mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Toyota Prius: Jak być eko?

Toyota Prius: Jak być eko?

Od kilku tygodni na redakcyjnym parkingu stoi gość, który zawitał do nas na trzy miesiące. Jest to Toyota Prius trzeciej generacji, samochód z którym już kilkakrotnie miałem do czynienia, chociażby przy okazji corocznych rajdów Eco Challenge Toyoty, gdzie pobijane są kolejne dziennikarskie rekordy spalania.

Toyota Prius: Jak być eko?

Wobec dość ofensywnego, ekologicznego lobby otaczającego nas na co dzień postanowiłem przez okres testowania Toyoty Prius ulec tej pokusie. Gdziekolwiek ostatnio się nie obrócimy wszystko jest podporządkowywane zmniejszaniu, zwiększaniu wydajności i redukcji. Każdy chce być eko. Mogę być i ja. Przynajmniej spróbuję.

Żeby jednak zrozumieć istotę działania układu napędu w Toyocie Prius trzeba przyjąć trochę teorii w pigułce. Układ napędowy nazywa się Hybrid Synergy Drive. W wielkim skrócie składa się on z silnika elektrycznego i spalinowego, które mogą pracować razem, a także całkowicie osobno. Podczas gdy silnik spalinowy jest zasilany benzyną bezołowiową z baku, którego pojemność wynosi 45 litrów to silnik elektryczny zasila akumulator złożony ze 168 ogniw ułożonych w 28 modułach po 6 ogniw. Każde ogniwo ma dostarcza 1,2V napięcia. Po połączeniu jest to 201,6V. Cały prąd wychodzący i wchodzący do akumulatorów przepływa przez inwerter/konwerter, który zmienia wspomniane napięcie prądu stałego na 500V prądu zmiennego. Dodatkowo dostarcza on zasilanie do klimatyzacji, żeby mogła pracować nawet gdy silnik spalinowy nie pracuje.

Mimo tego w samochodzie znajduje się także tradycyjny akumulator 12V, który nie wchodzi w skład układu hybrydowego. Zasila on system audio, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne.

Jednostka elektryczna wytwarza maksymalną moc o wartości 80 koni mechanicznych. Przy okazji maksymalny moment obrotowy jakim dysponuje od dolnego zakresu obrotów wynosi 207Nm. Czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,8 litra generuje 99 koni mechanicznych. Maksymalny moment jaki dostarcza to 142Nm.

Siedząc za kierownicą musimy wcisnąć pedał hamulca, a następnie przycisk Power by uruchomić samochód. Jeżeli akumulator napędu elektrycznego jest naładowany nie uruchomi się silnik spalinowy. Przy pomocy jednostki elektrycznej rozpędzimy samochód do 45-50km/h. Gdy już się rozpędzimy, układ hybrydowy decyduje o tym jaki rodzaj napędu będzie aktualnie wykorzystywany. Podczas przyspieszania silnik spalinowy jest wspomagany przez elektryczny, dzięki czemu można skutecznie ograniczyć spalanie. W momencie hamowania kontrola jest przejmowana przez jednostkę elektryczną. Energia wytwarzana podczas hamowania silnikiem ładuje akumulatory. Skrzynia biegów oferuje tryb B w którym to zjawisko jest jeszcze bardziej wydajne.

Mając doświadczenie polegające na kilku startach w rajdach, których celem było uzyskanie jak najmniejszego spalania, postanowiłem przez kilka dni je wykorzystać. Tak więc spokojne operowanie gazem, dynamiczne przyspieszanie oraz przewidywanie sytuacji drogowej na tyle, by móc odzyskiwać energię z hamowania. Zatankowany pod korek samochód oferował zasięg 700 kilometrów. Następny tydzień miał spędzić wyłącznie w warunkach miejskich. Dojeżdżać w mroźne poranki na krótkim dystansie do pracy, po południu w drugą stronę do domu, kilka razy w tygodniu wyjechać na zakupy i raz na dłuższą podróż poza miasto.

Toyota Prius trzeciej generacji może pracować w trybie EV udając przez chwilę samochód elektryczny. Pod warunkiem, że akumulator jest naładowany powyżej 3/4 i nie będziemy przekraczać 50km/h, a także wciskać energicznie gazu. Pomimo kilku prób najdłuższy dystans jaki udało mi się przejechać nie przekraczał jednego kilometra. Prawdopodobnie winić za tak słaby wynik można mroźną aurę, która spowodowała że obniżyła się pojemność akumulatorów. Nie polecam jednak testować tego trybu podczas dużego ruchu na drodze. Wleczenie się ślimaczym tempem doprowadzi do nerwów nawet najbardziej spokojnych uczestników ruchu.

Ruszanie przy pomocy napędu elektrycznego procentuje w momencie kiedy przesuwamy się w korku. Samochód nie emituje niepotrzebnie szkodliwych substancji do atmosfery i nie generuje hałasu. Przy okazji średnie spalanie można utrzymać na bardzo przyzwoitym poziomie. Podczas testu średnie spalanie podczas jazdy miejskiej nie przekraczało 6l/100km. Oczywiście przy zachowaniu zasad eko-jazdy.

Podczas testu przejechaliśmy odcinek testowy w warunkach pozamiejskich o długości 100 kilometrów. W jedną stronę jechaliśmy spokojnie, z dużym buforem co do przepisów korzystając często z tempomatu. Najmniejsze spalanie jakie udało się osiągnąć wynosiło 4l/100km. Powrót w nieco szybszych warunkach spowodowało wzrost spalania o jeden litr na 100 kilometrów.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Prius
Toyota Prius
Cena podstawowa już od: 119 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

~RT 2012-03-18

Eko jazdę można stosawać ze zwykłymi silnikami i w ten sposób mozna skutecznie zmniejszyć spalanie. Nie wiem po co ludzie kupuja hybrydy, przecież "toczyć" moga się też Dieslem z tym samym spalaniem. Czy może ktoś napisać jak często sa przeglady Priusa i le kosztują? Czy trzeba kupować specjalne eko opony? Ile one kosztują? Jak często wymienia się klocki hamulcowe i ile taka przyjemność kosztuje? Chciałbym porównać koszty podobnego samochodu z silnikiem Diesla do Priusa i czy kiedykolwiek zakup i uzytkowanie Priusa bedzie bardziej opłacalne od Diesla.

~NCC 2012-03-13

O co chodzi w EKO??? Polecam obejrzeć film THRIVE (Wzrost) - jest na YOUTUBE. Tam jest podane o co chodzi z walką o CO2, skąd nagle taka walka o ekologie :D

~pawian 2012-03-10

a w napędzie hybrydowym to tak jak w elektrycznym, maksymalny moment (Nm) jest osiągalny od 0 (zera) ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport