mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dowody rejestracyjne w nowej formie

Dowody rejestracyjne w nowej formie

Najpóźniej od 1 października br. wydawane dowody rejestracyjne będą już w zmienionej formie. Nie spowoduje to jednak - na szczęście - konieczności wymiany dotychczasowych dowodów.

Dowody rejestracyjne w nowej formie

Wprowadzenie nowych dowodów rejestracyjnych jest spowodowane dostosowaniem polskiego prawa do prawa unijnego, w tym przypadku wynikającego z Dyrektywy 1999/37/EC w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 4 maja 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. Nr 110, poz. 1169) określone zostały, oprócz wzoru nowego dowodu rejestracyjnego, także dokumenty niezbędne przy pierwszej rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy.

Dowody rejestracyjne w nowej formie pojawią się od 1 października, do tego czasu dowody rejestracyjne wydawane będą zgodnie z dotychczasowym wzorem aż do wyczerpania zapasów. Co ważne nie będzie konieczności wymiany przez kierowców "starszych" dowodów, całkowita wymiana na nowy typ nastąpi sukcesywnie wraz z kolejnymi rejestracjami pojazdów.

Zmieni się także nieco zawartość nowych dowodów rejestracyjnych. Będą one sześciostronicowe o formacie strony A6. Oprócz obowiązkowych danych w postaci zharmonizowanych kodów pojawią się też dane krajowe. Ma to ułatwić dokonywanie kontroli drogowych w poszczególnych państwach unijnych. Pozwoli to też na umieszczenie dodatkowych informacji, których w dotychczasowych dowodach brak.

Nowością będzie też brak numeru silnika, występować będzie natomiast numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. Wg przedstawicieli policji może to utrudnić wykrywanie przestępstw związanych z kradzieżą aut. Choć zwolennicy takiego rozwiązania podkreślają, że i tak w wielu przypadkach (czyt. modelach) przy pobieżnej kontroli trudne, jeśli nie niemożliwe, jest odczytanie numerów silnika. Ministerstwo Inftrastruktury, po uzgodnieniach z MSWiA oraz MON, podkreśla także, iż nie wszyscy producenci oznaczają silnik numerem identyfikacyjnym, a jeśli już taki numer istnieje, to jest on ustalany przez każdego producenta indywidualnie, nie w sposób unormowany. Rozwiązanie to wydaje się słuszne, bo dlaczegoż akurat numer silnika ma widnieć w dowodzie rejestracyjnym, a nie np. skrzynii biegów.

Zwiększona liczba stron, do sześciu, ma pozwolić na umieszczeniu nowego kodu zabezpieczającego OCR-B, który ma być wykorzystywany szczególnie przy przekraczaniu granicy. Równocześnie ma ruszyć w końcu system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, z którym ściśle mają być związane nowe wzory dowodów rejestracyjnych.

Inny, scentralizowany, będzie także sposób wydawania nowych dowodów. Urzędy komunikacyjne, w których następuje rejestracja pojazdów, nie będą posiadać pustych blankietów dowodów. Po przyjęciu wniosku komplet danych w postaci elektronicznej zostanie przesłany do centrali Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, tam dowody zostaną wypełnione i odesłane do właściwych urzędów. Z jednej strony ma się to przyczynić do uniknięcia kradzieży pustych blankietów dowodów oraz jednolitego wypełniania wszystkich wydawanych dowodów, z drugiej jednak strony może się przyczynić do dłuższego okresu oczekiwania na nowy dowód rejestracyjny.

Według przedstawicieli MI wprowadzenie nowych wzorów dokumentu nie spowoduje wzrostu kosztów jego wytwarzania, a co za tym idzie opłat związanych z rejestracją pojazdu przez kierowców. Należy też mieć nadzieję, że nie wydłuży się zbytnio okres oczekiwania na nowy dowód rejestracyjny, a jego wprowadzenie nie spowoduje problemów w trakcie użytkowania samochodu.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Koniec wypadków drogowych? Lexus testuje nowe rozwiązania
Koniec wypadków drogowych? Lexus testuje nowe rozwiązania
Lexus pracuje nad opracowaniem rozwiązań, które pozwolą zminimalizować liczbę wypadków drogowych.