mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Toyota Avensis Wagon: Japońska poprawność

Toyota Avensis Wagon: Japońska poprawność

Są takie auta - bardzo poprawne, bez większych wad, cieszące się sporą popularnością - ale tak naprawdę niczym szczególnym się nie wyróżniające. Jak chociażby Toyota Avensis, która trafiła na nasz redakcyjny parking w wersji kombi. Przyglądamy się zatem, czy rzeczywiście niczym szczególnym się nie wyróżnia i czy faktycznie nie ma większych wad.

Toyota Avensis Wagon: Japońska poprawność
Jeden z liderów segmentu D w trzeciej odsłonie na rynku dostępny jest już od końcówki 2008 roku, dlatego nie ma co się dziwić, że niedawno przeszedł on niewielki lifting. Kuracja odmładzająca objęła typowe elementy nadwozia - zmienione zostały m.in. pokrywa silnika, zderzak ze znacznie większym wlotem powietrza, błotniki i wreszcie kształt reflektorów, dzięki czemu, może nie bardzo wyraźnie, ale jednak, zmieniło się oblicze Avensisa.

Wersja kombi flagowej Toyoty na europejskim rynku, co jednak miało miejsce także i przed modernizacją, wydaje się bardziej atrakcyjna stylistycznie. Dłuższa linia dachu oraz okien sprawiają, że auto wydaje się dużo bardziej dynamiczne, a jednocześnie smuklejsze kształty przyciągają oko. Pamiętajmy jednak, że modele klasy D, nawet jeśli nie jest to segment premium, często pełnią funkcję reprezentatywną, dlatego na próżno szukać w Toyocie ekstrawaganckich elementów.

Tego typu detali nie znajdziemy także i po zajrzeniu do kabiny Avensisa, która również uległa drobnym zmianom, choć mniej wprawne oko łatwo ich nie wypatrzy. Przede wszystkim drobnej korekcie uległy zegary, podświetlane teraz na biało, dzięki czemu są bardziej czytelne (jakby stare były nieczytelne). Do wykończenia użyto materiałów wyższej jakości, nie poskąpiono w bogatszych wersjach najlepszej skóry i to w różnej kolorystyce, choć w odmianach bazowych można wciąż się natknąć, i to bez dłuższego szukania, na twardawe plastiki. Także prawie niezauważalne modyfikacje w konsoli centralnej mają zbliżyć stylistykę wnętrza do Lexusów.

Mówiąc o zmianach we wnętrzu Toyoty Avensis nie sposób nie wspomnieć o nowym systemie multimedialnym. Toyota Touch, który otrzymamy w standardzie w najbogatszej wersji, to połączenie nawigacji satelitarnej, komputera pokładowego, kamery cofania, a wszystko na 6-calowym ekranie. Nie zabrakło także dostępu do odtwarzaczy przenośnych, łączności Bluetooth, a także możliwości odczytywania, a nawet pisania SMS-ów.

Podsumowując wnętrze odmienionego Avensisa, należą mu się plusy i za jakość wykonania, i za ilość miejsca. Zarówno na obu przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie dorosła osoba będzie mogła w komfortowych warunkach spędzić kilka godzin. Choć drobne krytyczne uwagi mamy do wyprofilowania samych siedzeń. Jak przystało na kombi, Avensis jest w stanie przewieźć niemal każde wyposażenie, jakie znajdziemy w naszych domach. Przy komplecie podróżnych mamy do dyspozycji 543-litrowy bagażnik, a po złożeniu tylnych siedzeń możliwości transportowe wzrastają do 1610 l. W kategorii funkcjonalność Avensis dostaje także dodatkowe punkty za specjalne szyny i uchwyty do mocowania bagaży oraz niski próg załadunkowy, a dodatkowo także za otwór w tylnym oparciu. Narciarze będą wyjątkowo usatysfakcjonowani.

124-konny diesel D-4D, jaki pracował pod maską naszego testowego egzemplarza Avensisa, to najsłabsza z dostępnych odmian wysokoprężnych. Dwa konie mechaniczne mniej niż w wersji sprzed liftingu, zakładamy, iż chodzi tu o względy ekologiczne i wymagania stawiane producentom co do emisji dwutlenku węgla, nie przyczyniły się do spadku możliwości auta. Toyota Avensis reaguje na gaz stosunkowo szybko - maksymalny moment obrotowy (310 Nm) jest dostępny już od 1600 obr/min i utrzymuje się do 2400 obrotów. Reakcja ta nie jest jednak tak gwałtowna, by spełnić minima niezbędne do wzięcia udziału w różnych konkurencjach sprinterskich, o czym najlepiej świadczy ponad 10-sekundowy sprint do 100 km/h.

Dwulitrowa jednostka ma jednak inne zalety. Niezła wartość maksymalnego momentu sprawia, że podczas jazdy poza miastem nie musimy każdego manewru wyprzedzania poprzedzać sięganiem do lewarka zmiany biegów. Dopóki też nie wkroczymy w teren prędkości autostradowych nie będzie nam przeszkadzać hałas dobiegający z komory silnika. No i wreszcie spalanie, które można wręcz określić mianem rewelacyjnego. Przy stosunkowo spokojnej jeździe udało nam się w ruchu miejskim uzyskać wynik 6,1 l/100 km, to tylko o 0,5 l więcej niż podaje producent, a i tak, jak na spore gabarytowo auto, wynik godny podziwu.

Ostatnie modernizacje dotknęły także układ zawieszenia. Już w trzeciej generacji Avensisa (przed liftingiem) zwracano uwagę na sztywniejsze zestrojenie tego układu, co zachęcało do dynamiczniejszej jazdy, a w połączeniu z precyzyjniejszym układem kierowniczym (wreszcie) pozwalało na dużo więcej. Obecnie zawieszenie jest... jeszcze sztywniejsze. Niestety odbija się to na komforcie resorowania, co trochę jednak, jako autu mogącemu spełniać także funkcje rodzinne, nie przystoi.

Toyotę Avensis kombi w testowanej, dwulitrowej wersji można nabyć już za niecałe 100 tys. zł. Cena wydaje się niezła, dopóki nie zajrzymy na listę wyposażenia standardowego. A tu brak choćby automatycznej klimatyzacji, tempomatu czy elektrycznie regulowanych tylnych szyb. I co gorsza, tych elementów nie znajdziemy także na liście opcji. Z tego względu warto jednak sięgnąć co najmniej do kolejnej wersji wyposażeniowej (Sol), za którą, co prawda, zapłacimy 8 tys. więcej, ale dostaniemy sporo przydatnych dodatków.

Toyota Avensis, nie tylko w odmianie kombi, to auto wyjątkowo poprawne, które ma wiele atutów, jakimi przyciąga do siebie potencjalnych nabywców. I nie jest prawdą twierdzenie, że niczym szczególnym się nie wyróżnia, bowiem to ta poprawność oraz brak poważnych wad zapewniają właśnie o jej wyjątkowości.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Avensis
Toyota Avensis
Cena podstawowa już od: 89 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Toyota Avensis Wszystko o Toyota
Tematy w artykule: Toyota Toyota Avensis

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

Toyota_Polska 2012-08-27

sdf - nie możemy się zgodzić z taką opinią. Prawdopodobnie droga, po której jechałeś pozostawiała do życzenia więcej niż przeciętna ;-)

~kanalia 2012-08-22

zgadzam się z sdf, toyota to auto dla ludu i nic tego nie zmieni, nie wiem ile by tam bajerów wcisnęli toi tak bedzie to wciąż przeciętne auto

~sdf 2012-08-22

Hmmm inaczej oceniam to zawieszenie. Na moje, to ono owszem jest sztywne, ale jedzie się trochę jak taczkami - wiele nierówności auto po prostu przeskakuje, w zakręcie odpadając przy tym lekko na zewnątrz. Akustyka zawieszenia wg mnie sporo poniżej przeciętnej w tej klasie. Poza tym przyzwoite auto, choć wyższe wersje trochę IMO bez sensu - 120 tysi za coś, co jeździ jak taczki to sporo i elektroniczne bajery tego nie zmienią.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport