mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Skoda Superb: Alternatywa luksusu

Skoda Superb: Alternatywa luksusu

Przychodzi klient do salonu. 'Chciałbym kupić samochód, który ma prezencję auta luksusowego, ma dużo miejsca, jest komfortowy i w miarę ekonomiczny, a dodatkowo kosztuje mniej niż Mercedes Klasy C w podstawowej wersji dla księgowych' - mówi. W takiej sytuacji wielu sprzedawców nabrałoby wody w usta szukając na próżno adekwatnego modelu w swojej ofercie. Dealerzy Skody mają ułatwione zadanie. Mogą zaproponować model Superb.

Skoda Superb: Alternatywa luksusu

Czeska limuzyna, dla której podstawą do rozwoju była przedłużona płyta podłogowa Volkswagena Passata, powróciła na drogi w 2001 roku. Powróciła, ponieważ już w latach 30-tych ubiegłego wieku ten model był sprzedawany przez Skodę. Co prawda pod innymi oznaczeniami (m.in. typ 640, typ 952), jednak samochód dedykowany był od początku zamożniejszej klienteli. Strategia sprzedażowa pozostała niezmieniona do dnia dzisiejszego i Superb nadal śmiało może obnosić się z tytułem auta klasy premium. Oczywiście nie ma co ukrywać, że w dobie obecnego segmentu samochodów luksusowych czeska konstrukcja nie może pochwalić się takim prestiżem jak modele BMW, Mercedesa, Audi czy też Alfy Romeo jednak mimo to Superb znalazł swoje miejsce na europejskim rynku i stał się ciekawą propozycją dla tych, którzy chcieliby zaznać majestatycznych doznań za rozsądne pieniądze.

Stylistyka: FL...
... jak face-lifting. W połowie 2006 roku Skoda wprowadziła do Superba kilka poprawek stylistycznych. Taki też model, z nowo zaprojektowanymi przednimi i tylnymi światłami, zmodyfikowanym grillem i zderzakami, zawitał do naszej redakcji. Zmiany, krótko mówiąc pomogły. Skoda stała się jeszcze bardziej charyzmatyczna, może nawet dostojniejsza, co zauważyli także polscy i nie tylko polscy politycy, którzy zamiast czekając w kolejce na rządowe BMW serii 5 lub serii 7, z miłą chęcią zajmują miejsca w czeskiej limuzynie. Wracając jednak do wyglądu. Na szczególną pochwałę zasługują zaokrąglone boczne linie nadwozia, które potęgują wrażenie masywności, elegancji ale też i dynamiki. 16-calowe koła (mogłyby być większe) skrzętnie wykorzystują miejsce pod uwydatnionymi nadkolami, natomiast przyciemnione szyby z tyłu dodają powiew niezależności i prywatności wewnątrz. Reasumując. Mimo że stylistyka Skody jest w pewnym sensie kopią Volkswagena Passata, zachowała swoją oryginalność i wypracowała swój styl, dlatego z czystym sumieniem oceniamy ją na czwórkę z mocnym plusem.

Wnętrze: Luksus? Za, a nawet przeciw
Luksusowy klimat zanika nieco w środku, a to w szczególności ze względu na zbyt dużą ilość plastiku, którego stan w niektórych miejscach przy dłuższym użytkowaniu samochodu może popsuć wcześniej wyrobione zdanie o aucie z klasy premium. Jesteśmy dalecy od czepiania się, ale źle domykający się schowek po stronie pasażera czy wykonany z delikatnego tworzywa drążek zmiany biegów nie powinny znajdywać miejsca we współczesnym samochodzie, tym bardziej w aucie luksusowym. Pozostała część elementów zaprojektowana została solidnie i funkcjonalnie, jednak największym plusem samochodu jest jego przestrzeń i wynikający z tego faktu, duży wysoki komfort podróżowania. Kolorystykę wnętrza uzupełniają posrebrzane obramowania nawiewów, przełączników i skrzyni biegów.

Kierowca dysponuje w zupełności wystarczającą ilością miejsca, a dopasowanie pozycji za kierownicą zajmuje przysłowiową „minutkę”. Bardzo wygodnie została zaprojektowana przestrzeń dla pasażerów siedzących z tyłu. Jak wspomnieliśmy od świata oddzieleni są przyciemnianymi szybami (koszt 900 zł), a dodatkowo mają zagwarantowaną sporą ilość miejsca na nogi. Dzięki niemałej szerokości samochodu nie muszą bić się również na łokcie, aby zająć większą część terytorium na kanapie. Tak więc wydłużona płyta podłogowa Skody sprawiła, że samochód może poszczycić się sporymi gabarytami. Dzięki długości: 4803 mm, szerokości: 1765 mm, wysokości: 1469 mm oraz rozstawowi kół: 2803 mm w Skodzie Superb można wypocząć - i to na dodatek na różne sposoby - ale jeśli chcemy cieszyć się pełnym luksusem w koszyku zamówień u dealera czeskiej marki należy postawić krzyżyk przy bogatszym i bardziej przytulnym wyposażeniu.

Duże wymiary samochodu zdecydowały o przyjaznych wymiarach przestrzeni ładunkowej. 462 l. w bagażniku pozwolą VIP-om Superba także na podróż w długie delegacje z trzema walizkami.

Jazda: W marynarce i sportowych rękawiczkach
Superb niby należy do aut luksusowych, jednak podczas jazd testowych 150-konnym egzemplarzem o pojemności 1.8 l. dał nam do zrozumienia, że również posiada pewne aspiracje kierujące go w kierunku sportowych samochodów. Przede wszystkim chodzi tutaj o zawieszenie, którego konstrukcja zawiera kilka aluminiowych elementów i które pozwala na poszarżowanie blisko 1,5-tonową limuzyną nie tylko na prostym odcinku drogi ale też w zakrętach. Zawieszenie zostało jak na luksusowy samochód zestrojone dość sztywno, a komfort jazdy ucierpiał na tym tylko w minimalnym stopniu. Amortyzatory precyzyjnie wybierają nierówności, a dochodzące z zewnątrz odgłosy ich pracy są praktycznie niewyczuwalne. Troszkę inaczej jest z kolei na autostradach, gdzie szum podczas większych prędkości może nieco zakłócać podróżowanie.

Poza tym stabilność i precyzja prowadzenia bez zarzutu. Duże rozmiary auta nie przeszkadzają w sprawnym poruszaniu się po mieście, gorzej może być jednak na parkingach czemu nie służy duży promień skrętu.

Długi i ciężki front auta, ale też przede wszystkim napęd na przednią oś sprawiają, że zagalopowanie się podczas dynamiczniejszej jazdy może spowodować podsterowność Skody. Jeżeli dodatkowo przyjdzie nam się „ratować” na rozgrzanych hamulcach może się okazać, że proces hamowania znacznie się wydłuży – Skoda ze 100 km/h na rozgrzanych hamulcach zatrzymuje się po 43 metrach. Wynik nie jest najgorszy, jednak mimo wszystko przydałyby się wydajniejsze, a przede wszystkim większe tarcze hamulcowe.

Do wspomnianego benzynowego silnika 1.8T, Skoda zdecydowała się dołożyć 5-biegową, manualną  skrzynię biegów. Rozwiązanie już rzadko spotykane w autach tej klasy, jednak w przypadku modelu Superb w zupełności wystarczające. Motor cechuje się dość szerokim zakresem obrotów potrzebnym do żwawego rozpędzania się samochodu – maksymalny moment obrotowy 210 Nm dostępny w przedziale od 1750 do 4600 obr./min. Przyspieszenie od zera do „setki” trwa około 10 sekund, co również jest wynikiem przyzwoitym. Duża elastyczność silnika pozwala zatem wyruszać w podróż z myślą, iż w razie niebezpiecznych sytuacji zawsze kilka koni mechanicznych może być dodatkowo gotowych do wykorzystania.

Poczucie bezpieczeństwa wzbudzone dzięki masywności Skody Superb negatywnie przekłada się na spalanie. W tym aspekcie czeski model potwierdza swoją przynależność do segmentu premium. Dane producenta wskazują na 11,5 l. w cyklu miejskim, 8,3 l. w cyklu mieszanym i 6,5 l. w cyklu pozamiejskim. Wyniki te nie są wyśrubowane, ponieważ w przypadku jazdy po przebudowywanym na niemal każdej krzyżówce Wrocławiu udało nam się pokonać dystans 100 kilometrów na 10,6 l. baku. Odbywało się to jednak bez włączonej klimatyzacji i przy delikatnym operowaniu pedałem gazu. Można więc mniej, ale można też zdecydowanie więcej. Cykl mieszany przy dynamicznej jeździe zakończył się według naszych obliczeń z wynikiem 9,4 l.

Podsumowanie: Alternatywa luksusu
Mało jest na europejskim rynku samochodów, które w cenie poniżej 100 tys. zł (testowana przez nas wersja kosztowała ok. 96 tys. zł) są w stanie zaoferować tyle komfortu i przestrzeni przy naprawdę niezłych osiągach jak Skoda Superb. Dodatkowo auto sprawia wrażenie naprawdę solidnej i bezpiecznej konstrukcji. I o ile dla posiadacza pojazdu tej klasy prestiż i chęć wyróżnienia się nie odgrywają pierwszoplanowej roli, o tyle są większe szanse, że zdecyduje się on na zakup Skody, która stanowi ciekawą alternatywę dla znacznie droższych konkurentów.

+ przestronne wnętrze
+ ESP w standardzie 
+ rozsądna cena
- niska jakość niektórych elementów wnętrza
- przeciętne hamulce
- częsta podsterowność

Zobacz galerię zdjęć testowanego modelu Skoda Superb

Zobacz pełny cennik modelu Skoda Superb

Dowiedz się więcej o modelu Skoda Superb

Zobacz TEST mojeauto.pl samochodów marki Skoda

Czytaj także:

Jeździliśmy nową Skodą Superb 2006-09-08

100 tys. Superbów 2006-08-21

Odświeżony Superb 2006-07-31

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Superb
Skoda Superb
Cena podstawowa już od: 88 410 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Superb Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Superb

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~ZAZ 2009-08-05

Za tą cenę tej skody superb miałbym pięknego passata, jeszcze ze znaczkiem volkswagena a nie beznadziejnej skody....

Lagmaryla 2009-07-23

Mam sobie samochodzik "Skoda Fabia z nadwoziem Sedan" Ile ja się naszukam na stronach "mojeauto" żeby dowiedzieć się cokolwiek o tym modelu!!!. Nigdzie nie widzę. Czyżbym miała samochód widmo? Moze ktoś mi podrzuci coś na ten temat?

~Rockerss 2009-07-04

Porównanie astry, golfa do superb :) to coś takiego jak porównywać iloraz inteligencji orangutana i człowieka... :))) Poczytaj o marce zanim się zaczniesz wypowiadać. Zazdrość bije od Państwa że czesi mają porządną marke na nasze FSO obrasta trawą i mchem. Superb jest solidnie wykonaneym autem za rozsądne pieniądze poczytaj o silnikach poczytaj o serwisie itp. Dla mnie deklasuje passata. Nie jestem z tych co na wsi jak słyszą VW to im staje ani z tych co na osiedlu mają dziurawą beje... Neleżę do tych dla których liczy się max niezawodności i jakości w dużym gabarycie za rozsądną cenę. Np silnik 1.8T 150KM idealny do gazowania cena instalacji 2500 do 3800. Poczciwy klekot 1.9 TDI 131KM stare doskonałe rozwiązanie nawet opał zalejesz i nic. Ci co nażekają na technologię niech uświadomią sobie że w latach 30-tych ubiegłego wieku byłu już autka co przekraczału 200KM/h. Neganci superba pewnie oczy wybałuszą. Superb jest solidnym autem za rozsądne pieniądze i stosunkowo bezawaryjnym. Ahhh jeszcze jedno do tych co mówią że to marna imitacja passata. Hehe postawcie go na szmulkach w warszawie zobaczymy który dłużej postoi ;)

~Kierowca prezesa 2009-03-10

Auto naprawdę super się prowadzi pisanie typu że to auto bez prestiżu może tak ale tak ma być nie wszyscy chcą rozgłosu a są i tacy którzy go unikają. Zrobiłem tym autem sporo kilometrów jako kierowca. Ale gdybyście wiedzieli kogo woziłem na tylnych siedzeniach to by wam oczy z gałek wyszły. Na początku jak zobaczyłem skodę to nie wierzyłem że mój prezes będzie chciał tym jezdzić no ale tym autem jeździ się super no bo to SUPERB no i nie postrzeżenie. Wjazd do Rosji, Ukrainy, Litwy jest bez problemowy jedyne auto którego złodzieje nie ruszają i mafia no bo jedziesz SKODĄ. Jeszcze coś UŚMIECH towarzyszy osobom na tylnych fotelach cały czas, gdy zajeżdżamy na stacje też :D, no i kiedy zaglądamy do serwisu też :D. Nie jest to jeżdżący ideał są lepsze ale za tą cenę jest ok. Ludzie którzy piszą o skodach takie opinie chyba są całkowicie zapatrzeni w GOLFA II albo stare BMW sprowadzone z demobilu a ja wam powiem NIEMIEC ZESRAŁ SIE 100 RAZY NA WASZ FOTEL a wy sie podniecacie ze jeszcze pachnie nowością :D

~kosmas 2007-10-31

oj olek olek, żal mi Ciebie, ciekawe czym Ty pokazujesz się laskom?? 20- letnim golfem albo beemką? a może maluchem?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport