mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Volkswagen Golf R: GoRrrąco!

Volkswagen Golf R: GoRrrąco!

W alfabecie Volkswagena od 2002 roku figuruje literka "R", przez co GTI przestało być synonimem tego, co najmocniejsze. Golf od tamtej pory mocno się zmienił - jest lżejszy, cichszy, ale nadal mocny i szybki.

Volkswagen Golf R: GoRrrąco!

Po czym rozpoznać na mieście najmocniejszą wersję Golfa? Przede wszystkim zdradza go literka "R" zarówno na grillu, jak i tylnej klapie. Do tego ma cztery końcówki wydechu, duże koła ze sporymi tarczami wewnątrz, a także nietypowy kolor. To w zasadzie tyle. Malkontenci będą narzekać, że samochód niewiele różni się od wersji z silnikiem 1.2 TSI, ale przecież diabeł tkwi w szczegółach.

We wnętrzu auto ma więcej dodatków, które czynią go wyjątkowym. Jest spłaszczona kierownica, prędkościomierz wyskalowany do 320 km/h, a także aluminiowe nakładki na pedały. Na sportowych fotelach siedzi się wygodnie nawet przy dłuższych trasach, ale nie zapewniają one ekstremalnie mocnego trzymania bocznego. Na tylnej kanapie mamy tyle samo miejsca, co w zwykłym Golfie. Posadzimy tam dwie dorosłe osoby, ale na przesadną ilość miejsca nie będą one narzekać. Jednak pamiętajmy, że mamy tutaj do czynienia z Golfem R, więc kto będzie się przejmował czy z tyłu jest wygodnie?

Najważniejsze w tym samochodzie jest serce. Przeszło ono jednak metamorfozę. I to dość znaczną. Nie znajdziemy już tutaj silnika V6 o pojemności 3,2 litra. Tamta jednostka odeszła do muzeum. Jako substytut mamy tutaj silnik 2,0 TSI. Cztery cylindry i tyle samo końcówek wydechu. W tej kwestii jednak nie udało się zachować kompromisu. Nowy Golf R nie mruczy już na zewnątrz z takim samym akcentem jak kiedyś. Wewnątrz za to nadal mamy przekonanie, że siedzimy w aucie z silnikiem w układzie "V" pod maską. To wszystko za sprawą systemu Active Sound, który za pomocą głośników dba o odpowiednie efekty.

Jednak na papierze Golf R wcale nie wygląda słabo. Cztery cylindry plus turbosprężarka generują 300 KM maksymalnej mocy oraz 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To wszystko jest przekazywane na cztery koła za pomocą systemu 4MOTION. Efekt jest taki, że przy użyciu skrzyni DSG (za dopłatą 8100 zł), która była na pokładzie, auto przyspiesza do setki w 4,9 sekundy. Jeszcze niedawno taki wynik był nie do pomyślenia w segmencie hot-hatchy.

 



Golf R na asfalcie jest bardzo neutralny. Dzięki napędowi haldex tylna oś dołącza się w momencie uślizgu przedniej, ale wszystko robi się tak błyskawicznie, że ciężko jest wyczuć ten moment. Nawet podczas deszczowej aury, z jaką mieliśmy do czynienia w czasie testu. Zawieszenie jest sztywne i przypomina o sobie na nierównościach, ale dobrze współgra z bezpośrednim układem kierowniczym. W tym samochodzie można włączyć ESP w tryb sportowy lub całkowicie go wyłączyć. Przy odpowiedniej dawce umiejętności Golf R daje się wprowadzić w kontrolowany poślizg. Po odjęciu gazu robi się od razu przewidywalny i łatwy w kontroli.

Ten samochód nie jest typową zabawką na tor. Dobrze sprawdza się w codziennym użytkowaniu, a zapas czy może nadmiar mocy daje poczucie bezpieczeństwa.

Z Golfa R32 pozostały wspomnienia w postaci sporego apetytu na paliwo. Nowa wersja jest już dużo oszczędniejsza. Auto spala w trasie około 9 l/100 km. Podczas jazdy w warunkach miejskich i spokojnym obchodzeniu się a gazem jazda kosztuje od 12 do 15 l/100 km.

Czas przejść do cennika. Standardowy Golf R kosztuje od prawie 150 tys. zł. Dla większości taka cena będzie nie do zaakceptowania. To jednak nie koniec, bowiem długa lista wyposażenia opcjonalnego może wywindować cenę w okolicy 190 tys. zł, a wtedy nawet 300 KM nie jest racjonalnym wytłumaczeniem.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport