mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Audi wykorzystuje używane akumulatory litowo-jonowe

Audi wykorzystuje używane akumulatory litowo-jonowe

W swoim zakładzie produkcyjnym w Ingolstadt Audi wykorzystuje używane akumulatory z samochodów elektrycznych.

Audi wykorzystuje używane akumulatory litowo-jonowe

Drugie życie akumulatorów z samochodów elektrycznych

Audi, w swojej głównej fabryce w Ingolstadt, testuje pomysł napędzania używanymi akumulatorami litowo-jonowymi pojazdów użytkowych poruszających się po terenie fabryki.

Podobnie jak inni producenci samochodów, Audi jest zobligowane przepisami prawnymi do odbioru nośników energii po ich wykorzystaniu w samochodach. Ponieważ takie zwrócone akumulatory cały czas zachowują sporą część swej pierwotnej pojemności ładowania, zespół projektowy bada obecnie, jak akumulatory z testowych egzemplarzy Audi e-tron albo z modeli hybrydowych, takich jak Audi A3 e-tron i Audi Q7 e-tron, mogą być ponownie, sensownie wykorzystane.

Baterie ołowiowe do lamusa

Pojazdy użytkowe poruszające się po terenie fabryki Audi, takie jak wózki widłowe, czy ciągniki, były jak dotąd zasilane akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Gdy taki zespół akumulatorów o masie czasami nawet dwóch ton się wyczerpie, pracownicy wyjmują go z pojazdu i podłączają na kilka godzin do stacji ładującej.

Akumulatory litowo-jonowe natomiast, mogą być ładowane podczas zwyczajowych przestojów takiego pojazdu, np. w przerwach pomiędzy zmianami. Rozwiązanie to eliminuje konieczność ciągłego, ręcznego wyjmowania akumulatorów, oszczędza czas i miejsce.

Gdyby „cztery pierścienie” wymieniły we wszystkich pojazdach użytkowych na terenie wszystkich swoich 16 fabryk na całym świecie akumulatory na litowo-jonowe, zaoszczędziłyby pokaźną sumę pieniędzy.

- Każdy litowo-jonowy akumulator musi być wykorzystany w możliwie najlepszy i najbardziej efektywny sposób, ponieważ jego produkcja wiąże się z dużymi nakładami energii i zużyciem cennych zasobów – mówi Peter Kössler, członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki.

- Nasza strategia zrównoważonej mobilności elektrycznej zakłada również ponowne, rozsądne wykorzystanie nośników energii – dodaje.

Idealne rozwiązanie dla pojazdów użytkowych

Pojemność akumulatora litowo-jonowego, która pozostaje do dyspozycji po jego zdemontowaniu z samochodu elektrycznego, jest więcej niż wystarczająca dla potrzeb pojazdu użytkowego w fabryce. Dzięki takiemu zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego, właściwości jezdne takich pojazdów ulegają znacznej poprawie.

Dla przykładu: mogą one utrzymać stałą prędkość na rampach, czego nie potrafią pojazdy zasilane akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Co więcej, regularne ich ładowanie podczas przerw zapobiega ewentualnym przestojom w godzinach pracy.

Budowa akumulatora litowo-jonowego Audi

Akumulator Audi e-tron zbudowany jest z 36 indywidualnych modułów akumulatorowych, ma formę płaskiego, szerokiego bloku i umiejscowiony jest w tym modelu pod podłogą przedziału pasażerskiego.
Po wyjęciu takiego bloku z samochodu, zespół projektowy sprawdza każdy pojedynczy moduł pod kątem jego dalszego użycia. Następnie do nowego zespołu akumulatorowego montowane są 24 moduły.

Nowy zespół ma takie same wymiary i masę jak akumulator kwasowo-ołowiowy pojazdu użytkowego, zatem wszystkie te pojazdy mogą być ciągle używane, bez konieczności czynienia w nie większych inwestycji.

W przyszłości, zadanie składania nowych zespołów akumulatorów „powtórnego użycia”, mogliby przejąć wyspecjalizowani pracownicy własnego centrum akumulatorowego firmy.

Zespół projektowy, złożony z pracowników różnych pionów: produkcji, logistyki, czy rozwoju, nad powtórnym wykorzystaniem używanych modułów akumulatorowych pracuje już od dwóch lat. Po pierwszych, zakończonych sukcesem próbach, obecnie prowadzone są testy na pojazdach użytkowych poruszających się na co dzień po fabryce.

Ten pionierski projekt jest jednym z wielu, w których Audi pokazuje swe zaangażowanie w rozsądne i wydajne ponowne wykorzystywanie akumulatorów z samochodów elektrycznych.

Można sobie również wyobrazić, że używane akumulatory znajdą drugie życie w mobilnych stacjach ładowania samochodów elektrycznych lub w stacjonarnych systemach magazynowania energii.
Audi rozwija również koncepcję ich recyklingu: na końcu cyklu życia akumulatora, pozyskiwane są z niego cenne elementy, a następnie przekazywane do wykorzystania w nowych produktach.


Podobne wiadomości:

Audi RS5 Sportback. Znamy cenę

Audi RS5 Sportback. Znamy cenę

Premiery 2019-03-13

Audi e-tron wjechał pod górę stoku narciarskiego

Audi e-tron wjechał pod górę stoku...

Aktualności 2019-02-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Audi sprzedało w styczniu 2019 r. 145 tys. aut
Audi sprzedało w styczniu 2019 r. 145 tys. aut
W styczniu 2019 roku Audi sprzedało na całym świecie niemal 145 tys. aut. Oznacza to lekki spadek.

Jak sen wpływa na jakość treningu? Jak sen wpływa na jakość treningu?