mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Volkswagen Golf GTI vs. Ford Focus ST

Volkswagen Golf GTI vs. Ford Focus ST

Trudno jest zorganizować ciekawy pojedynek. Przekonać do walki dwóch topowych zawodników nie jest łatwo i to nie tylko w boksie. Nam udało się do walki namówić dwóch niemieckich przedstawicieli segmentu sportowych kompaktów: Focusa ST oraz Golfa GTI. Czy nasz pojedynek zakończy się knock outem?

Volkswagen Golf GTI vs. Ford Focus ST
Próba sił
Gdy dwóch zawodników sportów walki staje naprzeciwko siebie oko w oko ku uciesze fotoreporterów to każdy z nich stara się przestraszyć drugiego. Wszystko po to by wygrać pojedynek w momencie kiedy patrzy przeciwnikowi w oczy i sprawić by tamten spalił się i nie wytrzymał psychicznie. Gdy Golf GTI i Focus ST stają naprzeciwko siebie nie ma fotoreporterów, promotorów, całej tej otoczki. Cisza. Tylko dwaj przeciwnicy naprzeciwko siebie. Obaj milczą. Focus ST swoim wyglądem budzi większy respekt niż Golf. Kompakt z logo Forda wyszedł spod ołówka Polaka, Bogusława Parucha. Trzeba przyznać, że nasz rodak zaprojektował bardzo ciekawe i agresywnie wyglądające auto. ST w swojej stylistyce ma wszystkie atuty zwykłej wersji Forda, która już bez ospojlerowania wygląda lepiej niż Golf siódmej generacji.

Przedni grill o strukturze plastra miodu podkreśla bojowy wygląd Focusa ST. Największy atut tego modelu to jednak część tylna i duża, szeroka końcówka wydechu znajdująca się po środku auta. Wprawdzie Golf GTI posiada niestandardowe dwie rury wydechowe, to ta w ST wygląda bardziej okazale i wyjątkowo. Skojarzenie do głowy dobija się tylko  jedno – Lamborghini Aventador.

Może i Golf GTI nie ma szałowych rozwiązań stylistycznych, ale góruje nad Focusem ST w jednym aspekcie. Stylistyka Golfa GTI jest bardziej spójna, samochód nie wygląda topornie. Auto  charakteryzuje się długością 4268 mm, szerokością 1790 mm oraz wysokością 1442 mm w porównaniu do Focusa, bryła Golfa GTI jest bardziej kompaktowa. Samochód nie wygląda opaśle. Focus ST charakteryzuje się długością 4556 mm, szerokością 1823 mm i wysokością 1505 mm.  Sportowy kompakt od Forda legitymuje się masą 1 362 i jest cięższy od Golfa GTI, który waży 1 327 kg.
Oba auta nie dość, że musza walczyć między sobą to jeszcze muszą uważać na ataki konkurencji. W segmencie muskuły pręży Astra OPC, a rozgrzewkę przed walką już robi Kia cee’d GT. Oczywiście nie można zapominać o Hondzie, która pracuje nad następca Civica Type R.

Wnętrze i wyposażenie
Wygląd zewnętrzny to nie wszystko, a każdy z naszych zawodników skrywa w sobie inne atuty. Jeśli porównanym oba kokpity to Focus może pochwalić się ciekawszym wyglądem kabiny. Dodatkowym atutem są kubełkowe fotele Recaro, które lepiej trzymają niż te w Golfie GTI. Sportowiec z Wolfsburga góruje jednak nad Focusem ST jakością materiałów. Z kolei plusem w Focusie ST jest standardowy ręczny, który w hot-hatchu dostarczy więcej frajdy niż elektromechaniczny zastosowany w Golfie GTI.  

W obu samochodach dopłacamy m.in. za reflektory bi-ksenonowe oraz za okno dachowe. Na liście wyposażenia dodatkowego Focusa ST kwiatkiem jest radioodtwarzacz Sony z 10-cioma głośnikami i  systemem SYNC za kwotę 8 250 złotych. Podobną kwotę 8 580 zł wyłożymy przy zakupie Golfa GTI za opcjonalną tapicerkę siedzeń Vienna.  


Właściwości jezdne
W tej kwestii od wielu lat Ford Focus jest wyznacznikiem jakości. Tak w zasadzie to konstrukcja jego zawieszenia powinna od lat stać za szklaną gablotą jako wzorzec w Sevres. Wszyscy producenci w segmencie kompakt dążą od wielu lat by ich samochody prowadziły się jak Focus.

Druga generacja ST to nadal konstrukcja wielowahaczowa, jednak wspomaga przez dużą dozę elektroniki. Na początek ETVC (czyli ulepszone TVC). Poprawia on stabilność pojazdu w zakręcie. W momencie, gdy komputer wykryje podsterowność na łuku drogi stara się sterować momentem obrotowym tak by do akcji nie musiało wchodzić ESP.

Jeśli chodzi o elektronikę to Golf również nie zostaje w tyle. Wersja GTI z pakietem Performance jest w standardzie wyposażona w system elektronicznej blokady przedniego dyferencjału, nazwany tutaj XDS Plus, a także mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi. W skrócie, komputer cały czas dba o to, by podczas dynamicznej jazdy Golf nie wykazywał się zbyt dużą podsterownością.

Oba samochody mogliśmy sprawdzić w bojowych warunkach na specjalnie przygotowanym torze testowym ośrodka szkoleniowego w Bednarach. Po kilku okrążeniach wnioski dość jasno się klarują. Ford Focus ST to nadal lider jeśli chodzi o właściwości jezdne. Zawieszenie, układ kierowniczy oraz hamulcowy doskonale współgrają. W porównaniu z Golfem kierownica bardzo szybko przenosi nasze intencje na asfalt, a samochód przemieszcza się jak przyklejony. Golf miał dość częstą tendencję do wyjeżdżania na zewnętrzną część zakrętu. Wyraźnie czuć też niższy środek ciężkości u Focusa.

Osiągi
Volkswagen Golf GTI oraz Ford Focus ST grają w tej samej lidze w kwestii osiągów. Jednak tabelki delikatnie przemawiają za konkurentem spod znaku błękitnego owalu.

Sercem Focusa ST jest czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów. Niestety w wyniku ekologicznego kompromisu trzeba było pożegnać pięciocylindrową jednostkę w układzie rzędowym, która wydawała z siebie o niebo lepsze odgłosy. Motor o nazwie EcoBoost jest wspomagany przez turbosprężarkę. Dzięki temu z tej pojemności udało się wyciągnąć maksymalną moc w postaci 250KM, które są dostępne dopiero, gdy obrotomierz dobije do 6.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 360Nm. Dostępny już w niskim zakresie obrotów wystrzela Focusa do przodu niczym z procy.

Volkswagen Golf GTI otrzymał lekki zastrzyk mocy w postaci pakietu Performance. Dzięki temu dwulitrowa jednostka TSI rozwija maksymalną moc 230KM. Czterocylindrowy motor podobnie jak u konkurenta jest wspomagany przez turbo. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 350Nm.

Tak naprawdę między tymi dwoma modelami taka delikatna różnica mocy nie jest za bardzo wyczuwalna. Mimo wszystko jednak reakcja na gaz w przypadku Focusa jest dużo bardziej responsywna.

Oba modele mają napęd przekazywany na przednią oś. Jednak opcja z Wolfsburga oferuje trochę szerszy wachlarz w tej kwestii. Auto jest dostępne w sześciobiegowym manualem lub skrzynią DSG, za którą naprawdę warto dopłacić te kilka tysięcy złotych. Ford póki co nie zamierza wprowadzać do gamy innej opcji niż przekładnia ręczna.

Wydolność zawodników
Osiągi tych dwóch modeli są bardzo porównywalne. Czas sprawdzić jak zachowywały się podczas testu na bardzo dynamicznych odcinkach i podczas spokojnej jazdy.

Ford Focus ST podczas dynamicznej jazdy na torze pokazywał spalanie przewyższające 20l/100km. Warto jednak podkreślić, że były to bardzo szybkie próby, gdzie często obrotomierz pracował blisko czerwonego pola. Jazda poza miastem kosztuje w przypadku tego modelu około 8l/100km. W mieście mieścił się w granicach 10l/100km.

Volkswagen GTI w pakiecie Performance posiada standardowo zainstalowany pakiet rozwiązań o nazwie BlueMotion. Oprócz seryjnego systemu start/stop inżynierowie poprawili aerodynamikę. Ważne jest także odchudzenie płyty MQB o kilkadziesiąt kilogramów. Mimo tych z pozoru niezauważalnych zmian samochód spala trochę mniej niż konkurencyjny Focus. Na torze co prawda spalanie także osiągało wynik powyżej 20l/100km, ale w trasie Golf potrafi zadowolić się nawet 6,5l/100km benzyny bezołowiowej. W mieście samochód potrzebuje 9l/100km.

Knock outu nie będzie
Volkswagen Golf GTI oferowany z nadwoziem trzydrzwiowym kosztuje od 107.390 złotych. Jeżeli chcemy podwyższyć komfort i wybierzemy wersję pięciodrzwiową to cena zaczyna się wtedy od 109.050 złotych. Żeby cieszyć się pakietem Performance musimy dołożyć 4 tysiące złotych.

Volkswagen Golf GTI to propozycja dla ludzi, którzy poszukują hot-hatcha, który będzie przy okazji bardzo wygodnym samochodem na długie podróże. Mimo sportowego usposobienia w Golfie siedzi się bardzo wygodnie, miejsca wystarcza spokojnie dla czterech osób. Do tego dużym plusem jest wykończenie wnętrza, pod względem którego Focus niestety odstaje. Nie trzeba być zagorzałym fanem grupy VAG by polubić ten samochód. Wystarczy się nim przejechać.

Ford Focus ST to idealny wybór dla indywidualistów, osób, które chcą się wyróżniać spośród tłumu. Jeśli tylko nie będziesz marudził na jakość niektórych elementów wnętrza Focus ST dostarczy Ci dużej ilości frajdy z jazdy. Ceny Focusa ST zaczynają się od 115 750 złotych. teraz Ford udziela rabatu na ten model w wysokości 8500 złotych. Dobór dodatków może jednak spowodować, że cena skoczy aż do ponad 140 tys. złotych.

 Ford Focus ST
Volkswagen Golf GTI
dług./szer./wys. (cm)
4358/1823/15054268/1790/1442
rozstaw osi (cm)
2648
2631
masa własna (kg)
1362
1327
poj. silnika (ccm)
1999
1984
moc (KM)
250 (5500)
230 (4700-6200)
moment obrotowy (Nm)
360(2000-4000)
350 (1500-4600)
0-100 km/h (sek.)6,5
6,4
Vmax. (km/h)
248
250
trasa/średnie/miasto (l/100km)
5,6/7,2/9,95,3/6,4/8,1
średnie spalanie - test (l/100km)
8
6,5
poj. bagażnika (l)
363/1148380/1270
cena od (zł)
107.250
113.050

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Komentuj:

~robbert 2013-07-31

I jeszcze jedno - w tekście i w tabelce z danymi podane są wymiary i pojemność bagażnika , odnoszące się do Focusa właśnie w wersji nadwoziowej kombi a nie hatchbacka. Tak więc hatchback Focusa ST z długością 4358 mm aż tak bardzo nie odbiega od Golfa GTI (raptem 9 cm) i nie sądzę by wyglądał topornie i opaśle. Wygląda na to, że autor artykułu za bardzo sugerował się liczbami a nie skonfrontował tego logicznie w realu.

~robbert 2013-07-31

Focus ma jeszcze jeden wielki plus, którego Golf nie może mieć za żadne pieniądze - wersję kombi:)

~Darek 2013-07-24

Golf GTI z pakietem Performance jak najbardziej posiada mechaniczną szperę. Nie wiemy co testujemy?...

~dix 2013-07-24

Fokus był i jest najlepszy a co do prowadzenia i zawieszenia to Megan może mu właśnie tylko buty czyścić.

~Piotr 2013-07-24

A ...kolejny stronniczy "teścik" Grzecznie zapytam: od kiedy focus ST/RS wyznacza standardy właściwości jezdnych? jacy liderzy segmentu? (segment hothatch) Zapomnieliście wspomnieć o prawdziwym liderze segmentu - zapewne świadomie. Renault Megane RS w kwestii właściwości jezdnych zostawia focusa daleko w tyle...zostawia w tyle nawet 305KM Focusa RS - więc ST może co najwyżej mu buty czyścić. Zapraszam na tor - tam Megane RS pokaże całej reszcie gdzie ich miejsce.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport