mojeauto.pl > motogazeta > Ubezpieczenie samochodu > Ubezpieczenie OC - obowiązek, kontrola i kary

Ubezpieczenie OC - obowiązek, kontrola i kary

Obowiązkowe komunikacyjne ubezpieczenie OC to ważny element związany ściśle z posiadaniem samochodu. Każdy bez wyjątku musi mieć ważną polisę OC. Inaczej grożą poważne kary.

Ubezpieczenie OC - obowiązek, kontrola i kary
Choć wielu kierowców uważa obowiązkowe ubezpieczenie OC jedynie za kolejny z przymusowych podatków, to jednak bez tej polisy byliby oni narażeni często na olbrzymie koszty w razie kolizji czy wypadku drogowego. Coraz większa liczba aut na naszych drogach sprawia, że o jakieś nieszczęśliwe zdarzenie na drodze nie jest trudno. Dzięki polisie OC możemy liczyć z jednej strony na odszkodowanie, z drugiej, gdy to my jesteśmy winni zderzenia, uwalnia nas ona od konieczności pokrywania szkody z własnej kieszeni.

Obowiązek posiadania polisy OC dotyczy wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych, czyli:
- samochodów,
- motocykli,
- motorowerów,
- ciągników rolniczych
- przyczep oraz
- pojazdów wolnobieżnych (z wyjątkiem pojazdów wolnobieżnych należących do rolnika i użytkowanych w związku z posiadaniem przez niego gospodarstwa rolnego).

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC powstaje najpóźniej w dniu wygaśnięcia dotychczasowej polisy. Jeśli zakupiliśmy samochód, polisę OC musimy zawrzeć najpóźniej w dniu pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium Polski (z wyjątkiem pojazdów historycznych) lub w dniu nabycia auta, jeżeli zbywca nie posiadał ubezpieczenia OC. W przypadku pojazdów wolnobieżnych, historycznych oraz niezarejestrowanych najpóźniej w dniu wprowadzenia takiego pojazdu do ruchu. Jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem wprowadzonym do ruchu na terytorium Polski nie posiada ubezpieczenia OC, powinien wykupić polisę przed przekroczeniem granicy.

Obowiązek ubezpieczeniowy (w zakresie OC) ciąży na każdym posiadaczu pojazdu zarejestrowanego, niezależnie od stanu technicznego, w jakim znajduje się ten pojazd. OC powinniśmy posiadać zatem również, gdy nasze auto jest uszkodzone i go nie użytkujemy.

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie jest tożsame z jego wyrejestrowaniem. Nie eliminuje więc całkowicie możliwości powstania szkody związanej z ruchem pojazdu, a jedynie je ogranicza (np. podczas wsiadania, wysiadania, czy w wyniku samozapłonu). W związku z tym, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie zwalnia od obowiązku wykupienia OC.

Fakt, że nie posiadamy ważnej polisy OC, najczęściej wyjdzie na jaw podczas kontroli drogowej, ale również podczas kontroli urzędnika w wydziale komunikacji. Wpaść możemy również podczas standardowego sprawdzania baz danych (CEPiK) dokonywanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od rodzaju pojazdu oraz od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku i dla samochodów osobowych wynosi od 700 zł (brak polisy OC do trzech dni) do 3.500 tys. zł (brak polisy OC ponad 2 tygodnie).
Tematy w artykule: ubezpieczenie OC

Podobne wiadomości:

Dlaczego ceny polis OC tak bardzo się różnią?

Dlaczego ceny polis OC tak bardzo się różnią?

Ubezpieczenie samochodu 2018-10-12

Ubezpieczenie OC przypisane do kierowcy zamiast samochodu - PiS proponuje zmiany

Ubezpieczenie OC przypisane do kierowcy...

Finanse i prawo 2017-12-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Kodiaq GT – pierwszy SUV coupe
Skoda Kodiaq GT – pierwszy SUV coupe
Skoda nie zwalnia tempa i prezentuje kolejny model. Jest nim SUV w nadwoziu w stylu coupe – Skoda Kodiaq GT.