mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Volkswagen Scirocco R - wiatr zachodni, porywisty

Volkswagen Scirocco R - wiatr zachodni, porywisty

Niepraktyczny, absurdalnie mocny, przyciągający spojrzenia przechodniów - to nie może być Volkswagen, prawda? A jednak - nieco zapomniany model Scirocco zawitał do nas na test w najmocniejszej specyfikacji "R".

Volkswagen Scirocco R - wiatr zachodni, porywisty
Po raz pierwszy nazwę śródziemnomorskiego wiatru przyjęło coupe na bazie Volkswagena Golfa MkI w 1974. Dzisiejsze, trzecie Scirocco, również czerpie technikę z popularnego hatchbacka. Co ciekawe pod jego sportową karoserią tkwi jednak maszyneria z Golfa numer pięć - a więc Scirocco z 2008 roku stało już w salonach VW obok trzech generacji niemieckiego bestselleru. Jak to możliwe? W naszym teście wściekle mocnej wersji R odkrywamy tajemnicę długowieczności dojrzałego kompaktowego coupe Volkswagena.

Ręka mistrza

Audi R8, Q7, Alfa Romeo 156 i 147, Seat Ibiza... Dzieła słynnego projektanta Waltera de Silvy można wymieniać długo. Jednym z nich jest Volkswagen Scirocco - na rynku nowych aut to już weteran, ale nie zdążył się jeszcze zestarzeć. Nie jest ani typowym coupe (prawie pionowy tył), ale też nie zakwalifikujemy go jako hatchbacka. Muskularny tył, zmrużone spojrzenie przednich reflektorów, drzwi bez ramek okiennych i wyróżniki wersji R: wielkie felgi, spojlery, potężny wydech - tak Scirocco łowi spojrzenia innych kierowców i przechodniów. Skutecznie, ale nienachalnie. Volkswagenowi ciężko będzie stworzyć równie ładnego następcę Scirocco (może stąd tak długi staż rynkowy) - o ile w ogóle się na to zdecyduje. Popyt na coupe tzw. "masowych" marek jest coraz słabszy.

Ani do miasta, ani na tor

Czy w parze z atrakcyjną formą idzie także wartościowa treść? Z pewnością tak, ale pod warunkiem, że nie traktujecie Scirocco R ani jako uniwersalnego auta do codziennej jazdy, ani prawdziwie dzikiego sportowca. Nietypowy kształt karoserii zmusił konstruktorów do wyrzeczeń. Na tylnych siedzeniach jest sporo miejsca na nogi, ale już na łokcie i głowy - malutko. Ogromne i ciężkie drzwi każą szukać bardzo szerokich miejsc parkingowych, żeby w ogóle dało się z Scirocco wyjść. Widoczność? Marna, warto dopłacić 950zł za kamerę cofania. Do tego ciężko działający układ kierowniczy przy niskich prędkościach i twarde zawieszenie (w testowanym egzemplarzu usztywnione jeszcze ogromnymi felgami o średnicy 19 cali) - miejska jazda tym samochodem może wcale nie być przyjemnością.



A sportowy charakter? Jeśli szukacie hot-hatcha do sporadycznej jazdy torowej i wyciskania maksimum osiągów na co dzień to możecie się zdziwić - Scirocco R to trochę inne zwierzę. Potężna moc 280KM przekazywana jest jedynie na przednie koła, a w testowanym aucie zamontowano do tego manualną skrzynię biegów. Niby wszystko w zgodzie z receptą na małą i zwinną bestię, ale z takim zestawem trzeba uważać - co prawda kontrola trakcji czuwa (na mokrym asfalcie działa bez przerwy), ale wigor z jakim Scirocco R nabiera prędkości potrafi zaskoczyć i nauczyć pokory. Dwulitrowy silnik błyskawicznie wkręca się w "zakazane", czerwone rejestry obrotomierza i auto osiąga niedopuszczalne przez prawo wskazania licznika prędkości. Elastyczność jest doskonała - na VI biegu od 50 do 90km/h przyspieszamy w 9 sekund. Zjawiska turbodziury praktycznie nie czuć. Do 2 tys. obr./min. jesteśmy w "trybie oszczędnym", między 2-3,5 tys. obr./min. przyspieszamy żwawo, a od 3,5 do 7 tys. obr./min. ciężko oderwać głowę od zagłówka. Wyprzedzanie? Zawsze i wszędzie.

Podróżnik doskonały

Mimo powalających osiągów i świetnej przyczepności Scirocco R to bardziej mini-Gran Turismo niż torowa bestia. Przy dużych prędkościach układ kierowniczy trochę nie nadąża, a w szybkich wirażach i tak nie wykorzystamy pełni mocy - przedni napęd ma swoje ograniczenia. Za to długie podróże pozamiejskimi drogami są w Scirocco ogromną przyjemnością. Zawieszenie w trybie comfort bardzo dobrze spisuje się nawet na zaniedbanym asfalcie dróg ostatniej kategorii odśnieżania, co w połączeniu ze świetnymi fotelami pozwala przejeżdżać bardzo długie trasy bez zmęczenia. Na autostradzie możemy być permanentnymi królami lewego pasa, a przy tym spalać maksymalnie tylko 9,5l/100km. Minimum w jeździe pozamiejskiej to 7,5l/100km. Reasumując - Volkswagen Scirocco R to nie hot-hatch, ale doskonała maszyna do przemierzania nawet najdłuższych wakacyjnych tras we dwoje. Kto chce wykorzystywać pełny potencjał tego silnika musi dołożyć 20tys. zł do Golfa R (300KM mocy) z napędem na 4 koła i automatyczną skrzynią biegów DSG i jednocześnie pożegnać się ze stylową rzeźbą karoserii i zazdrosnymi spojrzeniami innych kierowców.

Werdykt: warto się skusić

Volkswagen Scirocco R przemyca wszystkie zalety niemieckiego wozu - świetną pozycję za kierownicą, dobrze wykonaną i ergonomiczną deskę rozdzielczą, mocny i oszczędny (w trasie) silnik, precyzyjną skrzynię biegów i dopracowany układ jezdny. Gratis dostajemy wyborny styl od mistrza Silvy. Warto dopłacić 3710zł za zawieszenie adaptacyjne DCC i 950zł za kamerę cofania. Na rezygnacji z szyberdachu (tylko uchylany) i pięknych lecz niepraktycznych 19-calowych alufelgach zaoszczędzimy 6900zł, co prawie wystarczy na "automat" DSG (8700zł), który skraca przyspieszenie do 100km/h o 0,2 sekundy i poprawia komfort jazdy.

Volkswagen Scirocco R
dług./szer./wys. (mm)4248/1810/1398
rozstaw osi (mm) 2578
poj. silnika (ccm)
1984
moc (KM)
280 przy 6000 obr./min.
moment obrotowy (Nm)
350 od 2500 do 5000 obr./min.
0-100 km/h (sek.)5,7
prędkość maksymalna (km/h)
250
spalanie trasa/miasto (l/100km)
8,8/12,5
średnie spalanie - test (l/100km)
9,3
poj. zbiornika paliwa (l)
55
poj. bagażnika (l)
312/1006
masa własna (kg)
 1426
dopuszczalna ładowność (kg)
 419
cena wyjściowa/testowanego egz. (zł)
141 490/171 120

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Cena podstawowa już od: 95 190 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

~Piotrek 2015-08-03

Wszystko dobrze, ale przy dachowaniu nie otwiera się, żadna z 12 poduszek.nGratuluje VW-nowi dobrzego auta.nFilm pokazał tvn turbo.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport