mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Car of the Year - cz.3

Car of the Year - cz.3

Najwięcej razy tytuł samochód roku otrzymały modele Fiata. Ostatni raz w 1996 roku Bravo/Brava.

Car of the Year - cz.3

Trzecią edycję Car of the Year 1966 wygrał najnowszy model Renault 16. Auto to zastąpiło niezbyt udany model Fregate z napędem na tylne koła. Renault 16 było już z napędem na przednie koła, który to mechanizm zastosowano później również w dwumiejscowym Alpine. Nadwozie nowego modelu po raz pierwszy było typu hatchback, długość tego pięciodrzwiowego auta wynosiła 4,23 m. O sukcesie zadecydowały niezależne zawieszenie na wszystkich kołach, do wyboru czterobiegowa ręczna lub trzybiegowa automatyczna skrzynia biegów oraz dwa czterocylindrowe silniki 1.5 (55 KM) i 1.6 (83 KM). W głosowaniu R 16 zdobyło 98 punktów, drugi Rolls Royce Silver Shadow 81 punktów, a trzeci Oldsmobile Toronado 59 punktów.

W 1976 roku tytułem samochód roku mogła się szczycić Simca 1307-1308. W tym czasie marka ta wchodziła w skład koncernu Chrysler. Wygląd zwycięskiego modelu był uroczy, nadwozie typu hatchback praktyczne, wewnątrz było dużo miejsca. Dodatkowo samochód ten oferował bardzo przyjemne prowadzenie z bezpiecznym zachowaniem się na drodze. Najsłabszym punktem był "podstarzały" już silnik w wersji 1.3 lub 1.4 o słabych osiągach. Simca zdobyła 192 punkty, drugie miejsce przypadło BMW 316-320 144 punkty, trzecie Renault 30 TS 107 punktów.

O zwycięstwie w 1986 roku przesądziło wprowadzenie w standardzie we wszystkich wersjach Forda Scorpio ABS. Model ten zastąpił dwie generacje Granady, poprawiony został wygląd oraz konstrukcja. Nietypowa jak dla samochodów o większych rozmiarach była tylna klapa. Scorpio pozostało typowym szybkim autem mimo zwiększonych rozmiarów. Wnętrze było bardzo przytulne, dobrze wyposażone a osiągi uzyskiwane z silnikiem z wtryskiem paliwa 2.9 V6 stawiały Scorpio na czele pod tym względem. Do pierwszego miejsca wystarczyło zdobycie 337 punktów, do drugiego miejsca 291 punktów (Lancia YIo) a do trzeciego 273 (Mercedes-Benz 200-300 E).

Rok 1996 to minimalne zwycięstwo Fiata Bravo/Brava, siódmy i ostatni jak do tej pory tytuł tej marki, nad Peugeotem 406. Odpowiednio 378 punktów do 363, trzecie miejsce zajęło Audi A4 z 246 punktami. Trzydrzwiowe Bravo cieszyło się większą popularnością niż 5-drzwiowa Brava. O zwycięstwie przesądziła niska cena, stosunkowo dobre osiągi, bezpieczne zachowanie podczas jazdy oraz znaczna poprawa w jakości konstrukcji auta. O tym czy Fiat powiększy grono laureatów dowiemy się już niedługo, nowa Panda wymieniana jest przez wielu fachowców w gronie faworytów do tegorocznej nagrody.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jak ruszać pod górę na śniegu?
Jak ruszać pod górę na śniegu?
Zaśnieżony podjazd stanowi nie lada wyzwanie dla kierowców. Radzimy, jak zwiększyć swoje szanse na ruszenie pod górę na śniegu.