mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bogata historia polskiej rundy WRC

Bogata historia polskiej rundy WRC

LOTOS 71. Rajd Polski – drugi najstarszy rajd na świecie, impreza o wspaniałej historii – wraca do kalendarza światowego czempionatu po pięcioletniej przerwie. Tylko słynny Rajd Monte Carlo jest starszy od polskiej imprezy, więc przedstawiamy najciekawsze fakty z 93-letniej historii polskiego klasyka.

Bogata historia polskiej rundy WRC
W szczenięcych latach motoryzacji rajdy wyglądały zgoła inaczej niż dziś. Liczyła się nie tylko regularność i czasy. Ważne były także kwestie niewymierne. Dla przykładu w 1924 r. Jury rajdu przyznało niektórym załogom nagrody uznaniowe za wytrwałą i umiejętną jazdę. Można było także zarobić naganę – w tym wypadku za nieostrożną jazdę.

Aż 4358 km liczyła trasa Rajdu Polski w 1939 r. W ostatniej, przed wybuchem II Wojny Światowej, edycji kierowcy załogi zwiedziły niemal całą Polskę.

Najmniej kilometrów do przejechania zawodnicy mieli w 1921 r. W tym roku trasa rajdu liczyła 600 km. W 1921 r. nie tylko trasa była krótka, lecz także lista zgłoszeń. Do rywalizacji przystąpiło wówczas zaledwie 6 załóg.

Rekord frekwencji padł w 1972 r. Na starcie zawodów stawiło się aż 130 ekip. Trzy lata później (w 1975 r.) było blisko do wyrównania tego rekordu – lista zgłoszeń liczyła 129 załóg. Do 2013 r. Rajd Polski dwukrotnie był rundą Mistrzostw Świata i aż 48 razy rundą Mistrzostw Europy. Pięciu mistrzów świata w rajdach samochodowych startowało w Rajdzie Polski. Są to: Stig Blomqvist, Walter Rohrl, Petter Solberg, Sebastien Loeb oraz urzędujący mistrz świata – Sebastien Ogier.

W Rajdzie Polski często rywalizowali zawodnicy korzystający z polskich samochodów. Najwyższe miejsce wywalczone w polskiej rajdówce to pozycja numer 3. W 1973 i 1976 r. wywalczono ją w Polskim Fiacie 125p, a w 1986 r. – w Polonezie.

Rajd Polski najczęściej był rozgrywany w czerwcu – aż 28 razy. Drugim miesiącem w tej statystyce jest lipiec – 24 edycje. Oprócz tego Rajd Polski 6 razy zaplanowano na sierpień i 4 razy na wrzesień. Trzykrotnie mieliśmy rajd przeprowadzony jednocześnie w lipcu i sierpniu. Raz zdarzyło się, ze zawody odbyły się na przełomie czerwca i lipca.

Rajd Polski został przeniesiony na Mazury z bazą w Mikołajkach, jednak załogi rywalizujące w polskim klasyku odwiedzały mazurskie miasto także wcześniej – w 1955 i 1957 r.

Podobnie jest z litewskimi Druskiennikami, gdzie drugiego dnia rajdu zaplanowano oddalony serwis pomiędzy pętlami rozgrywanymi na Litwie. Przed wojną trasa Rajdu Polski przebiegała przez to urokliwe uzdrowisko.

Od 1989 r. w Rajdzie Polski tylko raz triumfował kierowca w samochodzie z napędem na jedną oś. W 2004 r., na asfaltowych trasach Kotliny Kłodzkiej zwyciężył Włoch Luca Pedersoli.

Jedynym kierowcą, który trzy razy z rzędu nie miał sobie równych w Rajdzie Polski był Antonio Zanini. Hiszpan odniósł zwycięstwa w sezonach 1978, 1979, 1980.

Najwięcej wygranych na swoim koncie ma polski kierowca Sobiesław Zasada. Zawodnik pochodzący z Dąbrowy Górniczej wygrywał za kierownicą takich samochodów, jak: Steyr-Puch 650TR, Porsche 911 i 912 oraz BMW 2002 tii. Rekord Zasady wyrównał Jarosław Baran, który czterokrotnie był pilotem zwycięskiej załogi, raz z Januszem Kuligiem i trzykrotnie z Kajetanem Kajetanowiczem.

Od czasu gdy w Rajdzie Polski na dobre zaczęły rządzić samochody z napędem na cztery koła, najczęściej w tej imprezie zwyciężali zawodnicy w rajdówkach ze znaczkami Forda i Subaru. Od 1989 r. załogi w samochodach wymienionych marek wygrywały po 6 razy. Co ciekawe, w samochodach obu marek zwyciężał trzykrotny triumfator Rajdu Polski – Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza – 2010 i 2011, Ford Fiesta R5 – 2013).

Michał Sołowow nigdy nie wygrał Rajdu Polski, choć aż pięciokrotnie stawał na podium tej imprezy.

Z kierowców spoza Polski najwięcej startów w Rajdzie Polski zaliczył Attila Ferjancz. Węgier stawał do rywalizacji w tej imprezie aż 14 razy.

W 1977 r. do rywalizacji w Rajdzie Polski zgłosiły się aż 73 załogi zagraniczne.

Aż 6 razy puchar za zwycięstwo w Rajdzie Polski jechał do Belgii. Trzy triumfy zanotował Robert Droogmans (1989, 1990 i 1993), dwa Patrik Snijers (1994, 1997), a jeden Marc Soulet (1988).

10,3 s – tyle wyniosła różnica między pierwszym a drugim zawodnikiem na mecie 68. Rajdu Polski. W sezonie 2011 Kajetan Kajetanowicz wyprzedził Michała Sołowowa. Podczas zmagań na 230 km szutrowych odcinków specjalnych średnia prędkość Kajetanowicza była wyższa od przeciętnej Sołowowa zaledwie o 0,2 km/h!

Rauno Aaltonen – słynny fiński zawodnik zanim wygrał Rajd Polski jako kierowca (w 1965 r.) zwyciężył w tej imprezie w roli pilota (1961 r.).

Już jutro (w czwartek) czołowi zawodnicy WRC i WRC 2 wezmą udział w konferencji prasowej poprzedzającej rozpoczęcie zmagań w 71. LOTOS Rajdzie Polski. Spotkanie z zawodnikami odbędzie się w biurze prasowym zawodów przed ceremonią startu na Rynku w Mikołajkach.

Walka w rajdzie rozpocznie się od przejazdu 14,54-kilometrowego odcinka specjalnego Miłki. Otwierająca rajd próba ruszy o 16:40. Następnie załogi zmierzą się z próbą Kruklanki (17,24 km, od 17:30). Czwartkową rywalizację zakończy przejazd superoesu Arena Mikołajki. Ten odcinek zaplanowano na 20:05.

Łączna liczba kilometrów do przejechania podczas pierwszego dnia zmagań to 166,92, w tym 34,28 km odcinków specjalnych. W piątek, po raz pierwszy w historii imprezy, załogi będą rywalizować na czterech odcinkach specjalnych na Litwie.
Tematy w artykule: Rajd Polski historia

Podobne wiadomości:

Skoda i Laurin&Klement już 90 lat razem

Skoda i Laurin&Klement już 90 lat razem

Aktualności 2015-08-27

Bezpłatna historia sprowadzonego auta już działa

Bezpłatna historia sprowadzonego auta już...

Finanse i prawo 2017-12-19

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wzrosną kary za brak polisy OC
Wzrosną kary za brak polisy OC
Od początku 2019 roku wzrośnie wysokość kar za brak obowiązkowej polisy OC. Kierowcy aut osobowych zapłacą 4500 złotych.