prowadzeniu auta przez osobę pełnosprawną. Pedały hamulca i gazu pozostają na swoim miejscu i tylko zamocowana dźwignia, której nie da się ot tak zdemontować, może zawadzać wyjątkowo wysokim osobom o dość długich nogach. Tym samym tak doposażony Roomster może z powodzeniem być wykorzystywany np. w rodzinie, w której znajdują się zarówno pełnosprawni, jak i niepełnosprawni kierowcy.

Samo prowadzenie auta za pomocą systemu P&P wymaga pewnej wprawy. Dźwignia działa dość ciężko, dlatego trzeba ją wpierw wyczuć, aby np. próba zwolnienia nie zakończyła się nagłym i niespodziewanym dla kierowcy zatrzymaniem samochodu. Niestety kierowanie samochodem za pomocą tego systemu powoduje, że prawa ręka cały czas jest zajęta trzymaniem dźwigni, a lewa trzyma kierownicę. Puszczenie dźwigni powoduje powolne wyhamowanie samochodu. Przez to utrudnione jest włączanie podczas jazdy np. kierunkowskazów czy też wycieraczki. O regulacji radia czy nastawianiu klimatyzacji zapomnijmy.

Bardzo pomocnym, niemal zbawiennym w testowanej przez nas wersji Roomstera rozwiązaniem był tempomat (dostępny za dopłatą 700 zł). Po ustawieniu odpowiedniej prędkości prawa ręka może w końcu odpocząć, co jest szczególnie ważne przy dłuższej jeździe z systemem P&P. Niestety tempomat to dobre rozwiązanie przede wszystkim na autostradach, podczas jazdy w mieście czy też po drogach niższej kategorii nie skorzystamy z dobrodziejstw tego rozwiązania. Musimy polegać wyłącznie na mięśniach prawej ręki.

Pod maską testowanej Skody Roomster pracował 1,6-litrowy silnik benzynowy. To jedyna jednostka, jaka dostępna jest ze skrzynią automatyczną, tak więc osoby, które nie mają sprawnej żadnej nogi, nie mają niestety możliwości wyboru innej wersji silnikowej. 105-konny silnik, choć najmocniejszy, jaki znajdziemy w ofercie Roomstera (taką samą mocą dysponuje jednostka 1,9 TDI), zapewnia osiągi co najwyżej na średnim poziomie. Z pewnością nie jest to mankament, jeśli zdani jesteśmy na system P&P. Zbyt duże prędkości nie są raczej zalecane przy trzymaniu koła kierownicy jedną ręką. A na autostradzie, przy włączonym tempomacie, prędkości rzędu 130, czy nawet 150 km/h nie są jakimś nadzwyczajnym wyzwaniem dla naszego Roomstera. Pozytywne wrażenie zrobiła na nas 6-stopniowa przekładnia automatyczna. Zmiana biegów odbywała się niemal niezauważenie. Przekładnia posiada wprawdzie możliwość manualnej zmiany biegów, jednak osoba niepełnosprawna nie będzie miała fizycznej możliwości, by skorzystać z tego trybu. A szkoda, bo wyprzedzanie przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 155 Nm nastręcza czasami trochę kłopotów i zbawienna byłaby wówczas redukcja przełożenia.

Poza samą jazdą ważne są również inne aspekty związane z użytkowaniem auta. W przypadku Skody Roomster osoby niepełnosprawne mogą nieco narzekać na wysoko umieszczone fotele, przez co dostęp do środka kabiny może być nieco utrudniony. Jeśli jednak uda tam się już wdrapać, każdy powinien docenić przestronność wnętrza oraz jego prostotę i czytelność. Bagażnik, choć w podstawowej konfiguracji ma tylko 477 litrów pojemności, to  jednak jest ustawny. W razie potrzeby można złożyć, a nawet wyjąć trzy niezależne fotele drugiego rzędu. Fotelik inwalidzki bez problemu zmieści się.

Dostosowanie Skody Roomster dla osoby niepełnosprawnej to dodatkowy wydatek w wysokości 2,2 tys. zł za system Push&Pull. To jeden z tańszych mechanizmów, oferowanych przez Skodę - niektóre sięgają nawet 13 tys. zł. Aby jednak z systemem P&P mogła auto prowadzić osoba z dysfunkcją lub po amputacji obu nóg, niezbędna będzie wersja z automatem, droższa o 4,5 tys. od wersji z manualem. A dodatkowo wybór zawęża się wówczas tylko do najmocniejszego silnika 1.6. Podliczając wszystkie koszty, zakup takiej wersji Roomstera to wydatek minimum 63,6 tys. zł.

Osoby niepełnosprawne przy zakupie samochodu osobowego mogą jednak starać się o dofinansowanie z PFRON, które po spełnieniu określonych wymagań może sięgać nawet 30-krotności płacy minimalnej w przypadku auta nowego, bądź 24-krotności dla auta używanego.


Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport