mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Suzuki Grand Vitara: Miejska terenówka

Suzuki Grand Vitara: Miejska terenówka

Suzuki słynie z małych, miejskich aut, a także znacznie większych samochodów terenowych. Umiejętnie też łączy cechy obu grup, czego przykładem są chociażby modele Ignis, Jimny oraz trzydrzwiowa Grand Vitara.

Suzuki Grand Vitara: Miejska terenówka

Auto terenowe, nawet jeśli jest to tylko i wyłącznie SUV, charakteryzuje się dużymi rozmiarami, które powodują, że jazda po zatłoczonych miejskich uliczkach może często nastręczyć nie lada kłopotów. Idealnym rozwiązaniem, dla tych co z różnych względów muszą koniecznie mieć tego typu auto, byłoby posiadanie odrębnego auta do jazdy miejskiej. No, ale ilu z nas może dziś pozwolić sobie na taki luksus?

W takim razie pozwolimy sobie zasugerować jeszcze inne rozwiązanie - trzydrzwiowa Suzuki Grand Vitara.

Stylistyka - maluch wśród terenówek
Zbudowana na tej samej płycie co wersja 5-drzwiowa, mniejsza Grand Vitara jest od niej prawie o pół metra (465 mm) krótsza, co czyni ją stosunkowo krótkim autem (długość 4.005 mm). Szczególnie, iż pozostałe wymiary pozostają takie same (szerokość 1.810 mm, wysokość 1.695 mm), jak w większym bracie. Jednak nie sposób mówić tu o niezachowaniu proporcji - auto jest bardzo zgrabne, ładniejsze od 5-drzwiowej wersji, podobne trochę jak nieco mniejszy model Jimny.

Zobacz galerię zdjęć Suzuki Grand Vitary

Małe nie znaczy jednak delikatne. Prawie identyczny przód, co w wersji pięciodrzwiowej (nieco inne reflektory), nadaje autu masywnego wyglądu. Wrażenie to potęgują w szczególności nadkola, duże reflektory, wysoko poprowadzona linia maski z umieszczonymi z boku wlotami powietrza, 18-calowe koła. Terenowy charakter jest podkreślony ponadto przez sporych rozmiarów prześwit.

Im dalej w tył, tym mała Grand Vitara bardziej łagodnieje. Przede wszystkim krótka kabina, na tle której jedna para drzwi wydaje się być szczególnie szeroka, w miarę szeroki słupek B oraz niewielkie tylne okno boczne. Z tyłu nie brakuje jednego z głównych atrybutów aut terenowych - zapasowego koła na drzwiach, które otwierają się jak normalne drzwi, a nie do góry, jak klapa bagażnika.

Czytaj test pięciodrzwiowej Grand Vitary

Wnętrze - maksymalnie dla dwójki
Suzuki Grand Vitara jest autem czteroosobowym, przynajmniej w teorii. W praktyce kłopoty pojawią się już z dostępem do tylnych miejsc. I choć tylna kanapa jest nawet wygodna, z regulowanym oparciem, to jednak miejsca na nogi prawie nie ma. No chyba, że za kierownicą siądzie malutka osoba, to z trudem, bo z trudem, uda nam się umiejscowić z tyłu. Z przodu zupełnie inaczej. Sporo miejsca, fotele, choć twardawe, to wygodne i nie męczą przy dłuższej jeździe.

Jak przystało na Japończyka, Suzuki zapewnia ergonomiczne wnętrze. Wszystko na swoim miejsce, wiadomo do czego służą poszczególne przyciski. Użyte materiały i wykończenie poprawne, a aluminiowe wstawki ładnie komponują się z czernią i szarością plastików i tapicerki. Szczególnie efektownie wyglądają trzy zegary otoczone aluminowymi obwódkami.

Bagażnik - jak i całe wnętrze
Niewielka długość auta musiała przynieść taki efekt. Tylko 184 litry pojemności bagażnika to nawet nie jest mało. To bardzo mało. Także i z tego względu trudno zaklasyfikować Grand Vitarę do aut czteroosobowych. Aż strach pomyśleć, co by było, gdyby zapasowe koło nie było umieszczone na tylnych drzwiach.

Szkoda także, iż nie zastosowano tu, co jest spotykane u innych producentów, otwieranego okna w tylnych drzwiach. Znacznie ułatwiłoby to dostęp do bagażnika.

Oczywiście, w razie potrzeby zawsze istnieje możliwość powiększenia bagażnika. Dzielone w stosunku 50:50 i składane oddzielnie tylne oparcia zwiększą przestrzeń bagażową do 516 litrów, a po złożeniu siedzeń nawet 964 l i płaską podłogę.

Jazda - mocy przybywaj
106-konny silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra (jedyny w ofercie z 3-drzwiową Grand Vitarą) nie zapewni ani odrobiny sportowych emocji. To z pewnością wina sporej wysokości oraz wagi auta. Jeszcze jadąc w pojedynkę, bez żadnego dodatkowego obciążenia, można wycisnąć z auta małe "conieco" i sprawnie poruszać się po drodze. Zdecydowanie brakuje tu kilka/kilkanaście dodatkowych koni mechanicznych, które uczyniłyby z Grand Vitary nieco bardziej żwawe auto.

Na całkowicie odmienną ocenę zasługuje zawieszenie, dzięki któremu Suzuki sprawnie pokonuje wszelkiego rodzaju dziury i nierówności. Jeśli dodamy do tego duży prześwit, to okazuje się, iż niestraszne są nawet największe krawężniki. Wprawdzie Grand Vitara jest stosunko wysoka na tle długości, to jednak nie zaobserwowaliśmy jakichś nieprzyjemnych przechyłów nadwozia podczas pokonywania zakrętów. W ogóle auto prowadzi się bardzo pewnie i nie było żadnych problemów z trzymaniem się drogi. To zasługa stałego napędu na cztery koła.

Nie sposób nie wspomnieć o kolejnej zalecie, jaką są krótkie zwisy przednie i tylne. Dzięki temu trzydrzwiowe Suzuki stało się niesłychanie zwrotnym autem, nawet bardziej niż wiele testowanych przez nas aut kompaktowych czy też małych.

Każdy, kto chciałby używać Grand Vitarę w trudnym terenie, musi jednak zdecydować się na większą wersję. Trzydrzwiowa, poza zwiększonym prześwitem oraz stałym napędem na 4 koła, nie oferuje nic ponadto wielbicielom offroadu. Trochę jednak szkoda, bo międzyosiowy mechanizm różnicowy oraz reduktor terenowy mogłyby bardzo odmienić testowaną Grand Vitarę.

Podsumowanie - jestem z miasta
I właśnie brak takich mechanizmów każe pozycjonować trzydrzwiową Grand Vitarę wśród miejskich SUV-ów, którymi co najwyżej możemy zapuścić się w polną lub leśną dróżkę. Odporność na dziury i wysokie krawężniki, kompaktowe rozmiary, zwrotność są wówczas prawdziwymi zaletami tego auta, które nieoczekiwanie staje się bardziej miejskie od wielu potencjalnych miejskich modeli.

Dane techniczne i wyposażenie testowanej Suzuki Grand Vitary

 


Samochód do testu został użyczony przez autoryzowanego dealera marki Suzuki - firmę TEAM z Wrocławia, ul. Przyjaźni 2/4.

Podobne wiadomości:

Suzuki i Toyota pracują razem

Suzuki i Toyota pracują razem

Aktualności 2016-10-13

Suzuki pojedzie na Księżyc

Suzuki pojedzie na Księżyc

Aktualności 2016-08-10

Komentuj:

~mundek 2013-06-12

witam wszystkich mam pytanie dla bardziej wtajemniczonych chce kupić grand vitare 5-cio drzwiową jaki silnik wybrac który jest mniej awaryjny diesel czy benzyna autko chce uzywać do jazdy codziennej czyli nie chciałbym aby duzo palił. Czekam na podpowiedzi z góry dzieki

~aga 2009-02-05

napiszcie coś o suzuki vitara cabrio 2001 silnik 2.0 ponieważ nic nie mogę znaleść a nie dawno go kupiłam . Na co zwracać uwagę

~Happy 2007-07-05

Auto sprawdza się bardzo dobrze po terenach lub na działki

~ed 2007-01-27

super autko

~ann 2007-01-20

A ja mam Vitare 5-drzwiową 2.0 sprowadzaną ze stanów i rav4 przy niej sie chowa! Mam zdanie takie, że toyotka ładna jest z zewnątrz ale wewntarz jest słaba. No ale kazdy swoje zdanie ma. Auto na prawde wypasione. Polecam niezdecydowanym. Pozdrawiam :))

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport