mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Toyota RAV4: Trzecia generacja lidera

Toyota RAV4: Trzecia generacja lidera

Mocno zmieniona, ale wciąż charakterystyczna, trzecia już generacja modelu Toyota RAV4 będzie z pewnością nadal nadawać tonu dynamicznie rozwijającemu się segmentowi aut typu SUV.

Toyota RAV4: Trzecia generacja lidera
Mało kto wie, ale to właśnie Toyota RAV4 była jednym z prekursorów segmentu, jeśli wręcz nie pierwszym autem w klasie SUV-ów, czyli aut rekreacyjno-terenowych. A miało to miejsce przed dwunastu laty. Stopniowo popularność tego typu samochodów wzrastała, tak iż obecnie mało który producent motoryzacyjny może sobie pozwolić na brak takiego modelu w swojej gamie. SUV-y, choć zdecydowanie odeszły od aut terenowych, pasując idealnie nawet do ruchu miejskiego, stały się po prostu modne.
 
W międzyczasie, w 2000 roku, pojawiła się druga generacja "Ravki", która zapewniła jej obecną popularność oraz pozycję lidera segmentu. Od tego roku zaś dostępna jest już trzecia ganeracja. Toyota RAV4 sporo się zmieniła, nie ma już w ofercie wersji trzydrzwiowej czy też wersji z napędem na jedną oś.
 
Stylistyka 
Z wyglądu RAV4 upodobnił się jeszcze bardziej chyba do pozostałych modeli japońskiej marki. Taki zabieg jest coraz powszechniej stosowany przez większość producentów. W przypadku Toyoty podobny kształt mają lampy, tylny słupek, boczna linia okien. Chyba najbliżej teraz "ravce" do Corolli Verso. Jednak nie oznacza to pełnego upodobnienia do swoich kuzynów.
 
W przeciwieństwie do poprzednika, oprócz zmienionych reflektorów i tylnych lamp, inny kształt mają światła przeciwmgielne, nadwozie zaokrągliło się nieco, zniknęły liczne przetłoczenia na masce czy na drzwiach bocznych. Bardziej masywny tylny słupek sprawił, iż tylne boczne okienko zmniejszyło się znacznie i przybrało trójkątny kształt.
 
Ogólnie stylistyka nowej RAV4 jest nadal atrakcyjna. Trochę szkoda wersji trzydrzwiowej, która wydawała się być idealnym rozwiązaniem dla wielu pań lubujących się w tego typu autach. Jednak widocznie ktoś stwierdził, iż większa wersja 5-drzwiowa będzie jeszcze bardziej idealnie pasować.
 
Zobacz więcej zdjęć z testu Toyoty RAV4

 
Wnętrze
Przede wszystkim wsiadanie. Wygodne, dzięki szeroko otwieranym drzwiom, wysoko położonym fotelom. To także zapewnia wysoką pozycję za kierownicą i dobrą widoczność, choć tylko do przodu i także nieco ograniczoną przez szerokie słupki przednie. Widoczność do tyłu już znacznie gorsza, przy cofaniu trzeba się skutecznie posiłkować wszelkimi dostępnymi lusterkami.
 
Same siedzenia dość wygodne, nawet przy długich podróżach. Sporo miejsca nad głowami, na nogi i ramiona. Ale to standard w tego typu modelach. Na tylnej kanapie lepiej jechać w dwie osoby, środkowe mniej, którego oparcie może służyć za podłokietnik z dwoma uchwytami na napoje, jest już mniej wygodne.
 
Wykończenie wnętrza z pewnością nie powala na kolana. Przynajmniej w tej, testowanej przez nas wersji. Połączenie jasnej tapicerki siedzeń i dolnej części deski rozdzielczej z ciemniejszą górą ciekawe kolorystcznie. Nieco mniej podobać się będą użyte plastiki, które co najwyżej można uznać za wystarczające. Całkowicie poprawnie jeśli chodzi o ergonomię i funkcjonalność wnętrza, dwa schowki przed pasażerem może nie powalają pojemnością, ale sporo drobiazgów pomieszczą.
 
Tylna kanapa, w systemie Easy Flat, pozwala na złożenie i rozłożenie jej jednym ruchem ręki, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie całkowicie płaskiej podłogi. Można ją też przesuwać w przód i tył o 16 cm.
 
Bagażnik
586 litrów, które po złożeniu tylnej kanapy powiększą się do 1.469 zapewnią bardzo dużo miejsca na bagaż. Dostęp i załadunek jest także ułatwiony - szeroko otwierane drzwi oraz niski próg sprawią, iż nie nastręczy to większych trudności. Szkoda trochę, iż nie otwiera się samo tylne okienko, tak jak u wielu innych konkurentów. Widocznie uznano, iż niekoniecznie musi być to element ułatwiający dostęp do bagażnika.
 
Jazda
2,2-litrowy silnik wysokoprężny D-4D o mocy 136 KM powinien zapewniać dość przyzwoite osiągi - 10,5 sekundy do setki oraz 180 km/h maksymalnej prędkości. Jednak jeżdżąc przez prawie tydzień tym autem, czuć było pewien niedosyt mocy, co jest chyba efektem dość dużej masy własnej auta niecałych 1.600 kg. Aby w pełni wykorzystać maksymalny moment obrotowy 310 Nm trzeba było się utrzymywać w zakresie od 2000-2800 obr/min, co się wiązało z częstszą niż zazwyczaj zmianą biegów.
 
Zauważalne są za to zmiany w konstrukcji zawieszenia oraz całego nadwozia. Auto prowadziło się stabilnie, bez przechylania w zakrętach. Zawieszenie dość sztywne, ale w granicach powszechnie obowiązującej normy. Przy wszelkich kłopotach ze stabilnością wyraźnie czuć było wzrost oporu na kierownicy, co oznaczało, iż następowało dostosowanie siły wspomagania układu kierowniczego. Jednostka silnikowa jest słyszalna, szczególnie przy większych prędkościach, do czego trzeba się po prostu przyzwyczaić.
 
I na końcu o właściwościach terenowych Toyoty RAV4. No, a gwoli ścisłości to o jednej. Układ napędowy w normalnych warunkach przekazuje całą moc na przednią oś. W dwóch przypadkach możliwa jest zmiana rozdziału mocy, 55% na przednią oś i pozostałe 45% na tylną. Albo poprzez przełącznik umieszczony na desce rozdzielczej, albo samoistnie, kiedy zostanie wykryta utrata przyczepności przez jedno z kół. Za sterowanie rozdziałem mocy odpowiada wielopłytkowe sprzęgło elektromagnetyczne, które w Toyocie pełni rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego.
 
Podsumowanie
Czy trzecia generacja RAV4 odniesie kolejny triumf? Szanse na to wydają się spore. Tym bardziej, że cena nie jest jakaś zaporowa (z silnikiem diesla od 109 tys. zł), a wyposażenie standardowe jest bogate (m.in. 7 poduszek powietrznych, ESP, klimatyzacja, komputer pokładowy).
 
Zobacz szczegółowe dane techniczne oraz wyposażenie Toyoty RAV4
 
Zobacz koniecznie: Wszystko o Toyota RAV4 Wszystko o Toyota
Tematy w artykule: Toyota RAV4 Toyota RAV4

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

~Christ 2009-10-15

Mam pytanie czy toyota rav-4 ma ocynk. Dzieki

~mad max 2009-07-18

Silniki 2.2 D4D to porażka zużycie oleju 1l na tysiąc kilometrów , i w serwisie twierdza ze to norma , no jak w dwusuwie , he he , nigdy więcej toyoty

~piotr 2009-01-31

ja uwazam ze rav4 jest super samochodem ekonomicznyn i wygodnym jak juz chcemy sie do czegos przyczepic to jest odglos chlupiacego paliwa w baku.

~max 2008-10-19

mam zamiar kupić prosze o wiecej danych o tym samochodzie

~HAHA 2008-08-31

109 tys. zł to nie dużo? ...za połowe tej ceny mam 3 letnią RAV4 !!! ? Jeździ jak nowa ! HAHA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport