1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Audi A6 e-tron - elektryczna zapowiedź

Audi A6 e-tron - elektryczna zapowiedź

Audi A6 e-tron zapowiada seryjną produkcję samochodów osadzonych na platformie PPE – najpierw segmentu C, a później również segmentu B – która rozpocznie się pod koniec roku 2022.

Audi A6 e-tron - elektryczna zapowiedź

Audi konsekwentnie realizuje swoją „e-wolucję” w kierunku mobilności elektrycznej. Podczas Auto Show Shanghai 2021, cztery pierścienie prezentują koncepcyjne, czterodrzwiowe Audi A6 e-tron. Model ten to zapowiedź innowacyjnej rodziny w pełni elektrycznych aut skonstruowanych z myślą o masowej produkcji. Samochód osadzony jest na nowej platformie dla pojazdów z napędem elektrycznym PPE (ang. Premium Platform Electric). Ta zaprojektowana w całkowicie nowej architekturze technika, będzie służyć w przyszłości jako platforma technologiczna tego typu pojazdów. Seryjna produkcja samochodów osadzonych na platformie PPE – najpierw segmentu C, a później również segmentu B – rozpocznie się pod koniec roku 2022. Będą to zarówno SUV-y z dużym prześwitem, jak i modele o dynamicznym designie, takie jak Audi A6 e-tron.

Audi A6 e-tron

Nowe, koncepcyjne Audi A6 e-tron pozycjonowane jest w klasie pojazdów luksusowych. Model ten, już w latach 1968 – 1994, jako Audi 100, zdążył potwierdzić stałe miejsce czterech pierścieni w tym segmencie. W rodzinie modeli A6 znajdziemy wersje Limousine, Avant, allroad, ale również wersję Sportback oznaczaną jako Audi A7. Co więcej, zelektryfikowany układ napędowy ma w przypadku Audi A6 również długą tradycję. W roku 2011 pojawiła się wersja hybrydowa tego modelu, a w 2019 zadebiutowało Audi A6 TFSIe z napędem hybrydowym typu plug-in. W trybie czysto elektrycznym model ten przejechać może nawet 91 km ( wg. cyklu WLTP).

W przeciwieństwie jednak do A6 TFSIe, Audi A6 e-tron concept pokazane na Auto Shanghai 2021, osadzone jest na opracowanej pod kierownictwem Audi przyszłościowej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym - PPE i wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny. Samochód ten to zupełnie nowa koncepcja projektowa — jedyną cechą łączącą go z obecnym A6 są wymiary. Karoseria o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m, została zaprojektowana jako Sportback, a jej linie w oczywisty sposób nawiązują do aktualnego języka designu marki Audi.

Debiutujące w Szanghaju koncepcyjne Audi A6 e-tron concept, to dużo więcej niż proste ćwiczenie stylistyczne i techniczne — jego karoseria to przedsmak wyglądu przyszłych modeli Audi produkcji seryjnej i jasna wskazówka, jak dynamicznie i elegancko wyglądać będą pojazdy klasy luksusowej z czterema pierścieniami w logo.

Technika PPE gwarantuje, że to, co sugerują linie samochodu, będzie się w rzeczywistości przekładać na dynamiczne parametry jazdy i możliwość wykorzystywania go jako głównego pojazdu w codziennym użytkowaniu. Oznacza to, że w zależności od wybranego układu napędowego i wersji modelu, Audi A6 e-tron będzie mogło w przyszłości pochwalić się zasięgiem ponad 700 km (wg norm WLTP), a najmocniejsze pojazdy z tej rodziny będą przyspieszały od 0 do 100 km/godz. w niecałe cztery sekundy.

Stylistyka koncepcyjnego Audi A6 e-tron

Wymiary Audi A6 e-tron concept (długość 4,96 m, szerokość 1,96 m i wysokość 1,44 m) jasno wskazują, że jest to przedstawiciel klasy luksusowej — tak samo jak samochody serii Audi A6/A7. Dzięki dynamicznym proporcjom i eleganckim liniom, włącznie z typową dla marki stylistyką coupé, od razu wiadomo, że jest to pojazd, którego koncepcja powstała w tunelu aerodynamicznym.

Współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący zaledwie 0,22, jest w elektrycznym segmencie C bezprecedensowy. Mówiąc językiem laika: oznacza to, że samochód charakteryzuje się minimalnym oporem aerodynamicznym, co przekłada się przede wszystkim na niższe zużycie energii, a co za tym idzie na większy zasięg. Jednocześnie precyzyjna praca w tunelu aerodynamicznym po raz kolejny przyniosła projekt organiczny i w najmniejszych szczegółach charakteryzujący się wyjątkową elegancją i harmonią.

Duże 22-calowe koła i krótkie zwisy, niski przedział pasażerski i szeroki łuk dachu typu coupé, nadają autu proporcje wyraźnie nawiązujące do samochodu sportowego. Brak ostrych krawędzi na całej karoserii skutkuje płynnymi przejściami między powierzchniami wypukłymi i wklęsłymi, a także powstawaniem miękkich cieni. Koncepcyjne Audi A6 e-tron – zwłaszcza, gdy patrzy się na nie z boku - wydaje się monolitem, jakby zostało odlane z pojedynczej formy.

„Heliosilver” – to nazwa technicznie wyglądającego koloru lakieru, który nadaje koncepcyjnemu Audi A6 e-tron prezencji i funkcjonalności. Lakier ten, dzięki trójwymiarowemu efektowi głębi, akcentuje kształty karoserii, szczególnie w obszarze nadkoli quattro. Grill osłony Singleframe, również w kolorze Heliosilver, tworzy w przodzie pojazdu uderzający kontrast z matową, głęboką czernią okalającej go ramki. Ten ostry kontrast podkreśla również horyzontalnie zorientowane proporcje w sekcjach progów po bokach pojazdu.

Poza wyglądem, lakier zapewnia również praktyczne korzyści przyczyniające się do zmniejszenia zużycia energii. Wynikają one stąd, że lakier odbija znaczącą część słonecznego promieniowania termicznego, zmniejszając tym samym ilość energii dostającej się do karoserii pojazdu, a przede wszystkim do jego wnętrza. W rezultacie, aby utrzymać stały poziom komfortu termicznego we wnętrzu, w wielu sytuacjach nie trzeba używać klimatyzacji — a jest to poza układem napędowym jeden z głównych podzespołów mających wpływ na zużycie energii. To korzystnie wpływa na zasięg samochodu i na jego ślad węglowy.

Wysoki i niski prześwit

Platforma PPE została zaprojektowana wyłącznie dla układów napędowych zasilanych elektrycznie. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tego rozwiązania technicznego. Kluczowym elementem przyszłej floty PPE jest moduł baterii umieszczony między osiami, w koncepcyjnym modelu A6 e-tron magazynujący około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podłogi pojazdu umożliwia zamontowanie tam stosunkowo płaskiego układu baterii. Oznacza to, że bez wprowadzania zmian do architektury bazowej, po raz pierwszy możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i w samochodach o dynamicznej, niskiej architekturze, takich jak Audi A6 e-tron.

Wielkość baterii i rozstaw osi pojazdów osadzonych na PPE można skalować, a tym samym wykorzystywać jej zalety w różnych segmentach rynku. Tym co będzie je łączyć, to stosunek dość dużego rozstawu osi do bardzo krótkich nawisów. To, w połączeniu z dużymi kołami, daje proporcje podstawowe, które są po prostu doskonałe — nie tylko w kategoriach stylistyki. Użytkownicy przyszłych modeli PPE również wymiernie skorzystają z dużego rozstawu osi, który przekłada się na kluczową zaletę samochodów we wszystkich segmentach: dłuższe wnętrze pojazdu i więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu. Dodatkowo pamiętać trzeba, że samochody elektryczne są zwykle bardziej przestronne, ponieważ konstrukcyjnie nie potrzebują wyodrębniania tunelu środkowego.

Jednak nawet brak tunelu środkowego kryjącego w przypadku wielu modeli spalinowych wał napędzający tylną oś nie oznacza, że elektryczne samochody marki Audi pozbawione zostaną flagowego dla czterech pierścieni napędu na cztery koła quattro. W rodzinie przyszłych modeli osadzonych na platformie PPE przewidziano wersje z jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Za pomocą systemu elektronicznej koordynacji te dwa silniki dostarczą na żądanie napęd na cztery koła i pozwolą uzyskać doskonałą równowagę między dynamiką jazdy i wydajnością energetyczną. Rodzina pojazdów e-tron będzie również oferowała wersje podstawowe, zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej.

Dwa silniki elektryczne w koncepcyjnym Audi A6 e-tron mogą zapewnić łączną moc wyjściową 350 kW i moment obrotowy 800 Nm.

Zawieszenie przednie Audi A6 e-tron to konstrukcja pięciowahaczowa, specjalnie zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa. W modelu koncepcyjnym zamontowano zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami.

Szybkie ładowanie, duży zasięg

Koncepcyjną podstawą układu napędowego Audi A6 e-tron — i wszystkich modeli osadzanych w przyszłości na PPE — jest technika ładowania 800-voltowego akumulatora. Jak wcześniej w Audi e-tron GT gwarantuje to, że baterie w Audi A6 e-tron concept można na stacjach szybkiego ładowania naładować do mocy 270 kW w bardzo krótkim czasie. Wraz z PPE, ta rewolucyjna technologia po raz pierwszy wejdzie do segmentu popularnych pojazdów o średnim zasięgu i do pojazdów luksusowych.

Umożliwia ona uzyskanie czasu ładowania zbliżonego do czasu tankowania paliwa w samochodzie z silnikiem konwencjonalnym. Wystarczy 10 minut, by naładować akumulator w stopniu wystarczającym na przebycie ponad 300 km. 100 kWh akumulator koncepcyjnego Audi A6 e-tron można naładować od 5 do 80 procent w niecałe 25 minut.

Koncepcyjne Audi A6 e-tron, w zależności od wybranego układu napędowego i mocy wyjściowej, ma zasięg nawet 700 km i bez kompromisów nadaje się do użytkowania jako główny pojazd w rodzinie. Jego zasięg i prędkość ładowania dotrzymują kroku pojazdom spalinowym, dzięki czemu staje się on doskonałym pojazdem spełniającym codzienne potrzeby: od krótkich wyjazdów do sklepu, po dłuższe trasy pokonywane podczas wyjazdu na wakacje.

W kategoriach dynamiki, Audi A6 e-tron concept to typowy samochód elektryczny — przyćmiewa rywali wyposażonych w silniki spalinowe. Dzięki temu, że wysoki moment obrotowy jest dostępny od samego początku, nawet pojazdy klas niższych, projektowane z myślą o osiąganiu jak najwyższej wydajności, będą przyspieszać do 100 km/godz. w mniej niż siedem sekund. Natomiast w pojazdach klas wyższych, sprint może zostać skrócony nawet do mniej niż czterech sekund.

Model koncepcyjny Audi A6 e-tron jest pierwszym członkiem rodziny pojazdów – początkowo w segmencie C, a później również w segmentach B i D — która będzie konstruowana na jeszcze innej, innowacyjnej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym - PPE. Ten modułowy system jest rozwijany pod kierownictwem Audi, we współpracy z Porsche AG. Pierwsze seryjnie produkowane samochody marki Audi zbudowane na platformie PPE będą przedstawiane sukcesywnie, począwszy od drugiej połowy 2022 r.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A6
Audi A6
Cena podstawowa już od: 213 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Porsche Mission R - elektryczna alternatywa dla 911 GT3 Cup

Porsche Mission R - elektryczna alternatywa...

Premiery 2021-09-08

Nowy Mercedes Citan już w salonach

Nowy Mercedes Citan już w salonach

Aktualności 2021-09-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mitsubishi L200 Stark w Polsce
Mitsubishi L200 Stark w Polsce
W polskiej sieci salonów Mitsubishi Motors pojawiła się specjalna wersja cenionego pickupa Mitsubishi L200 o nazwie STARK. Samochód limitowany jest do 60 sztuk.