1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Ładowanie samochodów elektrycznych i hybryd plug-in

Ładowanie samochodów elektrycznych i hybryd plug-in

Ładowanie aut z napędem elektrycznym jest często demonizowane. Codzienna praktyka użytkowników „elektryków” pokazuje jednak, że zmiana przyzwyczajeń może nastąpić z dnia na dzień.

Ładowanie samochodów elektrycznych i hybryd plug-in

Ładowanie samochodu elektrycznego i hybrydy plug-in nie jest trudne. Tak jak w przypadku tankowania, wystarczy mieć dostęp do dystrybutora paliwa, w tym przypadku – do źródła prądu. To podstawa, jeśli chcemy myśleć o zakupie pojazdu na prąd, w tym hybrydy plug-in. Owszem, ładowanie pojazdu zelektryfikowanego trwa dłużej niż tankowanie auta spalinowego, ale najczęściej odbywa się wtedy, kiedy samochód stoi bezczynnie, czyli nocą (w domu) albo w ciągu dnia (w pracy).

Obawy użytkowników na temat zasięgu samochodów zelektryfikowanych i czasu ładowania zazwyczaj są na wyrost – co pokazują badania Mercedes-Benz. Analiza kilku milionów podróży zarejestrowanych w aplikacji EQ Ready, adresowanej do wszystkich, którzy myślą o zakupie auta zasilanego prądem, wykazała, że 90% użytkowników pokonuje jednorazowo nie więcej niż 50 km, a 96% przejeżdża maksymalnie 400 km. Wniosek: cała ta grupa mogłaby z powodzeniem przesiąść się do samochodów elektrycznych.

Ładowanie w domu i w pracy można zresztą przyspieszyć – montując ścienną ładowarkę, czyli wallbox. Pozwala on na ładowanie z mocą nawet 11-22 kW. Efekt: aby naładować w 100% elektrycznego SUV-a EQC, wystarczy ok. 7,5 h. „Tankowanie” hybrydy plug-in w postaci Klasy A 250 e zajmie już tylko ok. 1,5 h, a GLE 350 de z większym akumulatorem – niespełna 5 h. Przykładowy Mercedes-Benz Wallbox Home jest wyposażony w 6-metrowy kabel oraz zamek chroniący przed korzystaniem z ładowarki przez nieautoryzowanych użytkowników.

Biorąc pod uwagę postępującą popularyzację pojazdów „z wtyczką”, inwestycja w taką ładowarkę – czy to w domu, na stanowisku postojowym we wspólnym garażu czy w miejscu pracy – zwiększa wartość nieruchomości i podnosi jej atrakcyjność. Na stronach Mercedesa można skorzystać z formularza Mercedes-Benz Online Wallbox Pre-Check, który pozwala sprawdzić, czy infrastruktura w miejscu postoju naszego auta jest przystosowana do montażu wallboxa.

Większość ładowań samochodów elektrycznych to ładowania prywatne, ale w przypadku dalszych podróży niezbędne jest ładowanie na publicznych stacjach. To rozwiązanie jest nierzadko szybsze (ładowarki DC osiągają moc ponad 100 kW, pozwalając napełnić akumulator pojazdu w ciągu mniej niż 1 godziny), ale z uwagi na licznych dostawców prądu bywa kłopotliwe – teoretycznie użytkownik musi rejestrować się w różnych sieciach, pobierać aplikacje na smartfona i korzystać z różnych systemów płatności. Teoretycznie, ponieważ użytkownicy elektrycznych samochodów mają nierzadko do dyspozycji uniwersalną kartę. Na przykład dla Mercedesów-EQ oraz hybryd plug-in spod znaku trójramiennej gwiazdy oferowana jest karta Mercedes me Charge, zapewniająca swobodny dostęp do ponad 200 tysięcy publicznych ładowarek w całej Europie – bez konieczności osobnej rejestracji. Płatność za ładowania w punktach różnych dostawców odbywa się raz w miesiącu, w ramach zbiorczej faktury.

Co więcej, hybrydy plug-in i elektryczne modele oferują często inteligentną nawigację, która pozwala z łatwością odnaleźć najbliższe stacje ładowania, a nawet wskazuje ich zajętość oraz ceny prądu.


Podobne wiadomości:

Coldplay zagra dzięki akumulatorom od BMW

Coldplay zagra dzięki akumulatorom od BMW

Aktualności 2021-10-21

Ionity i Shell uruchamiają w Polsce ładowarki 350 kW

Ionity i Shell uruchamiają w Polsce ładowarki...

Aktualności 2021-10-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Michelin CrossClimate 2 – premiera opony całorocznej
Michelin CrossClimate 2 – premiera opony całorocznej
Opona Michelin CrossClimate 2 debiutuje w drugiej odsłonie, łącząc pozornie niedające się pogodzić osiągi opony letniej i zimowej.