mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Ford Mustang Lithium. Elektryczny z manualną skrzynią biegów

Ford Mustang Lithium. Elektryczny z manualną skrzynią biegów

Ford Mustang Lithium to jednorazowy projekt, który powstał przy współpracy Forda i firmy Webasto. Auto ma potężną moc, silnik elektryczny i... manualną skrzynię biegów.

Ford Mustang Lithium. Elektryczny z manualną skrzynią biegów

Znana głównie z systemów ogrzewania postojowego, niemiecka firma Webasto jest również jednym z największych na świecie dostawców systemów akumulatorowych do samochodów elektrycznych. Dobrym przykładem jej osiągnięć jest samochód widoczny na zdjęciu.

Wyposażony w 800-woltowy system akumulatorów Webasto, zdolnych wytworzyć moc 1 Megawata, Ford Mustang Lithium napędzany jest 900-konnym silnikiem elektrycznym. Powstał na potrzeby prezentacji możliwości obu firm, a jego debiut miał miejsce w Las Vegas.

Jeśli nazwa Webasto coś wam mówi, to dobrze kojarzycie. Webasto znana jest u nas z oferowania systemów ogrzewania postojowego. Natomiast działalność niemieckiej marki wykracza poza to. Systemy i rozwiązania, zaprojektowane i dostarczane przez Webasto, są stosowane zarówno w samochodach osobowych, jak również ciężarowych i specjalnych, np. kempingowych. Tym razem jednak koncern pochwalił się supersportowym samochodem o niesamowitych osiągach.

Prezentowany na tegorocznym salonie samochodowym SEMA w Las Vegas, elektryczny Ford Mustang Lithium jest efektem owocnej współpracy koncernów Ford i Webasto. Samochód dysponuje elektrycznym silnikiem, osiągającym maksymalny moment obrotowy 1000 Nm oraz wspomnianą już na wstępie moc 900 KM.

System akumulatorów Webasto

Tak mocny elektryczny napęd wymaga równie efektywnego i mocnego zasilania. I właśnie za tę cześć projektu odpowiadają niemieccy inżynierowie. Co ciekawe, choć silnik elektryczny może pracować bez pośrednictwa skrzyni biegów, w prezentowanym w Las Vegas Mustangu zastosowano 6-biegową skrzynię manualną.

Ford zapowiedział już dalszy rozwój gamy pojazdów elektrycznych. Niedawno pokazano inspirowanego Mustangiem elektrycznego SUV-a Ford Mustang Mach-e, a niebawem także pickupów F-150 z napędem hybrydowym i w pełni elektrycznym. Do 2022 roku Ford zainwestuje w rozwój tego rodzaju napędów aż 11,5 mln dolarów.

Teraz podjął współpracę z Webasto, by zaprezentować Mustanga z w pełni elektrycznym napędem. Większość miejsca pod maską zajął potężny 800-woltowy pakiet litowych akumulatorów trakcyjnych, zdolny wygenerować 1 MW energii elektrycznej i napędzać mocarny, dwuwirnikowy silnik elektryczny. Pakiet akumulatorów umieszczono w lekkiej obudowie z poliwęglanu.

Potęga elektrycznego napędu

Moc trafia do 20-calowych kół tylnej osi za pośrednictwem mechanizmu różnicowego Torsen Super 8.8 o ograniczonym poślizgu. Ford pomaga kierowcy w zarządzaniu tym zelektryfikowanym napędem za pośrednictwem czterech trybów jazdy, odpowiednio dawkujących i ograniczających moment obrotowy. Ich wyboru można dokonywać za pośrednictwem 10,4-calowego, dotykowego ekranu.

Zawieszenie obniżono o 2,5 cm, a masę auta zredukowano, stosując specjalnie zaprojektowane dla tego modelu elementy z włókna węglowego, dodając pakiet Ford Performance Track Handling Pack, tylny dyfuzor i hamulce Brembo z sześciotłoczkowymi zaciskami, pochodzące z modelu Shelby GT350R.

Powstały we współpracy z Webasto, prototypowy Ford Mustang jest pokazem możliwości nowych, elektrycznych napędów. Szczegółowe osiągi tego modelu, jak prędkość maksymalna czy przyspieszenie do setki nie są jeszcze znane - ale Ford zapewnia, że auto ma oszałamiające przyspieszenie na dystansie ćwierć mili.

Na tym nie koniec współpracy z Webasto, ponieważ Mustang Lithium korzysta z szybkiej stacji ładowania TurboDX oraz przenośnej ładowarki TurboCord. Ten model jest poligonem doświadczalnym dla technologii zarządzania akumulatorami i temperaturą, które Ford i Webasto zamierzają wspólnie wprowadzić na rynek.

Modułowy system baterii

Firma Webasto jest jednym ze 100 największych dostawców w branży motoryzacyjnej. Zaledwie dwa lata temu prezentowała na targach IAA w Hanowerze elastyczny system akumulatorów do pojazdów użytkowych. Dziś mamy już praktyczne przykłady jego stosowania.

Ponieważ można go skalować, sprawdza się zarówno w autach osobowych, jak również autobusach i ciężarówkach. Jego największą zaletą jest modułowa konstrukcja. Dzięki zastosowaniu standaryzowanych modułów, zmniejszono koszty i czas procesu opracowywania produktu.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Mustang
Ford Mustang
Cena podstawowa już od: 185 010 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-3dr.

Podobne wiadomości:

Nissan Leaf pomoże w kontroli strefy płatnego parkowania

Nissan Leaf pomoże w kontroli strefy płatnego...

Aktualności 2020-01-22

Pierwsze egzemplarze Porsche Taycana w Polsce

Pierwsze egzemplarze Porsche Taycana w Polsce

Aktualności 2019-12-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowoczesna technika ? zawieszenie, hybryda, fotele z masażem
Nowoczesna technika ? zawieszenie, hybryda, fotele z masażem
Citroën od zawsze słynie z wyrafinowanych rozwiązań technicznych, nic więc dziwnego, że również ich najnowsze modele naszpikowano techniką.

Rajd DAKAR 2020 Rajd DAKAR 2020