mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Volkswagen Beetle: Retro-nowoczesność

Volkswagen Beetle: Retro-nowoczesność

Mimo kolejnych zmian dokonywanych przez Volkswagena, model ten jest rozpoznawalny już od pierwszych chwil, gdy na niego spojrzymy. I bardzo dobrze. Trzecia generacja Beetle'a, nawet po przebytym faceliftingu, wciąż jest dość wierną kopią swego pierwowzoru, czyli Garbusa.

Volkswagen Beetle: Retro-nowoczesność
Najnowsza generacja Volkswagena wielu imion (w każdym niemalże kraju, gdzie był/jest sprzedawany, doczekał się swojego przydomka) wciąż robi wszystko, byśmy nie zapomnieli, od jakiego modelu się wywodzi. W odróżnieniu jednak od poprzednika (New Beetle'a) zmienił się nieco kształt oraz proporcje nadwozia. Przede wszystkim auto jest dłuższe i niższe, choć wciąż pozostaje zdominowane przez liczne zaokrąglenia. W nadwoziu znajdziemy sporo współczesnych detali (np. spojler pod tylną szybą), jak i klasycznych (chromowane kołpaki).

Również i wnętrze jest swoistą mieszanką nowoczesności i klasyki. Z pewnością jest bardziej oryginalnie niż w Golfie czy innych modelach niemieckiej marki. Plastikowe, lakierowane w kolorze nadwozia wstawki (na desce rozdzielczej, kierownicy czy boczkach drzwi) mocno ożywiają wnętrze, w stylu retro zachowano otwierany do góry schowek przed przednim pasażerem. Poza tym projektanci Volkswagena "wsadzili" do wnętrza Beetle'a znane już rozwiązania, dlatego układ i obsługa urządzeń pokładowych jest typowa w tym modelu. Jak zwykle w autach tej marki, wszystko niemalże zostało podporządkowane ergonomii i porządkowi, choć mamy drobne obiekcje do jakości użytych materiałów.

Beetle oferuje ilość miejsca w kabinie typową dla aut z pogranicza segmentu B i C. Za kierownicą wygodnie rozsiądzie się kierowca o wzroście powyżej 190 cm, jednak już za swoim oparciem nie pozostawi zbyt dużo miejsca na nogi. Tam o wygodzie mogą mówić co najwyżej średniego wzrostu osoby. Pamiętajmy też, że współczesny Garbus pozostał autem z jedną parą drzwi i tylko z czterema miejscami. Co jednak warto odnotować, to nieco wygodniejszy dostęp do dwóch tylnych, niezależnych siedzeń. 310-litrowy bagażnik jest kolejnym argumentem za tym, że Beetle to auto co najwyżej dla dwuosobowej rodziny. Zmieszczenie w nim większych bagaży czy choćby spacerówki będzie wymagać już od nas pewnych kombinacji.


Do naszego testu trafiła podstawowa wersja silnikowa Volkswagena Beetle'a, czyli 1,2-litrowy silnik benzynowy TSI o mocy 105 KM. Maksymalna dawka jest oferowana przy 5000 obr/min, jednak silnika nie trzeba wkręcać aż na tak wysokie obroty. Już od 1550 obrotów (do 4100) w pełni będzie nas wspierać 175 Nm momentu obrotowego, co zapewnia całkiem przyzwoite osiągi, które najlepiej oddaje ok. 11-sekundowy czas rozpędzania się od startu do prędkości trzycyfrowej. Szału nie ma, ale powodów do wstydu również.

W trasie bez większego wysiłku rozpędzimy się do prędkości powyżej 100 km/h. Głośno robi się po dodaniu kolejnych 20-30 km/h do prędkościomierza. Silnik jest stosunkowo elastyczny, nie raz jednak zdarzało się podczas testu, że, aby sprawnie wyprzedzić, niezbędna była redukcja i to o dwa przełożenia. 5 litrów w trasie i 7,6 l/100 km - takie spalanie podaje producent, jednak w rzeczywistym świecie wyniki te są mało realne. Nam, przy spokojnej jeździe w mieście, udało się zejść poniżej 8,5 litra, choć na co dzień trzeba się liczyć ze spalaniem jeszcze o litr wyższym. W trasie, jeśli nie chcemy zostać otrąbieni przez kierowców TIR-ów i nie będziemy poruszać się ślimaczym tempem, sukcesem będzie osiągnięcie zużycia paliwa z szóstką z przodu.

Dosyć prosta, ale i sprawdzona konstrukcja płyty podłogowej z Golfa VI z belką skrętną na tylnej osi zapewnia spokój i pewność prowadzenia tego Volkswagena. Beetle, dzięki dość twardo zestrojonemu zawieszeniu, ale i obniżonemu dachowi, dobrze się prowadzi na łukach, nawet przy mocniej wciśniętym pedale przyspieszenia, nie wykazując żadnych nerwowych ruchów. Nie jest też najgorzej na nierównościach. Zawieszenie dosyć sprawnie radzi sobie z mniejszymi ubytkami nawierzchni i dopiero gdy przegniemy ze zbyt dużą prędkością większe dziury odczujemy na własnej skórze. Więcej niż poprawnie działający, precyzyjny układ kierowniczy dobrze uzupełnia cały układ jezdny, który zasługuje na solidną czwórkę.

Volkswagen Beetle z jednej strony daje poczucie, w jakimś tam stopniu, powrotu do przeszłości, z drugiej pozwala wyróżnić się, i to dość znacznie, na naszych drogach. Niestety, to poczucie wyjątkowości swoje kosztuje. Za podstawową wersję wyposażeniowo-silnikową zapłacimy minimum 74.290 zł, podczas gdy bardziej funkcjonalny Golf z tym samym silnikiem, ale odrobinę lepiej wyposażony kosztuje od 66 tys. zł. Wybór większości będzie oczywisty, ale to właśnie będzie dodatkowy atut zakupu obecnej generacji następcy legendarnego Garbusa.

 

Volkswagen Beetle 1.2 TSI 105KM Design

dług./szer./wys. (mm)
4278/ 1808/ 1486
rozstaw osi (mm)
2537
masa własna (kg)
1199
poj. silnika (ccm)
1197
moc (KM)
105 (5000 obr./min.)
moment obrotowy (Nm)
175 (1550-4100 obr./min.)
0-100 km/h (sek.)10,9
Vmax. (km/h)
180
trasa/miasto (l/100km)
5,0/7,6
średnie spalanie - test (l/100km)
7,9
poj. zbiornika paliwa (l)
55
poj. bagażnika (l)
310/905
cena podstawowej wersji (zł)
74.290

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen New Beetle
Volkswagen New Beetle
Cena podstawowa już od: 77 890 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

~jajek 2015-03-26

moja sąsiadka miała prawdziwego garbusa, tam sie czuło ten klimat, to retro etc, a to jest uwspółczesniona wersja i prawdę powiedziawszy szału nie ma wogóle

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport