mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Toyota Auris HSD: Ekologia kontra rozsądek

Toyota Auris HSD: Ekologia kontra rozsądek

Toyota to pierwsza marka w Polsce jeżeli chodzi o popularyzowanie rozwiązań ekologicznych w naszym kraju. Zaczęło się dawno temu od Priusa, którego Polacy bali się kupować. Niedawno do ekofloty w gamie modelowej japońskiego producenta dołączył hybrydowy Auris. Czy popularny model zawojuje w rankingach?

Toyota Auris HSD: Ekologia kontra rozsądek

Za wielkim oceanem posiadanie Priusa jest podobnym wyznacznikiem lansu, co jeżdżenie MINI lub Fiatem 500 w maksymalnej wersji wyposażeniowej po polskich drogach. U nas niestety się to nie sprawdziło. Jednak mimo wszystko wiele osób chcących zaprezentować swoje ekologiczne podejście do życia zdecydowało się zakupić taki pojazd.

Dla tych, którzy z ekologicznymi poglądami nie lubią się obnosić, a lubią spalać mało powstała Toyota Auris HSD. Równolegle z prezentacją odświeżonego kompakta z Japonii w cenniku pojawiła się wersja wyposażona w zespół napędowy składający się z silnika spalinowego oraz elektrycznego.
Aurisa w wersji HSD ciężko w pierwszym momencie rozpoznać. Samochód od standardowej wersji różni sie niewiele. Model ten przejął część pakietu stylistycznego z wersji Dynamic, lecz został nieznacznie zmodyfikowany w celu zmniejszenia oporów powietrza jakie stawia nadwozie samochodu. Zmieniono także aluminiowe felgi. O tym, że do czynienia mamy z Aurisem HSD świadczą małe logotypy umieszczone na tylnej klapie bagażnika oraz w okolicy przednich nadkoli. Logo Toyoty na atrapie chłodnicy otrzymało niebieską otoczkę.

We wnętrzu nie uświadczymy zbyt dużych zmian w stosunku do standardowej wersji samochodu. Jedynie w miejscu gdzie zwykle znajdował się lewarek skrzyni biegów pojawił się mały joystick sterujący pracą bezstopniowej skrzyni biegów. Na tablicy z zegarami zamiast obrotomierza umieszczono wskaźnik mocy, ekologicznej jazdy i ładowania akumulatora. W przestrzeni pasażerskiej miejsca nie ubyło, ale także nie wzrosło. W lekko wyprofilowanych fotelach siedzi się wygodnie.

 

Zapewniają one także dobre trzymanie boczne, a miejsca na nogi jest wystarczająco nawet dla wysokich pasażerów. Podobnie sytuacja ma się z miejscem z tyłu. Pod warunkiem że siedzi tam dwóch pasażerów. Jednak osoby z wyższym wzrostem mogą narzekać na trochę zbyt krótkie siedziska. Plus za płaską podłogę z tyłu.

Trochę gorzej sytuacja wygląda pod klapą bagażnika. Z powodu umiejscowienia zestawu zasilającego pomiędzy tylną kanapą a osią, ucierpiała na tym przestrzeń bagażnika. Pojemność rzędu 227 litrów sugeruje że mamy do czynienia z powiększonym schowkiem. Niestety większość producentów aut z napędem hybrydowym ma ten sam problem.

Jeśli mowa o napędzie hybrydowym to czas aby sprawdzić co kryje się pod maską i co z tego wynika.
Toyota Auris HSD jest napędzana przez zespół składający się z silnika spalinowego o pojemności 1,8 litra. Jednostka jest wspomagana przez silnik elektryczny zasilany przez wspomniane wyżej akumulatory. Łączna moc całego zespołu napędowego to 136 koni mechanicznych.

Samochód odpala się przy pomocy małego guzika umiejscowionego tam gdzie z reguły jest stacyjka. Po jego wciśnięciu rzadko kiedy będzie nam dane słyszeć głos silnika spalinowego (jedynie gdy akumulatory będą rozładowane). Z reguły wystarczy by na desce pojawiła się kontrolka "Ready" i już możemy jechać. Napęd hybrydowy pozwala przejechać dystans w postaci pojedynczych kilometrów na samym silniku elektrycznym. Obwarowane jest to jednak tym, że nie będziemy próbowali intensywnie wciskać pedału gazu, a przy okazji nasza prędkość nie przekroczy 50km/h. Wtedy może się nam udać przejechać nawet 2-3 kilometry. W teorii banalne, w praktyce ciężkie do wykonania. Spróbujcie wjechać na jeden ze szlaków komunikacyjnych o poranku i ciągnąć się nim z prędkością z dolnej partii prędkościomierza... Misja, a w zasadzie emisja (zerowa) nie do wykonania.

Bezstopniowa skrzynia biegów, która potrafi hałasować identycznie jak w Priusie (wynika to z jej konstrukcji) pozwala wybrać tryb "Eco". Tłumi on nasze starania w dążeniu do intensywnego przyspieszania. Auto jest wtedy ospałe i spala niewiele mniej. Znacząco jednak spada nam komfort jazdy. Tryb normalny pozwali jechać normalnie i spalać przy tym niewiele. Nam udało się uzyskać wynik 4,3l/100km na trasie pozamiejskiej. W mieście apetyt rósł, ale trzymając się wskazówki pseudo-obrotomierza w granicach zielonego pola, spalanie nie przekraczało 6 litrów.

Potencjał układu hybrydowego nie pozwala na zbyt wiele. W trasie wyprzedzanie powinniśmy odpowiednio wcześnie zaplanować, bowiem reakcja na wciśnięcie pedału gazu zajmuje Aurisowi kilka sekund. Sprint do setki w ponad 11 sekund, przywodzi na myśl ospałe kompakty sprzed dekady.

Zawieszenie kompaktowej Toyoty z powodu wzrostu masy samochodu zostało utwardzone. W stosunku do "normalnego" Aurisa właściwości jezdne znacząco się różnią. Samochód jest dużo bardziej podsterowny, a zawieszenie czasem pracuje tak jakby zamiast amortyzatorów zamontowano tam nogi od taboretu. Efekt potęgują 18-calowe koła o niskim profilu. Tak więc niekoniecznie trzeba kupować supersamochód żeby potem zastanawiać się jak jechać i gdzie po drodze jest gładki asfalt.

Układ kierowniczy pracuje lekko, co jest dużym atutem podczas manewrowania w mieście. Nie zapewnia on jednak dostatecznego czucia podczas jazdy z dużymi prędkościami w zakrętach. Układ hamulcowy dobrze radzi sobie z nadprogramowymi kilogramami.

Toyota Auris HSD to przedstawiciel segmentu C, którym będziemy mogli wygodnie i tanio podróżować pod warunkiem że nie wozimy ze sobą zbyt dużo bagażu. Auto ma swoje mankamenty, ale jest wyposażone w nowoczesny napęd pozwalający niewiele spalać i emitować. Ma to jednak swoją cenę. Wydaje się jednak, że kwota powyżej 110 tysięcy złotych za taki samochód jest już jednak trochę pozbawiona rozsądku. Zawsze jednak można kupić praktyczniejszego i tańszego diesla.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Auris
Toyota Auris
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport