Przed tegoroczną zimą specjaliści z ADAC wzięli pod lupę opony w sumie 30 zimówek w dwóch rozmiarach, a także, dodatkowo, sprawdzili, jak na tym tle przedstawiają się opony całoroczne. Dziś przedstawiamy wyniki testu opon o rozmiarze 195/65 R15 z indeksem prędkości T, które to opony są niezwykle popularne i bardzo często są montowane w modelach klasy średniej niższej oraz średniej, jak np. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Citroen C4 i C5, Ford Focus, Fiat Bravo, Hyundai i30, Kia cee'd, Mazda 3, 5 i 6, Mercedes klasa C, Opel Astra, Renault Megane i Laguna, Seat Leon, Skoda Octavia, Toyota Auris i Avensis oraz Volkswagen Golf, Jetta i Passat. Ponieważ w konkretnych modelach można zamontować opony o różnym, ale zbliżonym rozmiarze, poniższe wyniki testu będą także wiążące dla opon o rozmiarach 185/65 R15 oraz 205/65 R15.
Od ubiegłego roku ADAC do testów opon stosuje ujednolicone oceny (tak jak przy innego rodzaju testach) - bardzo dobry, dobry, zadowalający, dostateczny oraz niedostateczny. Na końcową ocenę wpływ ma aż siedem różnych kryteriów, z czego cztery dotyczą zachowania auta (m.in. hamowanie, prowadzenie auta, stabilność, ruszanie, jazda po łuku, prowadzenie bokiem) na różnych nawierzchniach, jakie możemy napotkać zimową porą - sucha nawierzchnia, mokra, ośnieżona i oblodzona. Spośród tych czterech kryteriów największy wpływ na końcową ocenę mają właściwości na mokrej nawierzchni (waga 30%) oraz na śniegu (20%). Zachowanie na suchej drodze ma wagę 15%, zaś na lodzie - 10%. Z pozostałych trzech kategorii 10-proc. wpływ na końcówy wynik mają wpływ na spalanie paliwa oraz szybkość zużywania się opony. Hałas, jaki powoduje opona, ma najmniejszy wpływ na końcowy rezultat (5%).
Warto pamiętać, że końcowa ocena nie jest zwykłą sumą ocen cząstkowych. Jeśli w którejś z czterech kategorii oceniającej właściwości na 4 różnych nawierzchniach opona uzyskała niższą ocenę, jej końcowy wynik automatycznie był obniżany. Dzięki takiemu zabiegowi wiadomo, że opona z oceną końcową np. dobrą zapewnia co najmniej dobre właściwości w każdych warunkach drogowych. W ten sposób wśród najlepszych opon znajdują się te najbardziej uniwersalne, a nie specjalizujące się w kilku kategoriach.
W tegorocznym teście opon o rozmiarze 195/65 R15 spośród szesnastu przetestowanych modeli sześć uzyskało ocenę dobrą (jak do tej pory od ubiegłego roku żadna opona nie dostała oceny bardzo dobrej) - Continental ContiWinterContact TS830, Goodyear UltraGrip 8, Semperit Speed-Grip 2, Dunlop SP Winter Sport 4D, Michelin Alpin A4 oraz Pirelli Winter Snowcontrol Serie 3. Osiem kolejnych oceniono jako zadowalające, jedna uzyskała ocenę dostateczną (Falken Eurowinter HS439), a jedna niedostateczną (Trayal Arctica).
Opona marki Trayal wypadła szczególnie fatalnie na mokrej nawierzchni, choć niewiele lepiej na trzech pozostałych rodzajach podłoża. Ponadto ma największy wpływ na wzrost zużycia paliwa i powoduje największy hałas. Falken Eurowinter z kolei najgorzej wypadł na śniegu, a obok opony Kumho I'ZEN KW23 najszybciej też się zużywa.
Na mokrej nawierzchni, a więc mającej największy wpływ na końcowy wynik, najlepiej wypadł Goodyear UltraGrip 8, przed oponami Dunlop SP Winter Sport 4D i Continental ContiWinterContact TS830. Ta ostatnia wypadła bardzo dobrze na śniegu, choć musiała nieznacznie ustąpić oponie Fulda Kristal Montero 3. Bardzo dobrze w tej części testu wypadły też Semperit, Dunlop oraz Nokian WR D3 i Vredestein Snowtarc 3.
Jeśli za oknem będzie się utrzymywać sucha pogoda, wówczas najlepiej postawić na oponę marki Nokian. Złym wyborem nie byłyby także Bridgestone Blizzak LM-32, Michelin i Barum Polaris 3, a nawet Falken Eurowinter HS439. Z kolei na lodzie bezkonkurencyjna okazała się Pirelli, dość wyraźnie wyprzedzając opony marki Michelin, Nokian, Vredestein i GT Radial Champiro WinterPro.
Najmniej hałaśliwe okazały się Semperit, Vredestein, Fulda i Bridgestone. Najmniejszy wpływ na wzrost spalania miały Semperit, Continental, Pirelli, najwolniej zaś zużywały się Michelin i Kleber Krisalp HP2 oraz najgorsza w całym teście Trayal Arctica.
opona | cena (euro) | ocena | sucha | mokra | śnieg | lód | hałas | spalanie | zużycie |
Continental ContiWinterContact TS830 | 60-102 | dobry | 2,5 | 2,0 | 1,9 | 2,4 | 3,1 | 1,7 | 1,8 |
Goodyear UltraGrip 8 | 63-109 | dobry | 2,3 | 1,8 | 2,4 | 2,4 | 3,2 | 2,1 | 2,0 |
Semperit Speed-Grip 2 | 52-90 | dobry | 2,5 | 2,2 | 2,1 | 2,4 | 2,9 | 1,5 | 2,0 |
Dunlop SP Winter Sport 4D | 62-105 | dobry | 2,3 | 2,0 | 2,1 | 2,4 | 3,2 | 2,1 | 2,3 |
Michelin Alpin A4 | 59-112 | dobry | 2,2 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 3,5 | 2,1 | 1,0 |
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 | 58-95 | dobry | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,0 | 3,5 | 1,8 | 2,5 |
Nokian WR D3 | 60-110 | zadowalający | 1,8 | 2,6 | 2,1 | 2,3 | 3,4 | 2,0 | 2,0 |
Vredestein Snowtrac 3 | 59-120 | zadowalający | 2,6 | 2,5 | 2,1 | 2,3 | 2,9 | 2,3 | 2,3 |
Fulda Kristall Montero 3 | 53-91 | zadowalający | 2,7 | 2,9 | 1,7 | 2,5 | 2,9 | 1,9 | 2,0 |
Barum Polaris 3 | 54-82 | zadowalający | 2,2 | 2,8 | 2,2 | 2,5 | 3,2 | 2,2 | 2,0 |
Kleber Krisalp HP2 | 54-90 | zadowalający | 2,3 | 3,3 | 2,4 | 2,4 | 3,6 | 1,9 | 1,0 |
Kumho I´ZEN KW23 | 53-84 | zadowalający | 2,3 | 2,8 | 2,4 | 2,4 | 3,5 | 2,1 | 2,8 |
Bridgestone Blizzak LM-32 | 62-130 | zadowalający | 2,1 | 3,1 | 2,4 | 2,8 | 2,9 | 2,3 | 2,0 |
GT Radial Champiro WinterPro | 48-83 | zadowalający | 2,8 | 3,4 | 3,3 | 2,3 | 3,4 | 1,9 | 2,0 |
Falken Eurowinter HS439 | 47-83 | dostateczny | 2,2 | 2,9 | 3,7 | 2,4 | 3,2 | 2,1 | 2,8 |
Trayal Arctica | 50-89 | niedostateczny | 3,9 | 5,5 | 3,5 | 3,0 | 4,2 | 2,6 | 1,5 |
Zobacz wyniki testów ADAC z lat poprzednich:
- 2010 - 185/65 R15
- 2010 - 225/45 R17
- 2009 - 205/55 R16
- 2009 - 185/60 R14
-
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +