mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dlaczego Hyundai/Kia wybrały Słowację

Dlaczego Hyundai/Kia wybrały Słowację

Na wczorajszym posiedzeniu Rada Ministrów zapoznała się z raportem na temat przebiegu negocjacji z koncernem KIA Motors.

Pomimo ostatecznej, niekorzystnej dla Polski decyzji koncernu, przedstawiona oferta lokalizacyjna w Kobierzycach wraz z ofertą pomocy publicznej, była - zdaniem rządu - propozycją konkurencyjną. W liście skierowanym do wicepremiera Jerzego Hausnera przez inwestora wskazano na inne przyczyny dotyczące odrzucenia oferty polskiej, na które nie miała wpływu ani Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych ani Rada Ministrów.

Bezpośrednio po otrzymaniu decyzji PAIiIZ rozpoczęła starania, aby uzyskać obszerniejsze uzasadnienie jej podjęcia. Z uzyskanych do tej pory wiadomości wynika, że:

1. Poczucie komfortu i "bezpieczeństwa" koncernu w Polsce było dużo mniejsze niż w Słowacji. Złożył się na to głównie brak stabilności systemu prawno-podatkowego w naszym kraju;

2. Polska jest źle postrzegana z dwóch powodów:

- Koreańczycy szczegółowo dowiadywali się dlaczego koncern PSA nie zainwestował w naszym kraju oraz kontaktowali się z przedstawicielami tego koncernu, którzy wyrazili swoją satysfakcję z powodu wyboru lokalizacji w Słowacji;

- inwestorzy zagraniczni działający w Polsce, z którymi spotykali się przedstawiciele inwestora, często wyrażali negatywne opinie o naszym kraju, spowodowane dużą ilością konfliktów z urzędami skarbowymi, brakiem jednolitej wykładni prawa, częstymi zmianami przepisów oraz wieloma konfliktami nagłaśnianymi przez media;

3. Nie bez znaczenia były doświadczenia firmy Hyundai z lat 1999-2000, kiedy to regulacje dotyczące kontyngentów celnych uniemożliwiły koncernowi uruchomienie montowni samochodów.

Podsumowując: przedstawiciele inwestora i jego doradcy wielokrotnie podkreślali, że oferty Polski i Słowacji były bardzo zbliżone, jeśli chodzi o stronę ekonomiczną i infrastrukturalną. W tej sytuacji czynnikiem decydującym o ostatecznym wyborze lokalizacji stały się tzw. elementy pozamerytoryczne, związane z subiektywnymi odczuciami.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wzrosną kary za brak polisy OC
Wzrosną kary za brak polisy OC
Od początku 2019 roku wzrośnie wysokość kar za brak obowiązkowej polisy OC. Kierowcy aut osobowych zapłacą 4500 złotych.