mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Suzuki SX4 sedan: Z dużym kufrem

Suzuki SX4 sedan: Z dużym kufrem

O ile w przypadku pięciodrzwiowego Suzuki SX4 można było mieć wątpliwości, czy mamy do czynienia z kompaktowym SUV-em, czy może też autem rodzinnym, to w wersji sedan wątpliwości nie mamy żadnych. Doczepiony olbrzymi kufer doskonale predysponuje to auto do przewozu cztero-, a nawet pięcioosobowej rodziny.

Suzuki SX4 sedan: Z dużym kufrem
Choć nazwa mogłaby wskazywać na bardzo bliskie pokrewieństwo z SX4 hatchbackiem (czytaj test tej wersji Suzuki SX4), to jednak w rzeczywistości różnic jest sporo więcej niż początkowo mogłoby się wydawać. Przede wszystkim nadwozie zostało skonstruowane przez Suzuki (podczas gdy hatchback jest wspólnym dziełem Suzuki i Fiata), produkcja odbywa się w Japonii, auto nie posiada, i to jest chyba najbardziej znacząca różnica, wersji z napędem na cztery koła.

Stylistyka - urok sedana
Małe sedany nigdy do urokliwych nie należały. Jednak w przypadku SX4 sedan można mieć wątpliwości, z jakim segmentem rynkowym mamy do czynienia. W porównaniu z czterodrzwiowymi Focusem, Jettą czy np. Lineą Suzuki przegrywa nieznacznie pod względem wielkości rozstawu osi (2.500 mm), czy też długości (4.490 mm) i szerokości (1.730 mm) nadwozia. Porównując jednak z typowymi sedanami z segmentu małych aut (np. Fabia I, Aveo, Logan) Suzuki SX4 wypada już znacznie korzystniej. Być może dlatego proporcje wydają się zachowane, dzięki czemu auto prezentuje się całkiem nieźle. Z pewnością dużo lepiej niż model Linea, choć raczej mniej ciekawie niż wersja pięciodrzwiowa.

W porównaniu do swojego starszego brata, SX4 sedan ma niemal identyczny przód aż do środkowego słupka. Patrząc z boku uwagę zwraca wysokie nadwozie. Nic dziwnego, w końcu 1.545 mm to wynik lepszy od wszystkim tradycyjnych sedanów z segmentu kompaktów. Całość jest też dużo bardziej stonowana, przez co auto to, jeśli komuś ma się spodobać, to raczej będą to osoby starsze o bardziej klasycznych upodobaniach.
 
Wnętrze - "Interior of the Year"
Wnętrze Suzuki SX4 sedan zostało ostatnio wyróżnione tytułem "Interior of the Year" przez wydawnictwo Ward's. Co prawda nagroda ta dotyczy to rynku amerykańskiego, ale z pewnością różnice w wykończeniu wnętrz wersji amerykańskiej i europejskiej nie są jakieś diametralne.

Wewnątrz kabiny, która jest prawie taka sama jak w hatchbacku, jest niezwykle przestronnie, miejsca jest pod dostatkiem i wokół głowy, jak i na nogi. Przednie fotele zapewniają dość komfortowe warunki podróżowania, są wystarczająco obszerne i nieźle wyprofilowane. Większych zastrzeżeń nie powinniśmy mieć także do samego wykończenia czy użytych materiałów. Również poprawnie jest, jeśli chodzi o ergonomię - wszystko czytelne i na swoim miejscu.

Sporą zaletą jest z pewnością bagażnik SX4 sedana. 515 litrów to wynik lepszy niż zdecydowana większość sedanów z segmentu małych aut czy kompaktów. Jednak nie brak tu także pewnych wad. Przede wszystkim wnikające do wnętrza zawiasy ograniczają w pewnym zakresie możliwości tak dużego bagażnika, brak jest także jakiegoś poręcznego uchwytu do zamykania klapy. I wreszcie, po złożeniu oparć tylnej kanapy nie sposób zdemontować pas bezpieczeństwa środkowego pasażera, który ogranicza pełną funkcjonalność SX4.

Jazda - bez wyboru
Suzuki nie daje żadnego wyboru, jeśli chodzi o jednostki napędowe. Dostępny jest tylko 1,6-litrowy silnik benzynowy rozwijający moc 107 koni mechanicznych i do tego tylko z napędem na przednią oś. Jedyna możliwość wyboru, to albo czterostopniowa przekładnia automatyczna, albo pięciobiegowa skrzynia manualna, która trafiła do nas na test.

1,6-litrowy silnik benzynowy nie zapewni z pewnością dynamicznego charakteru naszemu bohaterowi. W całym zakresie obrotów jest poprawnie, jeśli chodzi o dostarczaną moc i moment obrotowy, jednak by osiągnąć nieco więcej niezbędne jest mocne wciskanie pedału gazu. Za to przywoite są wyniki spalania. Podczas całego testu, w cyklu mieszanym, średnie zużycie paliwa wyniosło 7,2 l/100 km. Nie jest źle.

Nie jest też z pewnością źle, jeśli chodzi o prowadzenie auta. Przy prędkościach do 120-130 km/h SX4 sedan zachowuje się w pełni stabilnie i cały czas jest pod kontrolą kierowcy. Niestety nieco większa prędkość, a mieliśmy okazję jechać szybciej na autostradach za naszą zachodnią granicą, powoduje, że układ kierowniczy staje się mniej precyzyjny i reaguje z pewnym opóźnieniem. Stosunkowo wysokie nadwozie skutkuje też, że auto staje się podatne na mocniejsze podmuchy oraz gwałtowniejsze ruchy kierownicą.

Kolumny McPhersona z przodu i tylna belka skrętna dają w sumie niezły kompromis. Zawieszenie należy wprawdzie do tych bardziej twardych, jednak pokonywane nierówności są dość skutecznie tłumione.
 
Podsumowanie - w stronę rodzin
W gamie Suzuki brakowało takiego modelu, który spełniałby wszystkie czy też większość cech charakterystycznych dla aut rodzinnych. Aż wreszcie pojawił się SX4 sedan, który może pochwalić się przestronną kabiną, pojemnym bagażnikiem, a przy tym ma całkiem znośne właściwości jezdne. A że nie ma napędu 4x4, z którego słyną modele tej japońskiej marki. No cóż, chcąc zdobywać nowych klientów, nie można ciągle stawiać tylko i wyłącznie na jedno.
 
Plusy:
+ duży i pojemny bagażnik
+ przestronne i wygodne wnętrze
+ poprawne właściwości jezdne przy średnich prędkościach
 
Minusy:
- układ kierowniczy mało precyzyjny przy większych prędkościach
- pogorszona stabilność przy gwałtownych ruchach kierownicą
- funkcjonalność bagażnika 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Suzuki SX4
Suzuki SX4
Cena podstawowa już od: 66 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Suzuki SX4 Wszystko o Suzuki
Tematy w artykule: Suzuki Suzuki SX4

Podobne wiadomości:

Nowe Suzuki Swift - pierwsze, oficjalne zdjęcia

Nowe Suzuki Swift - pierwsze, oficjalne...

Aktualności 2016-12-27

Nowe Suzuki Swift - wyciekły zdjęcia

Nowe Suzuki Swift - wyciekły zdjęcia

Aktualności 2016-12-21

Komentuj:

~Aga 2011-05-18

Śliczny i elegancki samochód!

~F. 2010-11-21

do @sti: "Nie zgadzam się z opinią, że Linea jest ładniejsza. Wręcz przeciwnie (...). Linea jest dużo ładniejsza." - Jak już będziesz wiedzieć sam/-a, czy się w końcu zgadzasz, czy nie, to dopiero może zaprezentuj swoja opinię światu;) Co do SX4 sedan: sylwetka stonowana, przód ładniejszy niż w hatchbacku, doskonale się prowadzi i świetnie trzyma drogi, pomimo swojej wysokości.

~sti 2009-11-28

Nie zgadzam się z opinią, że Linea jest ładniejsza. Wręcz przeciwnie, SX4 sedan wygląda strasznie ciężko, bo jest wysoki i stąd patrzymy z boku na ścianę z blachy. Linea jest dużo ładniejsza. Ten samochód ma zresztą taką opinię w innych testach.

~Serek 2009-04-15

Widocznei ludzi w SX4 można także przewozić w bagażniku:P i to w dodatku trzy:P masakra to Suzuki

~gość 2008-06-14

Doczepiony olbrzymi kufer doskonale predysponuje to auto do przewozu cztero-, a nawet pięcioosobowej rodziny. Co to, na Boga, znaczy? Słownik języka polskiego mógłby się na półce znaleźć...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Kodiaq – 5 gwiazdek w teście Euro NCAP
Skoda Kodiaq – 5 gwiazdek w teście Euro NCAP
Największy SUV czeskiego producenta został niedawno rozbity przez organizację Euro NCAP. Model Kodiaq został nagrodzony maksymalną notą pięciu gwiazdek. To już siódmy model Skody, który otrzymał taką ocenę.