1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Ford Puma ST: generator dobrego nastroju

Ford Puma ST: generator dobrego nastroju

Ford wprowadzając na rynek Pumę ST, jako pierwszy w Europie, zaprezentował kompaktowego, ale też sportowego crossovera. Samochód szybko zebrał znakomite opinie jako prawdziwy generator dobrego nastroju.

Ford Puma ST: generator dobrego nastroju
Sercem samochodu jest 3-cylindrowy benzynowy silnik Ford EcoBoost o pojemności 1,5 litra, który zaskoczy nawet najbardziej wymagających. Motor o mocy 200 KM został zaczerpnięty z Fiesty ST, a więc prawdziwej ikony hot hatchy. Moc maksymalną silnik uwalnia przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy (320 Nm) jest dostępny w zakresie 2500-3500 obr./min. Dzięki temu reakcje są szybkie, a przyspieszenie rozwijane liniowo.

Jednostka zapewnia szybszy przyrost momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, co jest możliwe dzięki turbosprężarce z radialno-osiowym wlotem i zintegrowanemu kolektorowi wydechowemu. Poprawia on sprawność, bowiem pomaga szybciej osiągnąć właściwą temperaturę dzięki krótszej drodze, jaką muszą pokonać spaliny między cylindrami i turbosprężarką.

Puma ST jest wyposażona w wysokociśnieniowy wtrysk paliwa i podwójny, całkowicie niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu. Zapewnia to doskonałe osiągi modelu przy rozsądnym zużyciu paliwa. Model przyspiesza bowiem od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy.

Zmniejszenie zużycia paliwa z kolei jest możliwe dzięki stworzeniu innowacyjnego rozwiązania przez Forda. Marka bowiem, jako pierwsza w branży, opatentowała i wprowadziła na rynek możliwość dezaktywacji jednego z cylindrów. Jest to dopuszczalne w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, a polega to na automatycznym zatrzymaniu podawania paliwa i pracy zaworów jednego z cylindrów. Co jednak najważniejsze, wyłączanie albo ponowne włączenie cylindra trwa zaledwie 14 milisekund.

Specjalne modyfikacje zawieszenia

W trosce o komfort podczas codziennych podróży, głównie podczas pokonywania zakrętów, model otrzymał specjalne zawieszenie silnika ograniczające przechyły i minimalizujące niepożądane ruchy. Jako opcja, dostępny jest także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD, poprawiający przyczepność przednich kół i zapewniający wyjątkowe reakcje na zakrętach. Całość polega na hamowaniu wewnętrznego przedniego koła, podczas pokonywania zakrętów, a optymalną użyteczność tej funkcji w każdych warunkach zapewnił Ford Performance. Sprawną jazdę ułatwia także system, który automatycznie przekazuje moment obrotowy na koła o najwyższej przyczepności. Rzecz jasna umożliwia to kierowcy pełne wykorzystanie mocy silnika.

Udoskonalone zawieszenie otrzymało opracowaną dla tego modelu belkę skrętną, stabilizator poprzeczny i nastawy amortyzatorów. Z uwagi na inne parametry Pumy ST w porównaniu do Fiesty ST, Ford zmodyfikował także kilka innych, istotnych aspektów. Jednym z najważniejszych jest zwiększona o 40% sztywność belki skrętnej w porównaniu z Fiestą ST i o 50% w porównaniu z zawieszeniem standardowej Pumy. O stabilność dbają stabilizator przechyłów o przekroju 28 mm i przedni stabilizator o przekroju 24 mm.

Reakcje układu kierowniczego są o 25 procent szybsze, a w układzie hamulcowym zastosowano o 17 procent większe tarcze niż w standardowej wersji Pumy. Specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 4S przyczyniają się do utrzymania stabilności SUV-a Forda. Większą stabilność i precyzyjne reakcje samochodu zapewniają sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania. To autorskie rozwiązanie Forda, w którym model może uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu. Przekazywanie sił bocznych pozwala zwiększać sztywność poprzeczną zawieszenia.

Całości dopełniają dwururowe amortyzatory Hitachi, które precyzyjnie dozują siłę tłumienia zależnie od sytuacji. Regulują tym samym sztywność i umożliwiają lepszą kontrolę ruchów nadwozia. Całość pozwala na optymalne czucie tego, co dzieje się z kołami.

Bogate wyposażenie sportowego crossovera

Puma ST jest samochodem łączącym cechy rasowego hot hatcha z funkcjonalnością i wyposażeniem miejskiego crossovera. W przestronnym wnętrzu mamy do czynienia z wieloma sportowymi akcentami. To spłaszczona u dołu kierownica z logo ST, sportowe i niezwykle wygodne fotele Recaro, przeszycia szarą nicią, czy listwy progowe z logotypem Ford Performance. Na zewnątrz zastosowano elementy poprawiające właściwości aerodynamiczne m.in. splitter z napisem Ford Performance, zwiększający siłę docisku przedniej części pojazdu o blisko 80%.

Wyposażenie modelu jest niezwykle bogate i obejmuje szereg najnowszych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa z układem monitorowania martwego pola czy ruchu poprzecznego przy cofaniu. Nie zabrakło tempomatu, czujników parkowania (z przodu i z tyłu), kamery cofania, podgrzewanych foteli i kierownicy oraz elektrycznie podgrzewanej przedniej szyby czy elektrycznie otwieranej klapy bagażnika.

System informacyjno-rozrywkowy zapewnia 8-calowy dotykowy ekran, a sportowym elementem pozostają przyciemniane tylne szyby. Doskonałą jakość muzyki zapewnia natomiast system audio Bang&Olufsen. Na zmianie charakterystyki samochodu nie ucierpiał także bagażnik z innowacyjnym MegaBoxem, który ma pojemność aż 456 litrów.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford SUV hot-hatch

Podobne wiadomości:

Volkswagen T-Roc w odświeżonej wersji

Volkswagen T-Roc w odświeżonej wersji

Aktualności 2021-11-18

Ford F-150 Lightning już w produkcji

Ford F-150 Lightning już w produkcji

Aktualności 2021-11-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nocne przymrozki na drodze
Nocne przymrozki na drodze
Panujące obecnie warunki atmosferyczne okazują się prawdziwym wyzwaniem dla kierowców. Nowym elementem późnojesiennej aury są nocne przymrozki, oznaczające kolejne zagrożenia na drogach.