1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. BMW iX - premiera elektrycznego SUV-a

BMW iX - premiera elektrycznego SUV-a

BMW iX to produkcyjna wersja koncepcyjnego SUV-a iNEXT. Elektryczny model na rynek wejdzie w przyszłym roku, ale już teraz wiemy o nim niemal wszystko.

BMW iX - premiera elektrycznego SUV-a

Wizja staje się rzeczywistością, a BMW Vision iNEXT – BMW iX. Rok przed wprowadzeniem na rynek (pod koniec 2021 roku), BMW Group przedstawia pierwszą zapowiedź przyszłego BMW iX będącego obecnie w fazie przygotowań do produkcji seryjnej. BMW iX jest pierwszym modelem opartym na nowym, skalowalnym modułowo systemie BMW Group i stanowi nową interpretację stylistyki.

Począwszy od drugiej połowy 2021 roku BMW iX będzie produkowane w zakładach BMW w Dingolfing jako flagowy model technologiczny BMW Group. W tym samochodzie koncentrować się będą najnowsze osiągnięcia firmy w takich obszarach, jak stylistyka, automatyzacja jazdy, łączność, elektryfikacja i usługi. Ponadto koncepcja i stylistyka BMW iX charakteryzuje się kompleksowym podejściem do kwestii zrównoważonego rozwoju. Widać to między innymi w zoptymalizowanych właściwościach aerodynamicznych - współczynnik oporu powietrza to zaledwie 0,25.

BMW eDrive piątej generacji

Piąta generacja technologii BMW eDrive obejmuje dwa silniki elektryczne, elektronikę, układ ładowania i akumulator wysokonapięciowy. To wszystko gwarantuje maksymalną wydajność. Napęd opracowany przez BMW Group i wyprodukowany w zrównoważonym procesie bez użycia krytycznych surowców tzw. ziem rzadkich, generować będzie maksymalną moc wynoszącą według najnowszych obliczeń ponad 370 kW (500 KM), co da BMW iX przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 5,0 s.

Wyraźnym celem jest niskie na tle konkurencji zużycie energii – poniżej 21 kWh na 100 km w cyklu testowym WLTP. Przy pojemności energetycznej brutto powyżej 100 kWh akumulator wysokonapięciowy najnowszej generacji powinien zapewniać zasięg ponad 600 km w cyklu WLTP. Odpowiada to ponad 300 milom zgodnie z cyklem testowym EPA FTP-75.

Nowa technologia ładowania BMW iX umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 200 kW. W ten sposób akumulator można naładować od 10 do 80 procent całkowitej pojemności w niecałe 40 minut. Ponadto w ciągu dziesięciu minut można dostarczyć ilość energii wystarczającą do tego, aby zwiększyć zasięg o ponad 120 km. Czas potrzebny do naładowania akumulatora wysokonapięciowego od 0 do 100 proc. ze stacji Wallbox o mocy 11 kW wynosi mniej niż jedenaście godzin.

Akumulatory BMW iX są zaprojektowane jako część długoterminowego cyklu zasobów i umożliwiają szczególnie wysoki wskaźnik recyklingu. Do ogniw akumulatorowych i całego akumulatora wysokonapięciowego stosowana jest wyłącznie energia elektryczna ze źródeł odnawialnych.

BMW iX - nadwozie i stylistyka

Wygląd zewnętrzny BMW iX jest nową interpretacją potężnych proporcji dużego SAV-a BMW. BMW iX ma podobną długość i szerokość co BMW X5, a ze względu na płynną linię dachu jego wysokość niemal odpowiada BMW X6, podczas gdy rozmiar kół zaczerpnięto z BMW X7.

Pośrodku przodu pojazdu znajduje się ustawiona pionowo, duża atrapa chłodnicy BMW. Ponieważ napęd elektryczny BMW iX wymaga jedynie niewielkiego dopływu powietrza chłodzącego, atrapa chłodnicy BMW jest całkowicie zamknięta. Zamiast tego pełni funkcję „inteligentnej” powierzchni. Pod przezroczystą powierzchnią atrapy chłodnicy BMW umieszczono kamery, radar i inne czujniki.

Inne ciekawe elementy wyglądu zewnętrznego BMW iX to najbardziej płaskie reflektory, jakie kiedykolwiek zastosowano w modelu BMW Group, ukryte w powierzchni drzwi klamki, wysuwane przyciskiem, bezramkowe szyby boczne, a także klapa bagażnika obejmująca cały tył oraz niezwykle wąskie lampy tylne.

Podobnie jak w przypadku atrapy chłodnicy BMW, wiele innych dyskretnie rozmieszczonych kamer i czujników, jak również ukryte płasko klamki drzwi, także wlew zbiornika na płyn do spryskiwaczy pod logo BMW na masce oraz kamera cofania ukryta w logo BMW na klapie bagażnika są przykładami stylistyki „Shy Tech” zastosowanej w BMW iX. Technologia pozostaje w tle, a jej działanie objawia się dopiero w momencie użycia.

Zasada „Shy Tech” wewnątrz to m.in. niewidoczne głośniki, filigranowe nawiewy powietrza, ogrzewane powierzchnie czy jednorodny projektor wyświetlacza BMW Head-Up wbudowany w desce rozdzielczej w niemal niewidoczny sposób. Sześciokątna kierownica, kołyskowy przełącznik biegów oraz zakrzywiony wyświetlacz BMW jako element systemu operacyjnego BMW nowej generacji natychmiast sygnalizują przyszłościową radość z jazdy.


Podobne wiadomości:

Lexus IS po tuningu TRD

Lexus IS po tuningu TRD

Aktualności 2020-11-16

Volvo będzie produkować własne silniki elektryczne

Volvo będzie produkować własne silniki...

Aktualności 2020-11-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Porsche Panamera w nowych wersjach – nawet 700 KM
Porsche Panamera w nowych wersjach – nawet 700 KM
Porsche uzupełnia linię nowego modelu Panamery o kolejne odmiany – w tym o flagowy wariant rozwijający moc 514 kW (700 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 870 Nm.