mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Suzuki SX4 sedan: Z dużym kufrem

Suzuki SX4 sedan: Z dużym kufrem

O ile w przypadku pięciodrzwiowego Suzuki SX4 można było mieć wątpliwości, czy mamy do czynienia z kompaktowym SUV-em, czy może też autem rodzinnym, to w wersji sedan wątpliwości nie mamy żadnych. Doczepiony olbrzymi kufer doskonale predysponuje to auto do przewozu cztero-, a nawet pięcioosobowej rodziny.

Suzuki SX4 sedan: Z dużym kufrem
Choć nazwa mogłaby wskazywać na bardzo bliskie pokrewieństwo z SX4 hatchbackiem (czytaj test tej wersji Suzuki SX4), to jednak w rzeczywistości różnic jest sporo więcej niż początkowo mogłoby się wydawać. Przede wszystkim nadwozie zostało skonstruowane przez Suzuki (podczas gdy hatchback jest wspólnym dziełem Suzuki i Fiata), produkcja odbywa się w Japonii, auto nie posiada, i to jest chyba najbardziej znacząca różnica, wersji z napędem na cztery koła.

Stylistyka - urok sedana
Małe sedany nigdy do urokliwych nie należały. Jednak w przypadku SX4 sedan można mieć wątpliwości, z jakim segmentem rynkowym mamy do czynienia. W porównaniu z czterodrzwiowymi Focusem, Jettą czy np. Lineą Suzuki przegrywa nieznacznie pod względem wielkości rozstawu osi (2.500 mm), czy też długości (4.490 mm) i szerokości (1.730 mm) nadwozia. Porównując jednak z typowymi sedanami z segmentu małych aut (np. Fabia I, Aveo, Logan) Suzuki SX4 wypada już znacznie korzystniej. Być może dlatego proporcje wydają się zachowane, dzięki czemu auto prezentuje się całkiem nieźle. Z pewnością dużo lepiej niż model Linea, choć raczej mniej ciekawie niż wersja pięciodrzwiowa.

W porównaniu do swojego starszego brata, SX4 sedan ma niemal identyczny przód aż do środkowego słupka. Patrząc z boku uwagę zwraca wysokie nadwozie. Nic dziwnego, w końcu 1.545 mm to wynik lepszy od wszystkim tradycyjnych sedanów z segmentu kompaktów. Całość jest też dużo bardziej stonowana, przez co auto to, jeśli komuś ma się spodobać, to raczej będą to osoby starsze o bardziej klasycznych upodobaniach.
 
Wnętrze - "Interior of the Year"
Wnętrze Suzuki SX4 sedan zostało ostatnio wyróżnione tytułem "Interior of the Year" przez wydawnictwo Ward's. Co prawda nagroda ta dotyczy to rynku amerykańskiego, ale z pewnością różnice w wykończeniu wnętrz wersji amerykańskiej i europejskiej nie są jakieś diametralne.

Wewnątrz kabiny, która jest prawie taka sama jak w hatchbacku, jest niezwykle przestronnie, miejsca jest pod dostatkiem i wokół głowy, jak i na nogi. Przednie fotele zapewniają dość komfortowe warunki podróżowania, są wystarczająco obszerne i nieźle wyprofilowane. Większych zastrzeżeń nie powinniśmy mieć także do samego wykończenia czy użytych materiałów. Również poprawnie jest, jeśli chodzi o ergonomię - wszystko czytelne i na swoim miejscu.

Sporą zaletą jest z pewnością bagażnik SX4 sedana. 515 litrów to wynik lepszy niż zdecydowana większość sedanów z segmentu małych aut czy kompaktów. Jednak nie brak tu także pewnych wad. Przede wszystkim wnikające do wnętrza zawiasy ograniczają w pewnym zakresie możliwości tak dużego bagażnika, brak jest także jakiegoś poręcznego uchwytu do zamykania klapy. I wreszcie, po złożeniu oparć tylnej kanapy nie sposób zdemontować pas bezpieczeństwa środkowego pasażera, który ogranicza pełną funkcjonalność SX4.

Jazda - bez wyboru
Suzuki nie daje żadnego wyboru, jeśli chodzi o jednostki napędowe. Dostępny jest tylko 1,6-litrowy silnik benzynowy rozwijający moc 107 koni mechanicznych i do tego tylko z napędem na przednią oś. Jedyna możliwość wyboru, to albo czterostopniowa przekładnia automatyczna, albo pięciobiegowa skrzynia manualna, która trafiła do nas na test.

1,6-litrowy silnik benzynowy nie zapewni z pewnością dynamicznego charakteru naszemu bohaterowi. W całym zakresie obrotów jest poprawnie, jeśli chodzi o dostarczaną moc i moment obrotowy, jednak by osiągnąć nieco więcej niezbędne jest mocne wciskanie pedału gazu. Za to przywoite są wyniki spalania. Podczas całego testu, w cyklu mieszanym, średnie zużycie paliwa wyniosło 7,2 l/100 km. Nie jest źle.

Nie jest też z pewnością źle, jeśli chodzi o prowadzenie auta. Przy prędkościach do 120-130 km/h SX4 sedan zachowuje się w pełni stabilnie i cały czas jest pod kontrolą kierowcy. Niestety nieco większa prędkość, a mieliśmy okazję jechać szybciej na autostradach za naszą zachodnią granicą, powoduje, że układ kierowniczy staje się mniej precyzyjny i reaguje z pewnym opóźnieniem. Stosunkowo wysokie nadwozie skutkuje też, że auto staje się podatne na mocniejsze podmuchy oraz gwałtowniejsze ruchy kierownicą.

Kolumny McPhersona z przodu i tylna belka skrętna dają w sumie niezły kompromis. Zawieszenie należy wprawdzie do tych bardziej twardych, jednak pokonywane nierówności są dość skutecznie tłumione.
 
Podsumowanie - w stronę rodzin
W gamie Suzuki brakowało takiego modelu, który spełniałby wszystkie czy też większość cech charakterystycznych dla aut rodzinnych. Aż wreszcie pojawił się SX4 sedan, który może pochwalić się przestronną kabiną, pojemnym bagażnikiem, a przy tym ma całkiem znośne właściwości jezdne. A że nie ma napędu 4x4, z którego słyną modele tej japońskiej marki. No cóż, chcąc zdobywać nowych klientów, nie można ciągle stawiać tylko i wyłącznie na jedno.
 
Plusy:
+ duży i pojemny bagażnik
+ przestronne i wygodne wnętrze
+ poprawne właściwości jezdne przy średnich prędkościach
 
Minusy:
- układ kierowniczy mało precyzyjny przy większych prędkościach
- pogorszona stabilność przy gwałtownych ruchach kierownicą
- funkcjonalność bagażnika 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Suzuki SX4
Suzuki SX4
Cena podstawowa już od: 66 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Suzuki SX4 Wszystko o Suzuki
Tematy w artykule: Suzuki Suzuki SX4

Podobne wiadomości:

Suzuki i Toyota pracują razem

Suzuki i Toyota pracują razem

Aktualności 2016-10-13

Suzuki pojedzie na Księżyc

Suzuki pojedzie na Księżyc

Aktualności 2016-08-10

Komentuj:

~Aga 2011-05-18

Śliczny i elegancki samochód!

~F. 2010-11-21

do @sti: "Nie zgadzam się z opinią, że Linea jest ładniejsza. Wręcz przeciwnie (...). Linea jest dużo ładniejsza." - Jak już będziesz wiedzieć sam/-a, czy się w końcu zgadzasz, czy nie, to dopiero może zaprezentuj swoja opinię światu;) Co do SX4 sedan: sylwetka stonowana, przód ładniejszy niż w hatchbacku, doskonale się prowadzi i świetnie trzyma drogi, pomimo swojej wysokości.

~sti 2009-11-28

Nie zgadzam się z opinią, że Linea jest ładniejsza. Wręcz przeciwnie, SX4 sedan wygląda strasznie ciężko, bo jest wysoki i stąd patrzymy z boku na ścianę z blachy. Linea jest dużo ładniejsza. Ten samochód ma zresztą taką opinię w innych testach.

~Serek 2009-04-15

Widocznei ludzi w SX4 można także przewozić w bagażniku:P i to w dodatku trzy:P masakra to Suzuki

~gość 2008-06-14

Doczepiony olbrzymi kufer doskonale predysponuje to auto do przewozu cztero-, a nawet pięcioosobowej rodziny. Co to, na Boga, znaczy? Słownik języka polskiego mógłby się na półce znaleźć...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport