1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Hyundai Motorsport - jak 5 osób rozkręciło zespół rajdowy

Hyundai Motorsport - jak 5 osób rozkręciło zespół rajdowy

Przy okazji premiery nowego Tucsona mogliśmy w niewielkim stopniu odkryć tajemnice fabryki, w której powstają rajdowe i20. A to wszystko tuż przed startem eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata rozgrywanej w Polsce.

Hyundai Motorsport - jak 5 osób rozkręciło zespół rajdowy
Wita nas miła pani, która zaprasza nas na mały poczęstunek. Siedziba Hyundai Motorsport jest oddalona od Frankfurtu o jakieś 50 km, jednak jazda autostradą skróca bardzo podróż. Gorąca aura podgrzewa nasze oczekiwania.

Czekamy na naszego przewodnika w holu fabryki, gdzie stoją dwa puchary, jeden z nich jest za wygranie klasyfikacji generalnej Rajdu Niemiec w ubiegłym sezonie. Po kilku minutach przychodzi nasz przewodnik, który od razu informuje nas, że nie możemy robić żadnych zdjęć. Informację przyjmujemy z lekkim grymasem, ale cóż w motorsporcie jedno zdjęcie z fabryki może sporo namieszać.

Przechodzimy przez biura marketingu, inżynierów do głównej hali. W niej odbywa się cała produkcja rajdówek i 20. Najpierw z innej fabryki przyjeżdża część karoserii z wmontowaną w środek klatką bezpieczeństwa. Brakuje błotników, zderzaków i wielu elementów karoserii, ale te wykonane z lekkich tworzyw są dokładane na miejscu.

Hyundai jak każdy inny zespół korzysta z pomocy kilkuset poddostawców. Jednym z nich jest firma, która przyjeżdża i na miejscu okleja gotowe auto rajdowe. Nikt nie „bawi się” w malowanie auta, wszystko przez to, że powłoka lakierów jest cięższa niż folia, którą oklejany jest samochód. Gdy przyjechaliśmy do fabryki było w niej bardzo spokojnie, gdyż większość zespołu wyruszyła do Polski, gdzie rozegrana zostanie kolejna runda WRC.

Fabryka jest podzielona na kilka stanowisk, gdzie montowane i sprawdzane są elementy. Hyundai i20 WRC z seryjnym autem łączy jedynie nazwa. Po każdym rajdzie samochód każde z aut jest rozmontowywane i sprawdzane. Potem jeśli nie doszło do uszkodzenia ważnych części, które nie muszą być wymieniane, auto jest składane na nowo. W fabryce jest kilka odrębnych stanowisk do testowania zawieszenia, silników i amortyzatorów. W zeszłym roku Hyundai miał problem z wałem napędowy, który nie wytrzymywał całego rajdu. Skończyło się na zmianie poddostawcy.

Nie możemy zaglądnąć wszędzie tam, gdzie chcielibyśmy, a nasz przewodnik zabiera nas do nowej hali, gdzie przeniesiona zostanie produkcja. Na dużo większej przestrzeni widać przygotowania do dalszych prac. W kącie stoi kilka samochodów demonstracyjnych, które Hyundai wykorzystuje na imprezach, pokazach i targach. To auta również dostępne dla sponsorów. W tym roku Hyundai wystawił cztery auta, w przyszłym roku nowa hala pozwoli im na budowanie samochodów dla klientów w różnych specyfikacjach.

Nasza rozmowa z przewodnikiem trwa również po wyjściu z fabryki. Zadziwiające jest to, że znaleźli się ludzie, którzy przekonali szefów do startów w WRC. Na początku, w 2012 roku do pustych, wynajętych hal weszło 5 ludzi, którzy tworzyli Hyundai Motorsport. Dziś to potężne przedsięwzięcie, które pochłania niesamowitą ilość pieniędzy. Zespół Hyundai’a bardzo szybko się uczy i czas, gdy jego kierowcy zaczną regularnie wygrywać szybko nadejdzie. Na pożegnanie nas przewodnik mówi, że jest wielkim optymistą i wierzy w sukces tego projektu. Ciężko jest nie ufać mu. My wracamy do jazd testowych Hyundai’em Tucsonem.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Hyundai i20
Hyundai i20
Cena podstawowa już od: 54 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Fiesta, i20, Rio, Mazda 2, Corsa i Fabia w...

auto motor i sport 2015-07-26

Różnią się wyposażeniem i ceną, ale wszystkie trzymają standard, jakiego oczekujesz od współczesnego auta. Małe samochody zaspokajają wszelkie potrzeby dnia codziennego, a niektóre dają nawet sporo frajdy. Do walki stają: Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda 2, Opel Corsa i Skoda Fabia.

Nowy Hyundai Kona N

Nowy Hyundai Kona N

Aktualności 2021-04-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Ford Fiesta po face liftingu
Ford Fiesta po face liftingu
Ford Fiesta pojawił się w nowej, odświeżonej wersji. Jednocześnie debiutuje sportowa Fiesta ST. Oto, co się zmieniło.