mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Test Peugeot 308 SW GT: Czekając na GTI

Test Peugeot 308 SW GT: Czekając na GTI

Nie jest to wprawdzie GTI, ale miłośnicy nieco ostrzejszych aut powinni czuć się usatysfakcjonowani. W wersji SW Peugeota 308 GT połączono odrobinę sportowych emocji z niezłą funkcjonalnością typowego kombi.

Test Peugeot 308 SW GT: Czekając na GTI
Kompaktowy Peugeot z mocnym impetem wszedł na rynek, zdobywając niejako z marszu tytuł Car of the Year 2014. Ambicje Francuzów jednak na samych tytułach się nie kończą i chcieliby również na innych polach skutecznie rywalizować z kompaktową konkurencją. Nadchodzi powoli czas, że Peugeot będzie chciał rzucić rękawicę także w segmencie hot hatchów. Przymiarką do tego kroku jest właśnie testowana przez nas wersja GT.

Usportowione wersje to oczywiście większa dawka koni mechanicznych pod maską, ostrzejsze reakcje silnika, zmodyfikowane zawieszenie, ale również zmiany stylistyczne. Mówiąc krótko, mocne auto powinno dawać znak swoim wyglądem, że powinniśmy się go bać.

Liczne stylistyczne smaczki podkreślają właśnie taki charakter 308 GT. Zmieniony grill, powiększone wloty powietrza, agresywniejsze reflektory, w których oczywiście pojawiły się diody LED, to wyróżniki "twarzy" odmiany GT. Do tego dodajmy dwie końcówki układu wydechowego, imitację dyfuzoru, nieco inaczej wyprofilowane progi czy spojler dachowy oraz nowy, niebieski kolor nadwozia (Magnetic Blue) i nowy wzór 18-calowych felg. Peugeota 308 SW GT wprawne oko od razu rozpozna na drodze. Mniej wprawne, ale za to spostrzegawcze dostrzeże oznaczenia GT w kilku miejscach na karoserii.


Sportowego ducha, no dobra - duszka, dostrzeżemy również po zajęciu miejsca w kabinie. GT to bowiem nie tylko mocniejsze jednostki, ale również osobna wersja wyposażeniowo-wykończeniowa. Skórzana tapicerka, czerwone przeszycia, aluminiowe nakładki na pedały, nieduża i świetnie leżąca w dłoniach kierownica ze spłaszczonym dołem i logo GT oraz bardziej wyprofilowane fotele... Mało? To jeszcze przycisk Sport, który obok zmiany charakterystyki układu napędowego (o czym za chwilę), zmienia podświetlenie zegarów na czerwono.

Oczywiście cała reszta wnętrza 308 SW nie różni się poza tym od standardowych wariantów kompaktowego lwa. Centrum dowodzenia jest 9,7-calowy dotykowy wyświetlacz, za pośrednictwem którego zarządzamy niemal wszystkimi funkcjami wewnętrznymi (audio, nawigacja, klimatyzacja etc.). Jak już wcześniej pisaliśmy, takie rozwiązanie wymaga odrobiny przyzwyczajenia i nie każdemu może odpowiadać taka forma regulacji np. temperatury klimatyzacji.
Pod względem miejsca, jest również identycznie. SW, czyli kombi, ma większy od hatchbacka o 11 cm rozstaw osi, dzięki czemu pasażerowie na tylnej kanapie nie będą przeżywać katuszy, gdy kierowca i siedząca obok osoba będą zmuszeni odsunąć maksymalnie swoje fotele. Bagażnik o pojemności 556 litrów tylko w skrajnych przypadkach może okazać się zbyt mały. W tych najbardziej skrajnych zawsze możemy się posiłkować złożeniem tylnych siedzeń, w efekcie czego mamy do naszej dyspozycji 1606 litrów.

Wersja GT kompaktowego Peugeota na polskim rynku oferowana jest wyłącznie z 1.6-litrową jednostką benzynową e-THP, choć na niektórych rynkach dostaniemy także dwulitrowego i słabszego o 25 KM diesla. W naszym testowym egzemplarzu za zapewnienie odpowiedniej dawki emocji dba 205-konne stado koni mechanicznych, które przy maksymalnym popędzaniu są w stanie rozpędzić francuskie kombi do pierwszej setki w 7,6 sekundy. Rodzinne auto chyba więcej nie potrzebuje, tym bardziej, że i w mieście, i w trasie przy wyższych prędkościach auto dość posłusznie i z werwą reaguje na mocniejsze ruchy prawej stopy.

Tym ruchom towarzyszy całkiem rasowe brzmienie silnika. Niech jednak nikt nie ma złudzeń, iż taka melodia jest dziełem autorskim 1,6-litrowej jednostki. Peugeot zastosował tu małe oszustwo, puszczając wzmocnione dźwięki z głośników. Żeby nie było jednak nadmiernego "obciachu", usłyszymy je wyłącznie wewnątrz kabiny.

Sporym zmianom poddany został układ zawieszenia wersji GT. Po pierwsze, obniżono je (7 mm z przodu i 10 mm z tyłu), po drugie, usztywniono. Efekt jest taki, że Peugeot prowadzi się niezwykle precyzyjnie i pewnie, nawet w wersji kombi, gdzie wydłużony rozstaw osi wpływa trochę ujemnie na zwrotność auta. Jednak prawdziwie sportowe oblicze auto pokazuje po wciśnięciu przycisku Sport na środkowej konsoli. Zawieszenie jeszcze bardziej się usztywnia, a układ kierowniczy staje się niemalże ostry jak brzytwa. Uczucie miękkości? Niepożądane przechyły boczne? Nurkowanie podczas hamowania? Nic z tych rzeczy. W tym momencie nawet bardziej ciasne zakręty nie są nam straszne, a jedynym ogranicznikiem może być zbyt słabe podparcie boczne foteli.

Dla poprawy bezpieczeństwa, pojawiły się również większe i bardziej wydajne hamulce. I tu Peugeot zasłużył na piątkę z plusem, gdyż układ hamulcowy reaguje momentalnie i z dużą siłą po wciśnięciu odpowiedniego pedału. Peugeot 308 SW w odmianie GT jest oferowany wyłącznie w wersji z sześciobiegową przekładnią manualną. Do jej działania nie mamy żadnych zastrzeżeń, a spodobała nam się świetnie leżąca w dłoni aluminiowa gałka dźwigni.

Większa niż w innych wersjach modelu 308 dawka sportowych emocji musi kosztować więcej. I to po dwakroć. Najpierw musimy się liczyć z najwyższą ceną modelu w salonie francuskiego koncernu. Odmiany GT znajdziemy bowiem na szarym końcu cenników. 308 SW GT kosztuje 104.600 zł, za hatchbacka zapłacimy zaś 4,7 tys. mniej. Kolejne większe wydatki związane będą z częstszymi wizytami na stacjach benzynowych. Poganiany Peugeot wykaże spory apetyt na paliwo i osiągnięcie jednocyfrowego wyniku spalania jest raczej mało realne. Większe wyrzeczenia związane z trzymaniem prawej stopy w ryzach pozwolą nam zejść nieco poniżej dziewiątki. Być może da się i jeszcze mniej, ale w takim przypadku pojawia się pytanie, po co nam tak naprawdę usportowiona odmiana 308.

Peugeot ze swoim kompaktowym modelem wydaje się, iż idzie słuszną drogą. W odmianie GT do wcześniejszych atutów dodaje polepszone właściwości jezdne i mocniejszą jednostkę napędową, co będzie się przekładać na większą dawkę emocji podczas szybkiej jazdy. Póki co, jeszcze nie takich, jakie część konkurentów oferuje w swych najmocniejszych odmianach, ale mamy przekonanie, graniczące z pewnością, że nie jest to ostatnie słowo Francuzów w tej rozgrywce.


Peugeot 308 SW GT 1.6 e-THP 205KM

dług./szer./wys. (mm)4585/ 1804/ 1472
rozstaw osi (mm)2730
poj. silnika (ccm)
1598
moc (KM)
205 (6000 obr./min.)
moment obrotowy (Nm)
285 (1750 obr./min.)
0-100 km/h (sek.)7,6
Vmax. (km/h)
235
trasa/miasto (l/100km)
4,8/7,6
średnie spalanie - test (l/100km)
9,3
poj. zbiornika paliwa (l)
53
poj. bagażnika (l)
556/1606
cena testowanego egz. (zł)
104.600

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 308
Peugeot 308
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~TW 2015-04-22

Dzięki za test.nPozwolę sobie jednak dodać kilka uwag, w celu uzupełnienia informacji dla innych osób.nn1) "Dwie końcówki układu wydechowego" jak napisano w teście, to nie końcówki tylko atrapy wydechu, nie mające absolutnie żadnego połączenia z układem wydechowym.nn2) Skórzana tapicerka nie jest standardem w GT, jest tylko w dość drogiej opcji i to akurat możemy zamówić również do "cywilnej" wersji 308. In plus dla GT - w standardzie dostajemy Alcantarę, za którą trzeba jednak dopłacić w przypadku cywilnych wersji, nawet do Allure. Wprawdzie dopłata jest dużo mniejsza niż za skórę, ale jednak.nn3) Przycisk Sport nie jest zarezerwowany jedynie dla GT, można go zamówić również do cywilnych wersji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport