mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Test mojeauto.pl: Skoda Rapid kontra Chevrolet Cruze

Test mojeauto.pl: Skoda Rapid kontra Chevrolet Cruze

Skoda Rapid to nowość na naszym rynku, auto które wkrada się w rynek i staje w rządku pomiędzy Fabią a Octavią. Nowa Skoda nie zamierza jednak grzecznie przyglądać się konkurencji, a rzucić jej wyzwanie. Nasza redakcja namówiła Chevroleta Cruze, by ten podniósł rękawicę.

Test mojeauto.pl: Skoda Rapid kontra Chevrolet Cruze
Podchodzimy do niego niepewni tego, czy się zgodzi... łapiemy oddech i pytamy: - Cruze, słuchaj jest taka delikatna sprawa. Chodzi o to, że Rapid chce się wedrzeć do segmentu budżetowych kompaktów. Mówi przy tym, że nikogo się nie boi. I rzuca wam wyzwanie-. "Kto to jest Rapid" rzucił Cruze, chcąc niewzruszonym odjechać w stronę zachodzącego słońca. Zatrzymaliśmy go krzycząc, że ten Rapid to nowa Skoda.

Cruze zawrócił i zamrugał do nas długimi światłami mówiąc "Nowa Skoda powiadacie? Zatem wyzwanie przyjęte, dla dwóch aut z Mlada Boleslav miejsca w segmencie nie ma!”. Kompakt od Chevroleta stracił nieco pewności siebie, gdy powiedzieliśmy, że do starcia musi dojść już teraz, gdyż Rapid jest gotowy i nie ma czasu na przygotowanie i zbrojenie się przeciwko niemu.

Ringu nie było, pełnej hali czy też stadionu również, ale emocje pojawiły się, gdyż oba auta starały się prężyć i jak najlepiej pokazać swoje atuty. My pełniliśmy role sędziów.  Nie będzie to starcie w stylu wielkich gal bokserskich, a bardziej pojedynku dwóch rywali do którego doszło na zwykłej ulicy.

Gdy samochody stanęły obok siebie rozpoczęła się runda pierwsza, w której porównamy stylistykę obu aut. Tu od razu widać pewność siebie jaką pokazuje nam Cruze. Kompaktowy model prezentuje ciekawą, dynamiczną stylistykę, która staje naprzeciwko prostocie i stonowanemu designowi Rapida. W tej rundzie zwycięża Cruze, gdyż jego przewaga to również wnętrze zaprojektowane tak, by wyróżniało auto spośród konkurencji. Rapid dostarcza prostoty, która jednak znajdzie swoich zwolenników.

Runda druga przynosi nam starcie jakości i wykonania. Tu walka nie jest jednoznaczna, gdyż oba auta wykonane zostały z dobrych materiałów, które nie będą razić przy codziennym użytkowaniu. Nie ma do czego się przyczepić zatem, nie pozostaje nic innego jak tę rudę pozostawić remisową.

Wnętrze to nie tylko stylistyka, ale również komfort i przestrzeń. Kierowca w obu autach dysponuje dużą ilością miejsca. O ile porównywalna jest ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu i może się wydawać, że i ta runda pozostanie remisowa, to Skoda posiada atut, który przesuwa szalę zwycięstwa na jej stronę. Ten as w rękawie to bagażnik. Gdy podniesiemy tylną klapę bagażnika w czeskim liftbacku, można odnieść wrażenie, że przestrzeni jest tyle, że nasza reprezentacja może tam spokojnie rozgrywać mecze sparingowe. 550 litrów Skody nie detronizuje na papierze 413 litrów Cruze'a tak bardzo jak w rzeczywistości. Ta runda dla Rapida

Walka wyrównana, a my przechodzimy do najciekawszej rundy. Tu Cruze może czuć się w pierwszej chwili pewny, gdyż napędza go jednostka benzynowa 1.6 o mocy 124 KM. Skoda zaś zdaje sobie sprawę, że w tej rundzie może ponieść porażkę za sprawą jednostki 1.2 dostarczającej tylko 105 KM. Wydawać by się mogło, że Cruze odgryzie się za rundę poprzednią, ale nic bardziej mylnego, bowiem Skoda jest na dopalaczach w postaci turbodoładowania.

Już po pierwszych kilometrach za kierownicą kompaktowego Chevroleta zaczynamy się zastanawiać, czy aby na pewno trafiła nam się taka wersja silnikowa. Jeżdżąc Cruzem, nie czuć tej mocy. Zupełnie inaczej za to wygląda sprawa w przypadku 105-konnego Rapida, który już od samego początku rwie się do tego, by prześcignąć swojego rywala. Rzut oka na dane techniczne w pełni potwierdza nasze odczucia subiektywne. Skoda pierwszą setkę zalicza po 10,3 sekundy, podczas gdy Chevrolet potrzebuje na to 1,7 sekundy więcej. Rapid jest też w stanie się rozpędzić do większej prędkości, choć akurat ta przewaga (195 km/h do 190 km/h) może być nieistotna. Podsumowując, ta runda dość wyraźnie dla Rapida. A w rezerwie czeka jeszcze 1,4-litrowa jednostka TSI o mocy 122 KM.

Skoda dość wyraźnie zwycięża także w kolejnej kategorii, czyli zużyciu paliwa. W warunkach miejskich dane katalogowe mówią o 6,9 l/100 km, podczas gdy z baku Cruze'a w tym samym czasie będzie ubywać aż o 2 litry więcej. Danych katalogowych nie powinniśmy oczywiście traktować do końca poważnie, wątpliwe jednak, by w realnym zużyciu udało się Chevroletowi odrobić taką stratę. Nieco lepiej Cruze prezentuje się w trasie, gdzie w teorii zużyje tylko 5,2 litra benzyny na każde 100 kilometrów. Przewaga Rapida wynosi tu zaledwie 0,6 l/100 km, ale cała runda ponownie na korzyść kompaktowej Skody.

Na koniec cena i wyposażenie. Cruze w tej wersji (LT) z silnikiem 1.6 dostępny jest od 54 950 zł, cena Skody Rapid w wersji Ambition rozpoczyna się od 60 150 zł, plus dopłata do silnika wynosząca 2.5 tys. złotych. Jeśli odejmiemy od tego upust 4090 zł to cena i tak jest wyższa od tej, jaką zapłacimy za Cruze'a. Owszem, kwotę amerykańskiego kompaktu podniesiemy, dodając wszelkie dodatki, ale importer daje nam możliwość skorzystania z rabatu w kwocie 5 tys. zł. Spoglądając na wyposażenie wersji podstawowych, to Cruze góruje nad Rapidem wyposażeniem standardowym, którego nie ma Rapid: radioodtwarzacz CD/MP3 ze złączem AUX, 4 głośniki, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne. Ta runda zdecydowanie na korzyść Cruze'a.


Szybkie rzucenie oka na karty sędziowskie i widać, że nasz sparing wygrywa Rapid. Nim ogłosiliśmy wyniki Cruze odjechał w bliżej nam nie znanym kierunku. Rapid mierzy wysoko i faktycznie może odebrać klientów niektórym modelom, jednak zawsze najważniejszymi sędziami będą klienci, a tych może odstraszyć cena Rapida, która działa na korzyść konkurencji takiej jak Chevrolet Cruze. To oni ocenią walkę zwłaszcza, gdy pojawi się nowa Skoda Octavia. Sytuacja może się odmienić na korzyść nowej generacji tego auta i Rapid w walce pozostanie samotny. Cruze, mimo poniesionej  porażki w starciu z Rapidem, ma swoją wierną rzeszę fanów, a oni tak łatwo nie odejdą od swojego faworyta.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Rapid
Skoda Rapid
Cena podstawowa już od: 55 550 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~Mr M 2015-01-28

Rapid to żaden kompakt klasy C to samochód zbudowany na płycie podłogowej Polo/Fabii, to segment B. Wąskie autko na małych kółkach i z małymi wysilonymi silniczkami od kosiarki, żaden konkurent dla Cruza, typowego kompakta klasy C z płytą podłogową taka samą jak w Astrze IV. Nie wierzę że komfort i prowadzenie są na remis, wątpliwe że miejsca jest tyle samo, szczególnie z tyłu. To tak jakby powiedzieć że dla komfortu nie ma znaczenia Czy Fabia czy Octavia. Rapid to marketingowe oszustwo, to Fabia w wersji liftback, którą próbują wcisnąć ludziom za 60 tysięcy.

~dziadunio 2013-04-24

Motorek 1,2 to ja mam w kosiarce. Paranoja jakaś ta Szkoda i jeszcze palanty piszą, że jest lepsza od Chevrolety !?!?!?!?.

~Cruze HB 163KM, 360Nm przy 1750obr za 55tyś 2013-03-12

Dużo wam Skoda zapłaciła za ukrytą reklamę? Czy to tylko pisanie na sztukę w ramach etatu? Weźcie najlepsze i porównywalne autka i zróbcie rzetelny test. Od dwóch miesięcy zastanawiałem się czy Cruze czy Rapid/Octavia i jeżdżę Cruzem - radość z jazdy.

~Rafał 2013-01-30

Test baaaaaaaaaaardzo marny! 1.) Skoda wygrała nad chevroletem tym że ma lepsze przyspieszenie ale to auto o pół numeru mniejsze. Rozstaw osi cruze to normalny kompakt podczas gdy rapid to nadmuchany seg B. Nic wiec dziwnego ze rapid jest lżejszy i ma lepsze osiągi. 2.) cruze ma wiecej miejsca w środku a skoda w bagażniku - nie wzieliście tego pod uwage! 3.) Popatrzcie na szerokość w środku - cruze jest szerszy i wgodniejszy a skoda węższa 4.) Kolejna sprawa to dobór wersji skoro porónujecie seg B z dużym bagaznikiem to trzeba było do porównania wziąć wersje sedan cruze. Okazało by się że większy bagaznik ma cruze.

~prezes 2012-11-16

a ten Rapid to nie ma przypadkiem ponad 10 cm mniej rozstawu osi od Cruze? Bliżej mu chyba koncepcją do Fiata Linea i klasą i koncepcją.. Oj dziennikarze, dziennikarze - albo umieszczamy słowo reklama przed artykułem i piszemy o kosmodyskach lub super Skodzie Rapid - albo nazywamy się dziennikarzami motoryzacyjnymi - trzeba się zdecydować. I co za to dał diler - Skodę Rapid na wycieczkę na tydzień?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.