mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce

Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce

W nowej wersji projektu przygotowanego przez Ministerstwo Energii, chętni na zakup auta elektrycznego mogą otrzymać nawet 90 tys. złotych dopłaty.

Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce
Przygotowany przez Ministerstwo Energii projekt rozporządzenia zakłada konkretną wielkość dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego, przy czym rozróżnia się w projekcie tańsze pojazdy elektryczne, zasilane z baterii oraz droższe i obecnie bardzo rzadkie pojazdy elektryczne, zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Wysokość dopłat do aut elektrycznych – nowe zasady

Kwestia dopłat do aut elektrycznych nabiera kształtu. Jeszcze kilka miesięcy temu pisaliśmy o projekcie przygotowanym przez Ministerstwo Energii, w którym zawarty był zapis o dopłacie w wysokości nawet 36 tys. złotych. Ten zapis zmieniono, a nowe kwoty są nieco wyższe.

Pieniądze pochodzić miały z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który został powołany wraz z wejściem w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – i to pozostało niezmienione. Obecnie dopłatami również zająć się ma FNT.

Przypomnijmy w tym miejscu, że Fundusz Niskoemisyjnego Transportu zasilany jest z wprowadzonej niedawno opłaty emisyjnej, zawartej w cenie paliwa. Wpływy z opłaty emisyjnej w 85 proc. trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w pozostałych 15 proc. do FNT. Z szacunków wynika, że z tego tytułu w ciągu 10 lat FNT "zarobi" 6,75 mld złotych.

Kwoty dopłat do aut elektrycznych

W nowym kształcie projekt zakłada dwa warianty dopłat, zależne od rodzaju napędu elektrycznego. Jak wspomnieliśmy wyżej, pojawia się rozróżnienie pojazdów elektrycznych bateryjnych oraz z wodorowymi ogniwami.

W przypadku samochodów z baterią ładowaną z zewnętrznego źródła, dopłata wyniesie 30 proc. ceny zakupu i maksymalnie do 37,5 tys. złotych, ale pod warunkiem, że samochód nie będzie droższy niż 125 tys. złotych.

W przypadku samochodów elektrycznych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, dopłata również wyniesie 30 proc. ceny zakupu, ale nie więcej niż 90 tys. złotych. Tu także pojawia się górna granica ceny, wynosząca 300 tys. złotych.

Kto uzyska dopłatę do auta elektrycznego?

Projekt zakłada, że dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego będzie mogła uzyskać tylko i wyłącznie osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej.

Ważną kwestią są też limity roczne. Dopłaty będą bowiem pochodzić z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i będą wypłacane do czasu wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w danym roku.

Samochody elektryczne objęte dopłatami

Na chwilę obecną do rządowych dopłat kwalifikuje się stosunkowo niewiele pojazdów, i to tych najmniejszych. Nie ma mowy o zakupie Audi e-trona, Mercedesa EQC czy Jaguara I-Pace, a także pojazdów Tesli.

Na dopłaty załapią się najmniejsze samochody elektryczne, jak na przykład Smart EQ czy Volkswagen e-Up!, a niebawem także elektryczna Opel Corsa-e, która ma kosztować... 124 900 złotych. W niedalekiej przyszłości mogą to być także Skoda Citigo-e iV czy Seat Mii Electric, a także zapewne Peugeot e-208.

Co ciekawe, limity zawarte w projekcie wykluczają obecnie takie modele, jak Nissan Leaf, Kia e-Niro czy Renault Zoe, a także oczywiście najpopularniejszy model elektryczny w Polsce – BMW i3.


Podobne wiadomości:

Nowy Volkswagen e-Up! Znamy cenę

Nowy Volkswagen e-Up! Znamy cenę

Aktualności 2019-10-04

Porsche Taycan 4S dołącza do Turbo i Turbo S

Porsche Taycan 4S dołącza do Turbo i Turbo S

Aktualności 2019-10-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Bezemisyjne SUV-y Volkswagena
Bezemisyjne SUV-y Volkswagena
Moda na SUV-y nie przemija, a z prognoz wynika, że ich sprzedaż jeszcze się podwoi w ciągu najbliższych lat. VW nie poprzestaje na tych modelach, które ma w ofercie, lecz wciąż opracowuje nowe.